Ik hoor de laatste weken en dagen opeens (helaas) enkele bijgeluiden aan mijn V70 2.5T MY2008 die er voorheen niet waren:
1 Uitlaat
Twee weken geleden werd mij verteld dat er een "metalig" geluid onder mijn auto vandaan kwam. Na wat zoeken, want binnen in de auto is het nauwelijks te horen, lijkt het de linker einddemper te zijn. Als ik van de onderkant met blote hand op de demper klop, hoor ik dat metalige geluid. Wat zou dit kunnen zijn? Eén van de interne schotjes die doorgeroest is?
2 Airco
Sinds afgelopen weekend hoor ik een "zoemend" geluid dat meeloopt met het toerental. Je hoort het met name bij lage snelheid en als je het gas los laat en de auto uitrolt. Als ik de airco uitzet, verdwijnt het. Conclusie: aircopomp kapot? Of kan het ook te weinig vloeistof zijn? Of iets de met de koppeling die de airco inschakelt?
3 Startmotor
Sinds gisteren hoor ik na het starten, dat overigens probleemloos gaat, heel kort een bijgeluid. Het lijkt erop dat de startmotor blijft hangen of doordraait. Wat is hier een mogelijke oorzaak van? Kapotte startmotor? Of zou het smeren van e.e.a. het ook kunnen oplossen? Wellicht komt het nu aan het licht door het koudere weer?
Graag jullie advies!
Enkele bijgeluiden V70 2.5T
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
boven de uitlaat zit ook een hitteschildje. Wellicht dat die rammelt? Check ook even of er niks os lig in je reservewielbak. Je zult niet de eerste zijn die bij de uitlaat zoekt naar rammels terwijl dat van binnen komt.
De gebruikte pompen zijn bij deze modellen van Ford kwaliteit en gaan niet zo heel lang mee. Zou hem zeker preventief vervangen. Als de pomp stuk loopt heb je kans dat er metaaldeeltjes in het systeem komen. Dat is een heel gedoe om er weer uit te krijgen.
Wat is de km stand van de auto? Is wel snel voor een startmotor. Meestal blijft de starterkrans even hangen. Schoonmaken is vaak voldoende tenzij de km stand erg hoog is, dan zou ik een andere monteren.
De gebruikte pompen zijn bij deze modellen van Ford kwaliteit en gaan niet zo heel lang mee. Zou hem zeker preventief vervangen. Als de pomp stuk loopt heb je kans dat er metaaldeeltjes in het systeem komen. Dat is een heel gedoe om er weer uit te krijgen.
Wat is de km stand van de auto? Is wel snel voor een startmotor. Meestal blijft de starterkrans even hangen. Schoonmaken is vaak voldoende tenzij de km stand erg hoog is, dan zou ik een andere monteren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- ArjanK1981
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 30.06.2016 - 08:20
Bedankt voor je reactie en de tips. Ik zal van de week eens onder de auto duiken. De auto heeft 194.000 km gelopen. Zou je die startmotor vervangen? Smeren/schoonmaken lijkt me altijd de moeite van het proberen waard, toch?
Wat "doet" een aircopomp incl. montage? Kan ik die het beste nieuw of gereviseerd aanschaffen? En ken je een goed adres hiervoor?
Wat "doet" een aircopomp incl. montage? Kan ik die het beste nieuw of gereviseerd aanschaffen? En ken je een goed adres hiervoor?
Laatst gewijzigd door ArjanK1981 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3175
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Uitlaat - zou inderdaad een hitte schildje kunnen zijn, of een van de rubbers waar de uitlaat aan hangt. Als die rubbers versleten zijn, is er mee speling en dus kans op rammelen.
Andere 2 zaken kan ik je niet echt mee helpen, zou in een garage bekeken moeten worden.
Met zo'n km stand ook niet heel raar dat er iets rammeld dat gerepareerd moet worden.
Succes.
Andere 2 zaken kan ik je niet echt mee helpen, zou in een garage bekeken moeten worden.
Met zo'n km stand ook niet heel raar dat er iets rammeld dat gerepareerd moet worden.
Succes.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik zou de startmotor demonteren en schoonmaken. vaak wil hij niet meer over de as glijden en valt hij vertraagd af waardoor hij nog even door het vliegwiel wordt meegenomen.
Als de auto verder goed start heb je goede kans dat je weer 2 ton verder kan
Een pomp koop je vanaf 200 euro, maar bij de dealer kost deze pomp tegen de 500 euro. Dan nog montage (2 uur) en afvullen (100,-), droger erbij. Dus zeg ergens tussen de 400 en 900 afhankelijk van of je het zelf doet of laat doen.
Als de auto verder goed start heb je goede kans dat je weer 2 ton verder kan
Een pomp koop je vanaf 200 euro, maar bij de dealer kost deze pomp tegen de 500 euro. Dan nog montage (2 uur) en afvullen (100,-), droger erbij. Dus zeg ergens tussen de 400 en 900 afhankelijk van of je het zelf doet of laat doen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Droger zit toch aan de condensor vast?
