Motor Systeem Service Vereist

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Jaromir
3rd Gear member

Hier beetje tzelfde gevoel
Meer de garage geweest dan ooit tevoren en voelde me er een vertrouwd gezicht.
Na 2 jaar voorbij werden de problemen niet wezenlijk minder en werd dr vaak gezegd ja meneer, u heeft ook al meer dan 100 000km op de teller...
Pardon, volvo’s zouden toch hoge km’s halen, al helemaal voor deze prijs.
Ik was er erg zuinig op, de garage minder had ik het gevoel...
En na 2 jaar al een schrikbarende inruilprihs voor een xc90 t8, of ik bovenop de auto nog eens ruim 70 000 euro kon afrekenen...
Toen ik de problematiek van de xc90t8 onder ogen kreeg. Was ik blij dat ik t not et gedaan had...
Geld verkwisting met enorme afschrijving. En ik zou graag een probleemlosere auto hebben zoals al mijn andere...
Zelfs de plugin prius was een nieuw model voor toyota, maar daar heb ik absoluut 0 problemen mee...
Nu rij ik sinds begin juni een outlander en die heeft nog geen garage gezien... ook niet vanwege hoge bandenslijtage zoals de volvo
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
RoaldH
6th Gear member

Jaromir schreef: Hier beetje tzelfde gevoel
Meer de garage geweest dan ooit tevoren en voelde me er een vertrouwd gezicht.
Na 2 jaar voorbij werden de problemen niet wezenlijk minder en werd dr vaak gezegd ja meneer, u heeft ook al meer dan 100 000km op de teller...
Pardon, volvo’s zouden toch hoge km’s halen, al helemaal voor deze prijs.
Ik was er erg zuinig op, de garage minder had ik het gevoel...
En na 2 jaar al een schrikbarende inruilprihs voor een xc90 t8, of ik bovenop de auto nog eens ruim 70 000 euro kon afrekenen...
Toen ik de problematiek van de xc90t8 onder ogen kreeg. Was ik blij dat ik t not et gedaan had...
Geld verkwisting met enorme afschrijving. En ik zou graag een probleemlosere auto hebben zoals al mijn andere...
Zelfs de plugin prius was een nieuw model voor toyota, maar daar heb ik absoluut 0 problemen mee...
Nu rij ik sinds begin juni een outlander en die heeft nog geen garage gezien... ook niet vanwege hoge bandenslijtage zoals de volvo
Hoi Jaromir. Fijn dat je weer even komt kijken op het forum. Ik heb ook gekeken naar de XC90T8 maar een aantal dingen temperen mijn enthousiasme:
De hoge afschrijving, 2015 en 2016 exemplaren die (nog veel vaker dan wij met de V60) naar de garage moeten voor updates maar ook om andere zaken te vervangen.
Ook het hoge brandstof verbruik icm de kleine brandstoftank is voor mijn trips naar Frankrijk/Italie/Spanje een flink nadeel tov de V60.
Nu mijn auto probleem vrij lijkt te zijn (mits de aircopomp het wel volhoudt), kan ik hem beter houden met slechts 86k op de teller.

De Prius (Plugin) is natuurlijk geen "nieuwe" auto. De gewone Prius 3 stamt uit 2009 en er waren al langer versies van zelfs de Prius 2 met grotere accu die plugin waren.
Denk oa aan het exemplaar van Econcern uit Utrecht in 2007/2008. Dus Toyota heeft een flinke voorsprong kunnen opbouwen tov Volvo.

