Helaas een bekend euvel bij meerdere Volvo's waar al veel over geschreven is.
Bij stilstand en bij lage snelheid (bijvoorbeeld op een rotonde) werkt de stuurbekrachtiging (opeens) niet meer waardoor met name in- en uitparkeren en ware workout wordt.
- Inmiddels heb ik al geflushed (2x) met tijdelijk beperkt resultaat.
- In een ander draadje op het forum heb ik gevonden dat het zou kunnen liggen aan een relais van de snelheidsafhankelijke regeling. Dit relais heb ik doorgemeten op spanning (welke hij kreeg), andere metingen volgens Vida op bekabeling naar de CEM (dacht ik) heb ik niet verricht. Vervolgens bij de dealer een nieuw relais besteld, dit verhielp het euvel echter niet. (zou dus nog seeds de bekabeling kunnen zijn).
- Als ik in het reservoir kijk en met een stokje even roer terwijl de motor loopt dan kun je zien dat de vloeistof goed rondloopt door het systeem zowel bij rechtdoor als bij volledige stuuruitslag. Mijn simpele conclusie is dan dat het geen zin heeft om de pomp te vervangen (of wel?).
Vragen:
1. Mijn idee is dat de volgende stap toch het vervangen van het stuurhuis wordt, of denken jullie hier anders over?
2. Mocht dit de vervolgstap zijn, ik heb een Youtube filmpje gezien waarbij het subframe niet los gemaakt wordt, heeft iemand hier ervaring mee?
Graag jullie ideeën.
Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
- Ernst64
- 3rd Gear member
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
- Locatie: Noord-Holland
Een hydraulische pomp die versleten is, levert minder opbrengst en kan de maximale druk niet meer bereiken. Dit is blijvend, alleen met erg koude (lees dikkere) olie zou er wat verbetering kunnen optreden. Bij jou doet het probleem zich niet altijd voor, dus de pomp kan je uitsluiten.
Ik denk inderdaad dat je het in het stuurhuis moet zoeken.
Ik denk inderdaad dat je het in het stuurhuis moet zoeken.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Deze pompen gaan regelmatig naar de eeuwige jachtvelden, met dit als resultaat. Laatste wat ik zou vervangen is het stuurhuis.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 08.09.2010 - 21:48
Hier voel ik ook meer voor (kosten en werk), zie dat de pompen van Volvo rond de 500 EUR kosten en aftermarket Bosch rond de 200 EUR.... Zit hier nog veel verschil in (behalve de prijs)...edraket schreef: Deze pompen gaan regelmatig naar de eeuwige jachtvelden, met dit als resultaat. Laatste wat ik zou vervangen is het stuurhuis.
Volvo V70 2.5T Kinetic 2007
Volvo XC90 D5 Executive 2008
Volvo S80 2.9 1999
Volvo XC90 D5 Executive 2008
Volvo S80 2.9 1999
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dacht dat de originele pomp ook van Bosch is. Je kunt ook een gebruikte zoeken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 22:00
- Locatie: alphen
op het stuurhuis zit er bij een snelheidsafhankelijke ook nog een electrice klepje deze heb ik destijds bij mijn R vervangen wat het probleem heeft opgelost.
Bij mij had het geen efect als ik een klein beetje gas gaf dus dacht kan dan de pomp niet zijn.
De pomp zelf komt ook heel vaak voor maar als je dan wat gas geeft werkt de stuurbekrachtiging meestal weer goed
Bij mij had het geen efect als ik een klein beetje gas gaf dus dacht kan dan de pomp niet zijn.
De pomp zelf komt ook heel vaak voor maar als je dan wat gas geeft werkt de stuurbekrachtiging meestal weer goed
volvo S70R 1998 B5234T4 M59
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 08.09.2010 - 21:48
Inmiddels de pomp vervangen en alles werkt weer als een zonnetje. Blij dus dat ik niet meteen het stuurhuis vervangen heb! Gas geven hielp bij mij niet meer.....
Dank allen voor het meedenken...
Dank allen voor het meedenken...
Volvo V70 2.5T Kinetic 2007
Volvo XC90 D5 Executive 2008
Volvo S80 2.9 1999
Volvo XC90 D5 Executive 2008
Volvo S80 2.9 1999
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Nieuwe of gebruikte pomp? Mooi dat het is opgelost!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95