Als die goed is zou ik die laten zitten. Goed vacuumeren is afdoende.
Persoonlijk zou ik eerst langs iemand gaan met kennis van zaken. Geluidjes via internet is toch lastig.
Als die goed is zou ik die laten zitten. Goed vacuumeren is afdoende.
Persoonlijk zou ik eerst langs iemand gaan met kennis van zaken. Geluidjes via internet is toch lastig.
- ArjanK1981
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 30.06.2016 - 08:20
Heren, bedankt!
Ik zat op een onderdelenwebsite te kijken naar aircopompen en daar staan ze van diverse merken, van € 243 tot € 667. Even een lijstje met merken: Ridex, Stark, Elstock, Prasco, AKS Dasis, Van Wezel, NRF, FrigAir, Lizarte, Hella, Diederichs, Waeco, Delphi, Aircotec en Lucas. Hebben jullie enig idee of er (lees: hoeveel) kwaliteitsverschil er zit in deze pompen? Gezien de enorme prijsverschillen moet dat toch haast wel?!
Ik las gisteravond overigens het verhaal van een medeforummer wiens aircopomp was vastgeslagen, waardoor uiteindelijk z'n hele blok vervangen moest worden voor een godsvermogen. Dan vervang ik liever een pomp preventief. Weet iemand of zo'n vastslaande pomp is te voorzien?
Ik zat op een onderdelenwebsite te kijken naar aircopompen en daar staan ze van diverse merken, van € 243 tot € 667. Even een lijstje met merken: Ridex, Stark, Elstock, Prasco, AKS Dasis, Van Wezel, NRF, FrigAir, Lizarte, Hella, Diederichs, Waeco, Delphi, Aircotec en Lucas. Hebben jullie enig idee of er (lees: hoeveel) kwaliteitsverschil er zit in deze pompen? Gezien de enorme prijsverschillen moet dat toch haast wel?!
Ik las gisteravond overigens het verhaal van een medeforummer wiens aircopomp was vastgeslagen, waardoor uiteindelijk z'n hele blok vervangen moest worden voor een godsvermogen. Dan vervang ik liever een pomp preventief. Weet iemand of zo'n vastslaande pomp is te voorzien?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat vastslaan en dan de distributie meenemen is niet van toepassing op jouw motor, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Er zijn ook slechte kwaliteit pompen, maar de prijzen van de autoonderdelen zijn vaak opgeklopt. Als je een onderdeel zoekt vind je soms zomaar een zelfde onderdeel als een pomp voor de helft van de prijs (zelfde merk en type). Dat geeft alleen maar aan hoeveel marge erop zit. Als je safe wilt zijn neem dat een Hella, Valeo, Nissin of NRF. Wil niet per se zeggen dat de andere merken niet goed zijn, maar ik zou er geen risico mee nemen. Deze merken zijn bewezen goed. Valeo vanaf 320 euro, dat zou mijn keuze zijn.
Er zijn ook slechte kwaliteit pompen, maar de prijzen van de autoonderdelen zijn vaak opgeklopt. Als je een onderdeel zoekt vind je soms zomaar een zelfde onderdeel als een pomp voor de helft van de prijs (zelfde merk en type). Dat geeft alleen maar aan hoeveel marge erop zit. Als je safe wilt zijn neem dat een Hella, Valeo, Nissin of NRF. Wil niet per se zeggen dat de andere merken niet goed zijn, maar ik zou er geen risico mee nemen. Deze merken zijn bewezen goed. Valeo vanaf 320 euro, dat zou mijn keuze zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- ArjanK1981
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 30.06.2016 - 08:20
Hoezo is het vastslaan niet van toepassing op mijn motor? Geldt dit alleen voor de diesels? Dat zou mooi zijn
Althans, voor mij.

- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
klopt is alleen bij de D5 motoren tot 2010. geen zorgen dus 

V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- ArjanK1981
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 30.06.2016 - 08:20
Het blijven hangen van de startmotor is opeens weer verdwenen... Iemand een idee hoe dit kan?
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3175
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Vreemd....
Misschien door de lagere temperatuur, of een hobbel.
Vroeger gaf de ANWB nog wel ees een tik met een hamer tegen de startmotor....
Misschien door de lagere temperatuur, of een hobbel.
Vroeger gaf de ANWB nog wel ees een tik met een hamer tegen de startmotor....
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- ArjanK1981
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 30.06.2016 - 08:20
Net bericht van MMTS:
- Bijgeluid airco: condensor lek, wordt vervangen.
- Rammel bij de uitlaat: uitlaatsteun zat los (had ik inmiddels zelf al gevonden; volledig doorgeroest)
Aan de startmotor kan niets gevonden worden.
- Bijgeluid airco: condensor lek, wordt vervangen.
- Rammel bij de uitlaat: uitlaatsteun zat los (had ik inmiddels zelf al gevonden; volledig doorgeroest)
Aan de startmotor kan niets gevonden worden.
Laatst gewijzigd door ArjanK1981 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.