Volvo C70 1998-2002 aankoopadvies

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Volvo c70
Starter

Hallo iedereen,

Ik ben nu ruim 3 jaar in het bezit van mijn rijbewijs en het word nu eindelijk tijd voor mijn eerste eigen auto.
Lang ben ik op zoek geweest naar een geschikt model tot ik afgelopen week met een vriend meereed in zijn C70 cabrio, ik was verkocht.
Ik was er al snel uit dat ik voor de coupe zou gaan aangezien ik geen zin heb in problemen met de kap, vocht etc.

Ik ben mij bewust van de hoge maandelijkse kosten maar dit heb ik er graag voor over.
Nu heb ik wel een aantal specifieke vragen bij deze auto en ik hoop dat jullie mij daar verder bij kunnen helpen.

1. Zijn er nog specifieke aandachtspunten waar ik op moet letten bij de aankoop van deze auto?
2. Voor welke motorisering kan ik het beste kiezen, de 2.0T, 2.4T of de T5?
3. Ik wil een auto met LPG installatie, zijn er nog dingen waar ik dan extra op moet letten?
4. Ik wil een auto met automaat, nu hoorde ik dat er een 4 en 5 traps geleverd is, welke moet ik kiezen en hoe kan ik deze van elkaar onderscheiden?

Voor ik het vergeet, alle tips over te koop staande modellen zijn ook van harte welkom!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,
Janick
Aad A
2nd Gear member

Ga het weekend van 23 en 24 september naar het VKB, zullen er best wel aanwezig zijn.
Wellicht dat daar een aantal van je vragen beantwoord kunnen worden.
cees klumper
4th Gear member

Aandachtspunten waar ik op zou letten zijn (1) lage km stand, (2) onderhoudsboekje, (3) algemene staat van onderhoud en (4) of alles maar behoren werkt. Ga voor de T5 en een cabrio is helemaal prima, geen vocht of kap problemen mits die naar behoren functioneert en het achterraam niet aan het loslaten is. Maar een coupe is vast ook fijn. Ik heb geen verstand van LPG of verschil in automaten. Succes met de zoektocht.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
kww
3rd Gear member

ze zijn er niet veel als lpg versie.
misschien kun je beter overwegen om dat er zelf in te zetten en een te kiezen die een lage kilometerstand heeft
kun je ook meteen flash lube erbij nemen en zelf kiezen waar je de vuldop wilt hebben.
bijvoorbeeld achter het tank klepje ipv de bumper.
de 5 traps kun je onderscheiden van de 4 traps door achter de pook te kijken.
zitten daar 3 knopjes voor winter sport en eco dan is het de 4 traps.
zit daar 1 knopje van winter dan is het de 5 traps.
meestal vanaf 99 is de 5 traps.
de T5 motor is de sterkste maar als vermogen je niks uitmaakt ben je met elke motor goed uit.
mocht je de waarde willen behouden dan zou ik kijken voor een jonge T5 automaat met een lage kilometerstand.
donker interieur, dynaudio optie, en de bbs velgen :)
althans dat zou mijn keuze zijn.
V70R-obert
3rd Gear member

De T5 en 2.0t zijn de sterkste motoren (voor LPG) Welke het beste is weet ik niet. Veel mensen op fora zeggen de T5, veel monteurs roemen de 2.0t vanwege zijn kortere slag en veel ' vlees' op de cilinderkop; en de mogelijkheden tot tuning. Waar je op moet letten is je gevoel; hoe komt de auto op je over. Dan kijken of onderhoud sluitend is, de auto soepel schakelt, goed remt en het interieur netjes is. Het interieur verraad de zorg voor een auto.
olivier88
Starter

En? ondertussen al een fraai exemplaar op het oog? / aangeschaft?
mikey2
1st Gear member

waar op letten:

versleten draagarmen
versleten toplagers schokbrekers
lekke kachelhuisradiateur (kan je motor warm van lopen, zie youtube)
versleten motorsteunen
goed werkende airco (pomp stuk, verdamper lek?)
goed werkende deur vergrendeling (sloten gaan nog wel eens stuk)
vastzittende remklauwen en/of defecte handrem (achter)

koelvloeistofniveau gelijk met warme motor en koude motor (zo niet, mogelijk koppakking lek)
carterventilatie goed werkend? (PCV systeem, zie youtube)
olielekkage bij krukaskeering? mogelijk gevolg van een verstopt PCV systeem.

zie verder voor veel info Youtube en dan met name in het engels.. veel info te vinden.
de C70 heeft heel veel overeenkomsten met de V/S70 en dus ook de kwaaltjes.

succes!
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”