Bandenraparatie

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ppcs
2nd Gear member
Berichten: 167
Lid geworden op: 11.04.2015 - 13:57

Hallo Allemaal,

Vorig jaar heb ik een flinke spijker in mijn band gereden, zelf zo erg dat ik het stuur voelde trillen. Direct naar de Dealer in Amsterdam gereden die de band gelijk heeft gemaakt. Het viel me toen al op dat de band gewoon van buiten is gerepareerd met een vulkaniserende substantie. Dit ging ongeveer een jaar goed en nu begon de band toch heel langzaam spanning te verliezen.

Met de langzaam leeglopende band bij Volvo Haarlem aangegeven dat ik me zorgen maak over de veiligheid van deze reparatie methode en gevraagd of ik de band niet moet vervangen. De monteur heeft de band opieuw veilig van buiten kunnen repareren en ik kon dus weer op pad. Dat is natuurlijk heel fijn, maar ik heb nog steeds twijfel over deze methode. Ik lees her en der dat van buiten repareren tijdelijk is en minder veilig. Aan de andere kant als beide Volvo garages dit volkomen veilig achter wie ben ik?

Wat is jullie advies in deze? Gewoon doorrijden en vertrouwen op het advies van beide dealers of toch de band van binnen laten repararen of vervangen (in dat geval ben ik bang beide).

Gr,

PP
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21277
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik zou niet gerust de autobahn op gaan en in een treintje met 180+ mee gaan.
Ik ga in dit soort gevallen altijd naar de bandenboer die er een prop doorheen trekt en dus op de oldfashion manier.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

diesel01 schreef: Ik zou niet gerust de autobahn op gaan en in een treintje met 180+ mee gaan.
Ik ga in dit soort gevallen altijd naar de bandenboer die er een prop doorheen trekt en dus op de oldfashion manier.
Ik kan me vergissen, maar een prop druk je er altijd van buitenaf in, met vulcanisatiemiddel. Het deel wat uitsteekt wordt afgesneden. Eens met diesel01 dat ik er ook niet gerust op zou zijn met hoge(re) snelheden. Alternatief? Nieuwe band....
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 928
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Idd die reperatie methode ia normaal.
Een vulkanisatie middel wordt meestal niet gebruikt.
Ik heb standaard in mijn auto een proppenset koffer liggen.
Meerdere banden gefixt zo.
Is veilig en goedgekeurd.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30233
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De keer dat ik lang geleden een lekke band heb gehad heeft de bandenboer er een prop doorheen getrokken dus op de oldfashion manier. Geeft toch meer vertrouwen dan de eerder genoemde reparatie van buitenaf.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 688
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Onze bandencentrale repareert de band steeds zo, nooit geen gezeik mee.

Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
Sjo
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 18.04.2013 - 19:42
Locatie: zuid Limburg

Wij reparerennbanden ook vaak op de manier (proppen) echter is dit alleen toegestaan op banden tot en met H codering, dus tot 210 km per uur. Alles hier boven dus boven V moet eigenlijk van binnenuit geplakt worden, dit is normaal iets duurder en neemt een klein uurtje in beslag. Daarna is de band weer even veilig. Proppen gebruiken we vaak als tijdelijke oplossing voor klanten die geen tijd hebben om te wachten op de reparatie van binnenuit. 9 van de 10 banden kunnen gerepareerd worden zonder een nieuwe te kopen.
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
Gebruikersavatar
ppcs
2nd Gear member
Berichten: 167
Lid geworden op: 11.04.2015 - 13:57

Dank allemaal voor de feedback! Ik heb inderdaad hetzelfde gevoel als de meeste van jullie, dus voortaan toch maar naar de betere bandenboer voor een reparatie van binnenuit. Voor nu staat mijn vakantie voor de deur, dus zal ik met deze reparatie op pad gaan. Hoge snelheden zal ik vermijden (In zweden wordt er toch niet hard gereden haha). Zodra de winterbanden er onder gaan zal ik eens kijken of ik de reparatie van binnenuit kan laten doen voor de zekerheid.
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Ik weet niet of het in Nederland anders is dan in Belgie maar deze techniek word in belgie altijd toegepast als het om een gat gaat...Of je moet kiezen voor een nieuwe band...
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

hoe je ook repareert, ik zal altijd de band demonteren om te kijken of er binnenin geen schade is ontstaan door het voorwerp wat in de band zit of door rijden met een lege band of een band die door onderspanning te warm is geworden; als je echt op een lege band hebt gereden kan je vrijwel zeker de band weggooien; als de band dan toch van de velg af is, is reparatie van binnenuit met een manchet/pleister het beste om een luchtdichte reparatie te verkrijgen en stop je geen vreemd voorwerp in het karkas van de band; natuurlijk kennen we allemaal voorbeelden van proppen van buitenaf die het goed doen, maar ik heb helaas te veel propoplossingen gezien waar het niet goed ging en bij mij gaat het uitsluiten van risico's boven alles
chris2
3rd Gear member
Berichten: 477
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

Ik heb een V band en bij een gat neem ik geen genoegen met repareren van buitenaf. De band demonteren, checken op eventuele beschadigingen aan de buitenkant en binnenkant en dan van binnenuit met een propparaplu laten repareren. Dit is volgens mij de veiligste methode.
Volvo XC90 D5 2017 inscription
2 Fast 4 U
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 18.11.2005 - 19:55

chris2 schreef:...........dan van binnenuit met een propparaplu laten repareren
een "propparaplu" word altijd van buitenaf in de band geduwd anders komt de "paraplu" aan de buitenkant van de band te zitten.........
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13869
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

wat kost het een en wat kost het ander? dat is doorgaans de enige motivatie
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 552
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

ik heb bij de kwikfit een band laten repareren. Band is er afgehaald, gat is groter geboord, of ruw gemaakt..? Vulkaniserend middel er in gedaan. En band terug geplaatst.
40 minuten werk volgens mij. voor 19 euro :-)
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”