Ik ben nieuw op deze forum omdat ik voor het eerst een Volvo rijd, namelijk de S40 sedan uitvoering uit 2003.
Omdat ik nog nieuw ben met Volvo familie heb ik 2 vragen, hopelijk hebben jullie wel een antwoord op mijn vraag.
Zoals ik hiervoor al beschreef rij ik sinds september j.l. als tweede auto de mooie S40 2.0 uit 2003.
Heerlijke auto en absoluut spijt dat ik nog nooit eerder een Volvo heb gereden, maar hopelijk eenmaal een Volvo altijd een Volvo

Waarschijnlijk binnenkort mijn andere auto de Volkswagen Phaeton (2010) inruilen voor de S90 als we er nog uitkomen qua inruilprijs.
Mijn vraag over de S40 is het volgende:
1. Mijn motormanagement lampje brandt, als we deze uitlezen krijg ik de melding "nokkenas positiesensor".
Bij de lokale Volvo dealer nieuwe nokkenassensor besteld de oude eruit de nieuwe erin geschroefd gereset en de melding komt na 2 keer opnieuw opstarten weer terug.
Via Google heb ik er veel over kunnen lezen, maar kan iemand mij alsnog vertellen wat het (exacte) probleem zou kunnen zijn?
Ik hoor ook heel soms de motor tikken alsof de kleppen stoten.
Misschien een idee om wat dikkere olie erin te gooien?
Ik las nog bij iemand anders op deze of de S40 forum dat de ECU soms de nokkenas en/of de krukassensor in de war haalt? Klopt dit?
Ook merk ik dat de auto geen vermogen heeft en alsof hij bijvoorbeeld op 90 PK's rijdt ipv 136.
Bij de koppelingstest is gezegd dat de koppeling goed is en dat hij niet slipt waardoor hij misschien vermogen zou kwijt raken, maar dit is niet het geval.
Ratelend geluid misschien te verwijten aan dat ene tandwieltje bij de distributieriem daar? (ik weet de naam ervan even niet, mijn excuses).
2. Ik heb achter een spoiler op mijn kofferbakdeksel met daarin in het midden een soort van een remlicht, als ik mijn rem intrap brandt deze (derde) remlicht niet.
Klopt dit?
Is dit niet origineel Volvo fabrieksaf maar een imitatie spoiler misschien?
Tot zover ik weet zijn deze facelift S40 modellen altijd al geleverd met een spoiler toch?
Zo niet, hoe kan ik de lichtjes precies vervangen?
Dit waren mijn 2 vragen.
Ik ben jullie alvast heel erg dankbaar met jullie hulp/oplossing en/of antwoorden.
Met vriendelijke groet,