inmiddels aanbeland in het nieuwe jaar. en ik heb het volgende te melden:
de Volvo is ingeruild. ik ben weer terug bij Saab. de Volvo is ingeruild op een 9-3 Estate 1.8t Norden, van 2009, met 108.000km van 1e (zakelijke) eigenaar, met een ouderwetse 2.0 liter turbomotor, die net als de 1.6 van de V60 'af-fabriek' 150pk levert. alleen is het blok van mijn 9-3 getuned door Hirsch naar 195pk. de auto is geleverd en onderhouden geweest door Saab Centre Eemland/VireoAuto in Amersfoort.
er zijn natuurlijk een aantal redenen waarom iemand een auto van 4 jaar inruilt voor een auto van 10 jaar. deels is het de wijten aan de auto, deels aan de Volvo-dealer, en dan specifiek de afdeling after-sales.
verwijtbaar aan de auto: voorop: ik ben meer Saab-rijder dan Volvo-rijder, en een Volvo is nou eenmaal geen Saab. voor een auto van tegen de 40mille nieuwwaarde, mag je wel wat verwachten. maar dat er geen kachel in zit, vind ik regelrecht dodelijk. ik woon in Soest en werk in Hilversum. pas halverwege, op het viaduct over de spoorlijn Hilversum-Amersfoort, in Baarn, kwam er ein-de-lijk een beetje warmte uit het dashboard. om over het ontbreken van stoelverwarming nog maar te zwijgen. na 2 jaar op een sport-onderstel door elkaar gerammeld te zijn, was ik dat ook wel een beetje zat.
verwijtbaar aan de dealer: ik ben 3x teruggeweest bij Svala Zaandam, wegens onderhoud, dus geen ernstige zaken aan de auto. alledrie de keren heb ik aangegeven dat ik vervangend vervoer nodig had, aangezien Hilversum/Soest en Zaandam niet naast elkaar liggen. in 1 van de drie keren was de vervangende auto goed geregeld door een noodgreep van de verkoper (dank, Gert-Jan!), en kreeg ik een V90 D4a8 mee. de overige keren was het huilen. zoals gezegd gaf ik iedere keer aan dat ik vervangend vervoer nodig had, dus de receptie/after-sales wist er van, maar wist van niets, toen ik aan de balie mijn sleutel afgaf en meldde dat ik een vervangende auto had gevraagd. 1e keer uit mijn vel gesprongen, door in een rechte lijn van de balie naar het koffiezet-apparaat te lopen, daarbij de receptioniste negerend. uiteindelijk met wat hangen en wurgen een leending meegekregen. de laatste keer, voor 60.000-km onderhoud) ook weer vervangend vervoer gevraagd en gekregen. weliswaar niet zonder drempels, maar deze was nog te doen, zonder uit mijn vel te springen.
echter zat het venijn in de staart. de dag dat mijn auto bij de dealer stond, had ik een cursusdag in Haarlem, en op de terugweg de auto's gewisseld. kous af, prettige service, goed geregeld, denk je.
denk je, ja...dus niet. okee, je krijgt een rekening à €500, die verwachtte je, ook de rekening voor de verstookte benzine was geen probleem (ik had geen tijd om te tanken). maar als je na 2 weken weer een envelop met inhoud van Svala ontvangt, krab je je eens achter je oor....en wat blijkt: 'ze' sturen je gewoon een parkeerboete! zonder de tijdstippen (van boete en inlevering auto) te vergelijken. bovendien had de nota+parkeerboete+begeleidend schrijven van Svala-lease een dikke week bij de after-salesmeneer op zijn bureau gelegen voordat hij hem naar mij verstuurde.
uiteraard niet blij mee, en dat heb ik hem ook heel duidelijk laten weten. hopelijk heeft de Aftersales-meneer, en zijn afdeling er van geleerd.
vanaf nu dus rondrijdend in een Saab 9-3 waar een kachel in zit die al vóór Paleis Soestdijk al warmte geeft, èn stoelverwarming. wat is dat toch een uitkomst, als je in het holst van koude nachten naar je werk moet. ook al moet ik toegeven dat een Volvo wat beter in elkaar geschroefd zit en Volvo voor het gevoel betere materialen heeft gebruikt, ik zou niet zo gauw weer een Volvo kopen.