Hallo beste forumleden ,
Ik heb rondom nieuwe remschijven en remblokken gestoken en ontlucht .
Nu mijn vraag is moet ik het pompje van de koppeling ook ontluchten ?
remmen onluchten
-
- 2nd Gear member
Beter om mee te nemen?
De koppeling cilinder krijgt zijn olie niet uit het remvloeistof reservoir. Dus in die zin heeft het verversen van je remvloeistof en ontluchten geen gevolgen voor je koppeling.
Maar..... Het is wel verstandig om hem toch mee te nemen als je bezig bent (was)... Je koppelingcilinder leeft een stuk langer als je ook daar iedere 2 jaar de vloeistof ververst.
Als je het reservoir niet leegpompt (trapt) hoef je bijna nooit te ontluchten. Zuig de vloeistof uit je reservoir.. doe er schone in.. nippeltje los en pompen tot er schone vloeistof uitkomt... Let op dat het reservoir niet leeg komt te staan. Evt. Bijvullen en doorspoelen (pompen) tot de boel schoon uit de ontluchting nippel komt.
Dichtdraaien. Bijvullen. Schoonmaken.
Hoppa.. klaar. (Best leuk werk.. lekker ontspannen op de oprit
De koppeling cilinder krijgt zijn olie niet uit het remvloeistof reservoir. Dus in die zin heeft het verversen van je remvloeistof en ontluchten geen gevolgen voor je koppeling.
Maar..... Het is wel verstandig om hem toch mee te nemen als je bezig bent (was)... Je koppelingcilinder leeft een stuk langer als je ook daar iedere 2 jaar de vloeistof ververst.
Als je het reservoir niet leegpompt (trapt) hoef je bijna nooit te ontluchten. Zuig de vloeistof uit je reservoir.. doe er schone in.. nippeltje los en pompen tot er schone vloeistof uitkomt... Let op dat het reservoir niet leeg komt te staan. Evt. Bijvullen en doorspoelen (pompen) tot de boel schoon uit de ontluchting nippel komt.
Dichtdraaien. Bijvullen. Schoonmaken.
Hoppa.. klaar. (Best leuk werk.. lekker ontspannen op de oprit
S80-2001- 2.4 Climate Line-NauticBlue/Antrhaciet
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
- Musicus
- 4th Gear member
Met welke vloeistof werkt de koppelingscilinder dan?mad2000 schreef:
De koppeling cilinder krijgt zijn olie niet uit het remvloeistof reservoir.
Juist ja. Remvloeistof. De leiding naar de koppelingscilinder zit zelfs hoger dan die naar de remmen zodat, mocht er een lekkage zijn, eerst je koppeling ermee ophoudt en daarna pas je remmen.
Wat ik me afvraag is waarom je gaat ontluchten bij het vervangen van de schijven en blokken. Er komt dan namelijk helemaal geen lucht bij. Misschien wil je je remvloeistof vervangen? Dat is iets anders dan ontluchten en doe het beste door de reservoir onder druk te zetten en de nippel op de klauw te openen tot er schone remvloeistof uit stroomt. Met pompen heb je kans de hoofdremcilinder te beschadigen of je trekt bij het loslaten van het rempedaal lucht via de nippel naar binnen. Dan blijf je bezig.
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ik snap het ook niet helemaal. Verhaal van mad2000 klopt iniedergeval niet. Uiteraard werkt ook de koppeling met remvloeistof (geen olie) uit het remvloeistof potje vd remmen. Bij sommige merken en vooral vrachtwagens is dit gescheiden van het remsysteem (vrachtwagens hebben luchtremmen)
Onluchten (verversen) hoeft echt niet bij het vervangen van remmen. Kwaad kan het zeker niet. Dealer en garage bedrijven verdienen er wel goed aan, dat wel.
Ik ververs en ontlucht enkel met een apparaat die daarvoor bestemd is zoals musicus al noemt. Een apparaat die het systeem op druk zet dmv nieuwe remvloeistof in het potje bij te voegen.
Ik neem eerlijk gezegd nooit de koppeling mee met verversen, alleen bij het vernieuwen van een koppelingset icm druklager. De kans dat je lekkage creëerd door die nippel los te maken (afbreken) is voor mij de risico te groot.
Onluchten (verversen) hoeft echt niet bij het vervangen van remmen. Kwaad kan het zeker niet. Dealer en garage bedrijven verdienen er wel goed aan, dat wel.