Ik heb het idee dat de Outlander PHEV na de eerste issues van 2013 wel goed in elkaar zit en minder last van storingen lijkt te hebben dan de XC90T8, dus begrijp je keuze goed.
Misschien was Volvo wel te ambitieus door een nieuw platform en nieuwe (aandrijf)technieken te willen combineren met veel software. Toen ik de V60 kocht wist ik dat de kans groot was dat ik een beta tester zou zijn in de eerste maanden. Maar je verwacht dat niet meer met een model dat bijna 3 jaar na de eerste PHEV van Volvo op de markt komt. Een 2 tal vrienden met een XC90T8 uit 2015 hebben aangegeven geen Volvo meer te willen kopen door hun ervaringen.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Jaromir
3rd Gear member

Bij mij gingen er ook dingen mis kwa kwaliteit die een normale v60 ook heeft.
En gezien het aantal garagebezoeken, de antwoorden vd garage en kosten ervan begon ik steeds meer te twijfelen of de hoge km stand wel haalbaar is of dat de auto echt al op raakte...
Mede gezien het aan/uitzetten vd dieselmotor of soms koud op volle toeren moeten inspringen. En dan de hoeveelheid problemen onder de motorkap maakten me aan het twijfelen. Ik vond 250 000km nog niet veel. Mn low budget kia shuma op lpg heb ik 450 000 mee gereden waarna ik pas begon te twijfelen.
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
RoaldH
6th Gear member

Jaromir schreef: Bij mij gingen er ook dingen mis kwa kwaliteit die een normale v60 ook heeft.
En gezien het aantal garagebezoeken, de antwoorden vd garage en kosten ervan begon ik steeds meer te twijfelen of de hoge km stand wel haalbaar is of dat de auto echt al op raakte...
Mede gezien het aan/uitzetten vd dieselmotor of soms koud op volle toeren moeten inspringen. En dan de hoeveelheid problemen onder de motorkap maakten me aan het twijfelen. Ik vond 250 000km nog niet veel. Mn low budget kia shuma op lpg heb ik 450 000 mee gereden waarna ik pas begon te twijfelen.
Je hebt wel veel pech gehad met o.a. het olieverbruik en het gebrek aan (snel) handelen van de dealer. Ik probeer de situatie te voorkomen dat de diesel koud moet inspringen en vervolgens hard moet werken. Door bij een lange rit voor het invoegen op de snelweg de AWD stand te kiezen of voorzichtig in te voegen op Pure en op constante snelheid de D5 te starten rond de 80 km/h door handmatig de 6 te kiezen. Maar je bent dan meer met de techniek bezig dan ik in de 330e moet doen.
Autozoeker
5th Gear member

Ik denk dat de problemen met de xc90t8 voornamelijk de my16 modellen betreffen. Die hebben ze te snel op de markt gebracht.
Ik had een redelijk werkende pih v60. Al heb ik wel 3x moeten terug komen voor de keyless entry @#$@#$%. Bandenslijtage vond ik wel een ding, een set maar 30k km mee (Ik heb horror verhalen gelezen van mensen die na 15k km al moeten wisselen). Mijn pih had na 115k km nog geen last van airco pomp problemen. Misschien had ik wel geluk.

Ik heb nu bijna een jaar de xc90t8 my17, en nog steeds erg tevreden. Het verschil met de v60 is wel dat je veel minder in de gaten heb of je elektrisch rijdt of met de verbrandingsmotor ten gunste van de t8. Banden slijtage moet ik nog bekijken, maar heb nu 20k km op de zomerbanden zitten, en profiel ziet er nog netjes uit.

Wat betreft de afschrijving, ja die zijn altijd hoog bij nieuwe autos. Mijn pih bracht nog wel redelijk wat op eind vorig jaar, als ik hem nu zou moeten verkopen was het wel zeker bijna 10k ex btw minder geweest. Voor mijn werk hoef ik nu minder ver te rijden, waardoor de t8 misschien nu overkill is. Afschrijving van de t8 wordt enigsinds gedempt door de 15% bijtelling.
RoaldH
6th Gear member

@Autozoeker: Ik denk ook dat die my2016 modellen te snel op de markt zijn gebracht om te profiteren van die 7% bijtelling. Gelukkig heb ik geen keyless entry op mijn V60. Mijn banden gaan tussen de 30 en 40k mee nadat ik de auto goed heb laten uitlijnen. Mijn eerste set was met iets meer dan 23k volledig op (Dunlop Sport MAXX RT). De Michelins doen het beduidend beter.
Autozoeker
5th Gear member

