Locatie MAF-sensor (mass airflow sensor).

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
HenryG
Starter

Hallo Volvo liefhebbers,

Afgelopen week ben ik begonnen met het geven van een grote beurt aan mijn Volvo v50 1.8 uit 2006 met 255.234km.

Omdat de auto soms wat pingelt tijdens het stationair draaien, heb ik de gasklep gereinigd. Dit heeft helaas het pingel probleem nog niet helemaal verholpen en nu wil ik de luchtmassameter gaan reinigen, maar heb geen idee waar deze zich bevindt (normaal gesproken zit deze toch op het luchtfilterhuis/buis)?

Hopelijk kan iemand mij in de juiste richting wijzen.

Groet,

Henry
Ben W
2nd Gear member

Niet aan beginnen. Daar maak je meer schade mee dan dat het zou kunnen helpen
Laatst gewijzigd door Ben W op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
HbTps
2nd Gear member

Deze motor heeft geen luchtmassameter(MAF). Wel een inlaatdrukmeter(MAP). Bevind zich op het inlaatspruitstuk.
HenryG
Starter

Dank voor de reacties.

HbTPs zou je mij kunnen vertellen waar deze precies zit en of je er ook makkelijk bij kunt komen, zonder van alles uit te moeten bouwen. Is het overigens verstandig om de MAP schoon te maken?
HbTps
2nd Gear member

Map bevindt zich tussen radiateur en inlaatspruitstuk. Volgens mij van onder het beste bereikbaar.

De relatie tussen pingelen van de motor stationair (pingelen treedt meestal op bij zware belasting en relatief laag toerental) en een eventueel probleem met de MAP kan ik niet leggen. Schoonmaken van de MAP lijkt mij, buiten de aanleiding, sowieso nutteloos.
Ben W
2nd Gear member

MAP sensor is idd niet te reinigen. Zit een membraampje in die geen vocht wil. Verwacht daar ook de oorzaak van de storing niet te vinden. Die dingen gaan eigenlijk nooit kapot, maar ja zeg nooit nooit.
Wat versta jij onder pingel trouwens? Pingel is vroegtijdige zelfontbranding of detonatie. Op je motorblok zit een klop- of pingelsensor. Deze registreert pingel en zal inspuittijdstip verlaten om de motor uit pingel te halen.
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”