Sinds een aantal dagen stottert/schokt mijn S80 bij terugnemen of stabiel houden van het gaspedaal. Dit doet zich voornamelijk voor bij snelweg gebruik. Dit is zomaar gekomen, zonder dat er veranderingen of reparaties aan vooraf zijn gegaan. Ook gaat de koude start niet meer goed. Bij starten loopt de motor onregelmatig en lijkt het erop dat deze gaat afslaan. Dit duurt een aantal seconden, waarna deze weer netjes stationair loopt. Een enkele keer gaat het wel goed en heb ik nergens last van.
BC geeft geen meldingen. Zelf eea gecontroleerd (losse contacten) en voor de zekerheid de bougies vervangen. Echter zonder succes. Vervolgens bij de Volvo dealer uit laten lezen, maar daar kwam ook niets uit. Met andere woorden; er zijn geen storingsmeldingen in het systeem teruggevonden.
Zelf heb ik geen idee waar het probleem vandaan kan komen. Wie kan mij verder helpen?
(Ps: Betreft een T6 en heeft 320K km op de teller staan.)
Wordt mijn S80 (te) oud...
- syswichers
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 21.01.2014 - 19:38
Laatst gewijzigd door syswichers op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 2.0
S70 2.5 Tdi
S80 T6 Geartronic
V50 T5 AWD Geartronic (Summum)
XC90 D5 AWD Geartronic (Momentum)
S70 2.5 Tdi
S80 T6 Geartronic
V50 T5 AWD Geartronic (Summum)
XC90 D5 AWD Geartronic (Momentum)
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
Vreemd dat er geen codes zIjn gevonden door de dealer. Klinkt als een relatief simpel probleem, maar ik ben geen deskundige. Iets met een bobine? Gasklephuis? CO sensor? Kortom wachten op een echte expert of brengen naar een Volvo specialist. Moet zeker op te lossen zijn, succes!
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Blijkbaar is de storing nog niet dermate erg dat er een storing word opgeslagen (alle waardes vallen nog net binnen de grenzen.
Mooiste is natuurlijk om te gaan rijden met vida eraan, en de motor parameters te bekijken wanneer het inhouden zich voordoet.
Iets zal buiten zijn bereik zijn, of het moet echt iets mechanisch zijn.
Mooiste is natuurlijk om te gaan rijden met vida eraan, en de motor parameters te bekijken wanneer het inhouden zich voordoet.
Iets zal buiten zijn bereik zijn, of het moet echt iets mechanisch zijn.
- syswichers
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 21.01.2014 - 19:38
Lijkt inderdaad iets simpels, maar dan moet je wel eerst weten wat het is om het simpel te kunnen noemen. Helaas blijken er geen storingen te zijn opgeslagen.
Niets ten nadele van de Volvo dealer waar ik geweest ben, maar aan het uitlezen van 'Volvo' hecht ik niet heel veel waarde. Onlangs problemen gehad met onze V50, zodanig dat de tussenbak af en toe dienst weigerde waardoor de automaat iedere keer kort in noodloop overging. Elke keer gepaard met een hard schrapend geluid midden onder de auto afkomstig. Het euvel bleek uiteindelijk een defecte ABS sensor rechtsachter te zijn. De enige storing was een DTSC melding in de BC. Het heeft de diagnosticus van de dealer een ruime dag gekost dit 'simpele' ding op te sporen. Je zou toch mogen verwachten dat een simpel ding als een ABS sensor bij het uitlezen naar boven komt, wanneer deze defect is.
Helaas vrees ik dat dit weer een klusje wordt voor de diagnosticus...
Niets ten nadele van de Volvo dealer waar ik geweest ben, maar aan het uitlezen van 'Volvo' hecht ik niet heel veel waarde. Onlangs problemen gehad met onze V50, zodanig dat de tussenbak af en toe dienst weigerde waardoor de automaat iedere keer kort in noodloop overging. Elke keer gepaard met een hard schrapend geluid midden onder de auto afkomstig. Het euvel bleek uiteindelijk een defecte ABS sensor rechtsachter te zijn. De enige storing was een DTSC melding in de BC. Het heeft de diagnosticus van de dealer een ruime dag gekost dit 'simpele' ding op te sporen. Je zou toch mogen verwachten dat een simpel ding als een ABS sensor bij het uitlezen naar boven komt, wanneer deze defect is.
Helaas vrees ik dat dit weer een klusje wordt voor de diagnosticus...
Laatst gewijzigd door syswichers op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 2.0
S70 2.5 Tdi
S80 T6 Geartronic
V50 T5 AWD Geartronic (Summum)
XC90 D5 AWD Geartronic (Momentum)
S70 2.5 Tdi
S80 T6 Geartronic
V50 T5 AWD Geartronic (Summum)
XC90 D5 AWD Geartronic (Momentum)
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Nou is een t6 ook niet 1 van de simpelste motoren.
Hoop sensoren en actuatoren.
Kan je aardig op leeglopen met problemen.
Succes met het herstel.
Hoop sensoren en actuatoren.
Kan je aardig op leeglopen met problemen.
Succes met het herstel.