Ik ververs en ontlucht enkel met een apparaat die daarvoor bestemd is zoals musicus al noemt. Een apparaat die het systeem op druk zet dmv nieuwe remvloeistof in het potje bij te voegen.
Ik neem eerlijk gezegd nooit de koppeling mee met verversen, alleen bij het vernieuwen van een koppelingset icm druklager. De kans dat je lekkage creëerd door die nippel los te maken (afbreken) is voor mij de risico te groot.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- shell
- 1st Gear member
Heb wel moeten ontluchten rechtsachter lekte de remklauw en heb er nu ineens 2 nieuwe opgezet liks en rechts en alles ontlucht ook het koppelings pompje is perfect nu en is een volledige liter dot 4+ doorgegaan .
Volvo S40 1.9D D4192T4 build 2002
-
- 2nd Gear member
Mijnverhaal klopt wel... Beter lezen.
Een hydraulische koppeling werkt ook op "remvloeistof"... Alleen nooit uit hetzelfde voorraad potje (lees reservoir remvloeistof IN je motorruimte) als je remmen! Alle veiligheidsystemen werken altijd gescheiden. Ze delen hun systeem niet om voor de hand liggende redenen.
Het niet kunnen opendraaien van je ontluchting nippels is trouwens eerder te wijten aan te weinig onderhoud dan teveel. Ik krijg alle nippels op de auto gewoon open maar vervang dan ook ierder twee jaar de remvloeisfof bij alle auto's....
Een hydraulische koppeling werkt ook op "remvloeistof"... Alleen nooit uit hetzelfde voorraad potje (lees reservoir remvloeistof IN je motorruimte) als je remmen! Alle veiligheidsystemen werken altijd gescheiden. Ze delen hun systeem niet om voor de hand liggende redenen.
Het niet kunnen opendraaien van je ontluchting nippels is trouwens eerder te wijten aan te weinig onderhoud dan teveel. Ik krijg alle nippels op de auto gewoon open maar vervang dan ook ierder twee jaar de remvloeisfof bij alle auto's....
S80-2001- 2.4 Climate Line-NauticBlue/Antrhaciet
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
Jij hebt het steeds over olie? Ik kan me alleen bij bepaalde citroen modellen herinneren dat die met LHM olie remmen (zelfde olie als het veersysteem)
Nogmaals, het potje vd remmen, is ook het potje van de hydraulisch bediende koppeling.
Nogmaals, sommige merken hebben het wel gescheiden zoals je zegt, zoals een toyota land cruiser bijv. Bij een volvo s40/v40 niet. Bij een xc90 ook niet.
Wat al door musicus gezegd werd, de leiding van de koppeling zit een stuk hoger dan de remleidingen, dus mocht de koppeling lek gaan, komen de remmen nooit zonder vloeistof.
Nogmaals, het potje vd remmen, is ook het potje van de hydraulisch bediende koppeling.
Nogmaals, sommige merken hebben het wel gescheiden zoals je zegt, zoals een toyota land cruiser bijv. Bij een volvo s40/v40 niet. Bij een xc90 ook niet.
Wat al door musicus gezegd werd, de leiding van de koppeling zit een stuk hoger dan de remleidingen, dus mocht de koppeling lek gaan, komen de remmen nooit zonder vloeistof.
- shell
- 1st Gear member
Inderdaad het remvloeistofpotje is ook voor de hydraulisch bediende koppeling en aangezien de vloeistof gezakt was tot onder het gaatje van de hydraulische bediende koppelingsleiding vond ik het niet meer dan normaal dat ook te ontluchten .Poika schreef: Jij hebt het steeds over olie? Ik kan me alleen bij bepaalde citroen modellen herinneren dat die met LHM olie remmen (zelfde olie als het veersysteem)
Trouwens dit gaat vanzelf gewwon sleutel 17 erop en dan de nippel met sleutel 9 opendraaien .
Volvo S40 1.9D D4192T4 build 2002
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
Het kan ook prima. Nodig is het niet. Wat ik eerder alleen zei, dat als die nippel niet lekker opengaat, en stuk maakt, je verder van huis bent. Niet raar dat dat gebeurt, de auto is al wat ouder.
Maar fijn dat het gelukt is.
Maar fijn dat het gelukt is.