Rembekrachtiger vervangen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
hano1963
2nd Gear member

Mijn rembekrachtiger heeft het begeven. Het rempedaal sist als een slang. Na flink uitzoekwerk is dat de diagnose. Ik twijfelde flink tussen de vacuumpomp en de bekrachtiger, maar het is echt de bekrachtiger.

Dit is wat er aan de hand is.

Ik heb via onderdelenlijn een gebruikte gevonden die hetzelfde typenummer heeft. Best lastig want zelfs nieuw was hij bijna niet te vinden. Komt door de DTSC ?
Aanvankelijk dacht ik dat het probleem in de zwarte hoes zit die een beetje los lijkt te zitten, maar bij de gebruikte is dat hetzelfde. En deze dingen gaan niet zo snel kapot dus de kans dat de gebruikte bekrachtiger die ik inmiddels binnen heb, is niet zo groot.

Komende zaterdag ga ik er aan beginnen. Zie er als een berg tegenop want het schijnt een k**klus te zijn. :devil:
Volgens mij gaat het als volgt (dit kwam ik elders tegen)

Accu loshalen. Daarna: Luchtfilterbak, zekeringenhouder, absmodule, veerpootbrug en de bovenste motorsteun en vacuumleiding demonteren. Vervolgens de hoofdremcilinder los van de bekrachtiger. Leidingen hoeven niet los.
Binnen in de auto de 4 bouten los en de rem loshalen van de rembekrachtiger. Dat loshalen van de 4 bouten is lastig en je moet een lange dop 13 een flexibele koppeling en een paar verlengstukken hebben.

Is dat het verhaal?
Misschien hebben jullie nog andere tips of dingen waar ik op moet letten?

Dank voor het meedenken! :-)
hano1963
2nd Gear member

Nou, de rembekrachtiger is vervangen. Wat een enorme rotklus is dit! Ik ben er zowat het hele weekend mee bezig geweest. Ben gebroken nu want je ligt in allerlei rare bochten te wringen met je lijf. Maar goed, hij doet het weer uitstekend.

Twee dingen zijn erg vervelend. Dat zijn de 4 bouten aan de binnenkant die echt alleen met 2 verlengstukken en een knie los te krijgen zijn. En dan nog is het een vreselijke klus. Tweede is het demonteren van de bekrachtiger. Ik ben uren bezig geweest om het ding eruit te krijgen. Werkelijk van alles geprobeerd maar hij ging er niet uit. Uiteindelijk maar de vacuümpomp ook losgehaald en toen kreeg ik hem eruit. Terugzetten ging dan uiteindelijk ook beter.
Remleidingen hoeven niet los, je kunt de ABS module losmaken en opzij trekken. Airbox eruit, zekeringenkast kun je ook opzij schuiven, veerpootbrug eraf, hoofdremcilinder eraf en in mijn geval de vacuümpomp eraf.
Het is wel te doen met heel veel geduld en doorzettingsvermogen. Ik heb wel veel geld kunnen uitsparen hiermee.

Nog wel een belangrijke tip: als je een elektrisch bedienbare stoel hebt, zet die dan even in de achterste stand voordat je de stroom eraf haalt.

Op naar de volgende klus.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Remmerij weer in orde? Ook goed ontlucht want elke nippel of koppeling losgenomen betekent eventueel lucht in je remsysteem.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”