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 21.09.2017 - 11:33
Goede dag,
Ik heb nu sinds 2.5 week een s80 2.5t automaat van eind 2006. Bij het proefrijden reed de auto perfect maar op de terugweg naar huis na de aanschaf vernam ik een hikje op cc bij 100km/h. Dit verschijnsel is behoorlijk verergerd in de daarop volgende dagen. Uitlezen gaf P0193 , deze heb ik gewist en na dezelfde ervaring weer uitgelezen en er waren geen meldingen. Later wel weer P0193 als foutmelding en P0088 . Bij mij bleek de brandstof druksensor soms een veel te hoge waarde te geven en heb deze vervangen. Nu bijna 1000km verder geen problemen meer gehad. Ik heb meteen na de aanschaf van de auto een icarsoft vol 2 gekocht en kon hiermee ook live waardes uitlezen tijdens het rijden, dit heeft mij echt geholpen met het zoeken naar de oorzaak.
Mvg Thijs Midde
Ik heb nu sinds 2.5 week een s80 2.5t automaat van eind 2006. Bij het proefrijden reed de auto perfect maar op de terugweg naar huis na de aanschaf vernam ik een hikje op cc bij 100km/h. Dit verschijnsel is behoorlijk verergerd in de daarop volgende dagen. Uitlezen gaf P0193 , deze heb ik gewist en na dezelfde ervaring weer uitgelezen en er waren geen meldingen. Later wel weer P0193 als foutmelding en P0088 . Bij mij bleek de brandstof druksensor soms een veel te hoge waarde te geven en heb deze vervangen. Nu bijna 1000km verder geen problemen meer gehad. Ik heb meteen na de aanschaf van de auto een icarsoft vol 2 gekocht en kon hiermee ook live waardes uitlezen tijdens het rijden, dit heeft mij echt geholpen met het zoeken naar de oorzaak.
Mvg Thijs Midde
Laatst gewijzigd door midde op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- syswichers
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 21.01.2014 - 19:38
Afgelopen donderdag wilde de auto echt niet meer. Onder de 2000 toeren afslaan, max 4050 toeren bij volgas en daartussen erg beroerd lopen. Nog steeds geen foutmeldingen op BC en op uitleesapparatuur. Een afspraak voor een diagnosticus bij de dichtstbijzijnde Volvo dealer kan niet eerder dan 23 januari 2018. Dat duurt me te lang, dus van ellende toch maar weer zelf onder de motorkap gedoken.
Ik verdenk de laaddruksensor of de inlaatluchttemperatuur sensor, die in de intercooler pijp zitten. Bij het loshalen van beide sensoren merk ik dat de intercooler pijp aan een kant vrij los zit. Wat blijkt...is de intercooler pijp finaal afgebroken net onder het gasklephuis en hangt daar zo'n anderhalve centimeter onder. Niet gek dat ie niet meer wil. Wel raar dat dit tot geen enkele foutmelding heeft geleid.
Volvo dealer gebeld voor een nieuwe intercooler pijp. Dat kan meneer, kost 70,50 euro en duurt ongeveer 2,5 week aangezien het onderdeel uit zweden moet komen. Grrrrr. Toch maar eens op internet kijken. Bingo...Marans VOF in Veldhoven heeft er een liggen voor 40 euro. Is wel gebruikt, maar volledig in tact en inclusief eerder genoemde sensoren.Da's geen geld! Vandaag gelijk maar opgehaald.
Zojuist de boel erin gesleuteld en een testritje gemaakt. De motor loopt weer als een zonnetje en heb weer al het vermogen, wat ik al lang niet meer heb gehad, zelf voor juli jl. niet meer.
Probleem opgelost!
Ik verdenk de laaddruksensor of de inlaatluchttemperatuur sensor, die in de intercooler pijp zitten. Bij het loshalen van beide sensoren merk ik dat de intercooler pijp aan een kant vrij los zit. Wat blijkt...is de intercooler pijp finaal afgebroken net onder het gasklephuis en hangt daar zo'n anderhalve centimeter onder. Niet gek dat ie niet meer wil. Wel raar dat dit tot geen enkele foutmelding heeft geleid.
Volvo dealer gebeld voor een nieuwe intercooler pijp. Dat kan meneer, kost 70,50 euro en duurt ongeveer 2,5 week aangezien het onderdeel uit zweden moet komen. Grrrrr. Toch maar eens op internet kijken. Bingo...Marans VOF in Veldhoven heeft er een liggen voor 40 euro. Is wel gebruikt, maar volledig in tact en inclusief eerder genoemde sensoren.Da's geen geld! Vandaag gelijk maar opgehaald.
Zojuist de boel erin gesleuteld en een testritje gemaakt. De motor loopt weer als een zonnetje en heb weer al het vermogen, wat ik al lang niet meer heb gehad, zelf voor juli jl. niet meer.
Probleem opgelost!
V40 2.0
S70 2.5 Tdi
S80 T6 Geartronic
V50 T5 AWD Geartronic (Summum)
XC90 D5 AWD Geartronic (Momentum)
S70 2.5 Tdi
S80 T6 Geartronic
V50 T5 AWD Geartronic (Summum)
XC90 D5 AWD Geartronic (Momentum)
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
Gefeliciteerd Sherlock, mooi gedaan.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5