Bekende dieselproblemen vanaf bepaald moment opgelost?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Classic
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 22.01.2012 - 12:04
Locatie: Provincie Utrecht

Na 5 jaar V70 2.4D (nu ruim 4 ton op de klok, still going strong) willen we wel een iets kleinere, zuiniger en lichtere auto. Omdat ik nog altijd ruim 30k per jaar rijd, moet het wel weer een diesel of een auto op lpg (met automaat) worden. Dan komt de V50 (vanaf 2008) ook in beeld. De 1.6D vind ik sowieso te licht, maar over de 2.0D lees ik verhalen over op hol geslagen motoren (ook bij Fords en Peugeots). Is dit probleem vanaf een bepaald modeljaar of chassisnummer niet opgelost? Met de Euro IV-diesel in mijn V70 heb ik enkele jaren geleden dure problemen gehad met defecte verstuivers en (bijna) stukgelopen klepstoters en tuimelaars. Kent de D5 in de V50 dezelfde problemen? En zo ja, tot welk modeljaar? En hoe zit het eigenlijk met de D3-motor?
Overigens heb ik ook best veel ellende gehad met de Geartronic (6-traps), die uiteindelijk tot een stapsgewijze volledige revisie heeft geleid. Loop ik met een V50 met automaat dezelfde risico's?
Laatst gewijzigd door Classic op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Binnenkort: V60 CC Polar+ D3 GT8 MY 2017
2018-2020 V50 D5 Edition II Geartronic MY 2008
2012-2018 V70 2.4D 163 pk Momentum Geartronic Family Line MY 2006
2010-nu Saab 900 S Aero MY 1992
2004-2012 V70 2.5D aut. Europa Exclusive MY 2000
2008-2010 360 2.0i GL 3-d MY 1987
2002-2004 940 2.3i aut. Royal Class MY 1994
1997-2003 240 2.0i aut. GLE MY 1991
1995-1998 240 2.3 aut. GLE MY 1986
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20586
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Allemaal bakerpraatjes. Natuurlijk is er incidenteel wel eens een motor op hol geslagen. Maar dat is en was dus echt incidenteel. Dat kan met elk merk dieselmotor gebeuren.
De 2.0D uit de V50 kwam vanaf 2007 exclusief voor Volvo uit Skövde en heeft toen ook wat aanpassingen ondergaan ten opzichte van de exemplaren die bij Ford of Peugeot werden geplaatst.
De automaat bij de 4cylinders is een heel andere dan de geartronic bij de 5cylinders. Hoe het exact zit met de D5 en D3 in de V50 weet ik zo niet uit mijn hoofd. Maar daar zijn mij geen overmatige problemen mee bekend.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

Bij de 2.0d komt er vooral op neer dat je het oliepeil regelmatig naziet. Zolang deze niet stijgt door roetfilterproblemen is er geen risico op "op hol" slagen ;-)
marsman
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59

Voor zo ver ik weet is de D5 een redelijk probleemloze motor. De huidge D4 motor (4 cylinder) in de V60 en V40 (mocht je die overwegen) heeft veel problemen met vervuiling in de EGR klep en intercooler. Daarvoor is er inmiddels een modificatie en verlengde fabrieksgarantie.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4273
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

YannickC schreef: Bij de 2.0d komt er vooral op neer dat je het oliepeil regelmatig naziet. Zolang deze niet stijgt door roetfilterproblemen is er geen risico op "op hol" slagen ;-)
Oorzaak van dit stijgen van het oliepijl was dat er diesel bij gemengd werd door de genoemde problemen. Die diesel bij de olie én daardoor het stijgende peil, zou oorzaak zijn geweest van het op hol slaan. Als je regelmatig het peil nakijkt in de intervallen voor oliewissel halveert (wat ik altijd een goed idee vind), dan is er weinig te vrezen.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Over de D3 lees ik alleen af en toe over een turboslang die stukgaat, onze C70 D3 loopt nu al 6 jaar, 85.000km probleemloos.

Mijn D3 AWD (2.4 idem aan D5 AWD) loopt al 5 jaar, 156.000km probleemloos.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”