@Roaldh Ik heb alleen michelins en conti's gehad. Slijtage was vrij constant. Keyless entry zou ik ook niet meer nemen (heb het wel op de t8, omdat je dan zwemsleutel bij kreeg), is ook diefstal gevoelig.
Ik denk ook dat de relatief hoge mrb de particuliere markt van de pihs dwarszit en daarom de afschrijving zo hoog is. Het is te gek voor woorden dat ik minder MRB betaal voor mijn xc90 dan mijn v60...
RoaldH
6th Gear member

Autozoeker schreef: @Roaldh Ik heb alleen michelins en conti's gehad. Slijtage was vrij constant. Keyless entry zou ik ook niet meer nemen (heb het wel op de t8, omdat je dan zwemsleutel bij kreeg), is ook diefstal gevoelig.
Ik denk ook dat de relatief hoge mrb de particuliere markt van de pihs dwarszit en daarom de afschrijving zo hoog is. Het is te gek voor woorden dat ik minder MRB betaal voor mijn xc90 dan mijn v60...
Bij mijn overburen hebben ze onopgemerkt een VW Golf GTI en een BMW 5 serie weg kunnen rijden door die keyless relax attack. Mijn BMW 330e heeft gelukkig ook geen keyless (anders had ik het uit laten zetten). Ja het is bizar dat je voor je XC90 minder MRB hoeft te betalen dan ik voor mijn V60. Hopelijk blijft het half tarief nog wat langer van toepassing.
Autozoeker
5th Gear member

Gelukkig zijn de volvo's niet zo sexy en gewild om gestolen te worden :D Welke dief wil nou tijdens het stelen stranden :)
Maar gewoon goede verzekering nemen lijk me. Half tarief geldt dus ook voor t8, is meer dat diesel vrij hard wordt belast en qua gewicht ontlopen de autos elkaar niet veel.
HertogJan
2nd Gear member

HertogJan schreef:
HertogJan schreef: Inmiddels is de auto bij de dealer geweest, die heeft een luchtbuis (waar de LMM aan zit) vervangen. Er bleek een gaatje (lek) in te zitten. Deze zorgde ervoor dat de turbo onderdruk kreeg bij hogere snelheden.
Het was niet helemaal opgelost door de buis, auto terug naar de dealer. Deze heeft de sensoren gemeten en hier zat 10% verschil in. Sensoren zijn schoongemaakt en nu nog maar 2% verschil. Eerst ff (hard =>170+) testrijden. Lukt alleen niet zo gemakkelijk hier in NL

Laatst weer even op de autobahn geweest. De storing kwam weer terug: motor service vereist en de power boven de ca 160 km/h nam af. De sensor schoonmaken heeft geen zin gehad. Een collega heeft hetzelfde probleem gehad, daar hebben ze de turbodruksensor vervangen en daarna reed hij weer goed. Mijn garage weet het ook niet, het kan van alles zijn: de turbo, de lmm, sensor. Maar ja we gaan maar beginnen met de sensor te vervangen. wordt vervolgd....
Powershift V70 MY2012 LE
XC60 R-design 2015
V 60 PIH 2014
XC60 R-Design 2018 T8
RoaldH
6th Gear member

Laat ons weten of dat de oplossing is.
Tukker999
4th Gear member

Haha, 't is altijd wat met die V60
Keyless entry die weigert, niet willen laden aan de paal, niet elektrisch willen rijden, niet goed sporen, er helemaal de brui aan geven, bandenslijtage, aircopomp lek, noem maar op. >_<

En toch ben ik van m'n V60 gaan houden. :-)
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
HFH
2nd Gear member

Motor systeem service vereist ook meerdere keren gehad
Eerst turbodruksensor vervangen, was niet de oplossing.
Garage kon niet precies uitlezen waar het probleem zat.
Met Rica tuning gesproken, ze hadden daar vaker het probleem meegemaakt dat een pih vermogenverlies had.
Die van mij wilde niet meer harder dan 200.
De garage wilde dit niet uit testen.
Rica gaf aan dat er heel vaak een probleem is met een drukventiel met 3 aansluitingen, de membraam in dat ventiel is dan lek.
Gek genoeg gebeurt dit vaker bij een pih en niet bij een gewone d5.
De garage heeft dit ventiel met enige tegenzin blind vervangen.
Resultaat, probleem opgelost.
V60 D6 MY14 Rood
CH Racing M900
2nd Gear member

De TCV?
XC90 T8 - 2017 - R-Design
RoaldH
6th Gear member

CH Racing M900 schreef: De TCV?
Turbo Control Valve?
RoaldH
6th Gear member

HeinvdW schreef: Haha, 't is altijd wat met die V60
Keyless entry die weigert, niet willen laden aan de paal, niet elektrisch willen rijden, niet goed sporen, er helemaal de brui aan geven, bandenslijtage, aircopomp lek, noem maar op. >_<

En toch ben ik van m'n V60 gaan houden. :-)
Ja Hein. Zo herkenbaar. Toch elke keer na de rit naar Zuid Frankrijk blij dat ik in de Volvo mag zitten ipv in de BMW.
Tukker999
4th Gear member

HFH schreef: Motor systeem service vereist ook meerdere keren gehad
Eerst turbodruksensor vervangen, was niet de oplossing.
Garage kon niet precies uitlezen waar het probleem zat.
Met Rica tuning gesproken, ze hadden daar vaker het probleem meegemaakt dat een pih vermogenverlies had.
Die van mij wilde niet meer harder dan 200.
De garage wilde dit niet uit testen.
Rica gaf aan dat er heel vaak een probleem is met een drukventiel met 3 aansluitingen, de membraam in dat ventiel is dan lek.
Gek genoeg gebeurt dit vaker bij een pih en niet bij een gewone d5.
De garage heeft dit ventiel met enige tegenzin blind vervangen.
Resultaat, probleem opgelost.
De driewegklep, die gaat bij de verwarmingsketel ook steeds stuk :-)
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Edwin28
2nd Gear member

Bij mij zelfde probleem. Auto trok onderin al iets minder goed, maar vanaf 150km/h a 160km/h lijkt het of er ineens een caravan achter je auto hangt. Topsnelheid was ook nog maar 204km/h. Na vervanging van turbodruksensor een minimale verbetering (top 210km/h), maar goed was het dus zeker nog niet. De dealer heeft de auto meegenomen naar Duitsland en zekerheidshalve vast 2 turbo regelkleppen meegenomen en testapparatuur aan de auto gekoppeld. Als ik het onthouden heb was de turbodruk over de hele linie enkele tienden van een bar lager dan normaal, maar vooral vanaf de genoemde 150 a 160km/h zakte de turbodruk grotendeels weg. De monteur heeft op een parkeerplaats de klepjes (ik neem aan dat dit de eerdere TCV's zijn) vervangen en vervolgens liep de V60 weer 242km/h op de teller en trok deze ook weer prima. Materiaalkosten vielen mee (ik dacht zo'n 200 euro).
Laatst gewijzigd door Edwin28 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
HertogJan
2nd Gear member

HertogJan schreef:
Laatst weer even op de autobahn geweest. De storing kwam weer terug: motor service vereist en de power boven de ca 160 km/h nam af. De sensor schoonmaken heeft geen zin gehad. Een collega heeft hetzelfde probleem gehad, daar hebben ze de turbodruksensor vervangen en daarna reed hij weer goed. Mijn garage weet het ook niet, het kan van alles zijn: de turbo, de lmm, sensor. Maar ja we gaan maar beginnen met de sensor te vervangen. wordt vervolgd....
Inmiddels een magnetklep/regelklep vervangen (google ff 31219138), zoals eerder vermeld zit hier een membraam in die kapot kan gaan. Binnenkort testen op de autobahn!
Powershift V70 MY2012 LE
XC60 R-design 2015
V 60 PIH 2014
XC60 R-Design 2018 T8
RoaldH
6th Gear member

HertogJan schreef:
HertogJan schreef:
Inmiddels een magnetklep/regelklep vervangen (google ff 31219138), zoals eerder vermeld zit hier een membraam in die kapot kan gaan. Binnenkort testen op de autobahn!
Ik hoop dat dat de oplossing is!
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”