Ruitensproeier valt tijdens rit uit

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Op langere ritten valt al enige tijd mijn ruitensproeier uit.
Hierop is de ruitensproeierpomp vervangen.
Dit heeft echter geen oplossing gegeven.

Wat zou het nog meer kunnen zijn?
De schakelaar werkt, immers gaan de ruitenwissers wel heen en weer. Er lijkt alleen geen stroom te komen bij de pomp, deze draait ook niet.
De zekering die de sproeier aanstuurt, stuurt ook de achterwisser aan, dus dat lijkt het me niet te zijn..

Let wel het gebeurt alleen bij ritten langer dan 1,5u..

Ik ben bang voor een computer oid..
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
henk701
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 05.02.2017 - 19:01

Dat kun je toch uitlezen.
Zal toch een storingscode opslaan?
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Er zijn geen foutcodes gevonden met de ebd lezer die me al vaker geholpen heeft. (P2008 bv) Op het dashboard staat ook niets erover.

Het is gewoon altijd ergens in een lange rit spontaan afgelopen met de ruitensproeier.

Dus dan hou ik het op iets dat warm wordt en dan verbinding verliest
Sproeierpomp - is vervangen
Wellicht een printplaat met een breuk (?!)
Een kabelbreuk?
Relais, maar welke dan, handleiding geeft nauwelijks relais aan, slechts zekeringen.
Zekering, kan niet, ander onderdeel op de zekering werkt wel
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Even schema erbij zoeken dus.
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

En wat verder..

3 dingen kunnen het nog zijn..
Relais R7A
Relais R7B
Bedrading/print tussen sproeiermotor (6/2) en 1 van beide relais.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Ik zou beginnen met die relais te vernieuwen. Beiden. Cem kan altijd nog naar Frans van ets1. Die relais zijn goedkoop.

Bedrading is het niet, dan werkt het sowieso niet.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Thanks!

Nadeel van deze relais is dat het gesoldeerd relais op de print zijn.
Heeft die Frans daar ook kennis van? Qua solderen ben ik helaas niet de handigste..
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Zitten die echt gesoldeerr? Kan je ze niet uit de cem trekken?

Frans is zon beetje dé volvo electronica goeroe van NL. Een abs computer kan ik inmiddels ook wel repareren, maar Frans kan echt alles op dat gebied.

Edit:

Even gegoogled op zon cem van de v50 s40 c30 zitten inderdaad maar 2 relais is, die los kunnen. Klopt dat?

Ik zou Frans van ets1 even een belletje doen en je probleem voorleggen.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Poika schreef: Zitten die echt gesoldeerr? Kan je ze niet uit de cem trekken?

Frans is zon beetje dé volvo electronica goeroe van NL. Een abs computer kan ik inmiddels ook wel repareren, maar Frans kan echt alles op dat gebied.

Edit:

Even gegoogled op zon cem van de v50 s40 c30 zitten inderdaad maar 2 relais is, die los kunnen. Klopt dat?

Ik zou Frans van ets1 even een belletje doen en je probleem voorleggen.
Die 2 die los kunnen zijn 15 en 18.
15 is voor de brandstofpomp
18 is voor de comfortfuncties. Dat relais stuurt bv ook weer r7a en r7b aan.

Maar ja, er zijn 7 gesoldeerd relais. Waaronder dus 7a en 7b
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Maandag moet je frans even bellen, serieus.

www.ets1.nl
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Bedankt! Alleen ga ik eerst even vakantie vieren (zonder Volvo). Na de vakantie neem ik contact erover op. ;)
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Thanks Poika,
Afgelopen zondag heb ik nog met de zekeringen zitten spelen. Daarbij dus ook de grote stekkers van de CEM bewogen etc. Daarna nog een rit van 300km gedaan en enkele kortere ritten, en heb geen probleem meer gehad.

Wellicht gewoon een connectie probleem dan.
Zal het binnenkort meemaken :)
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Nadat ik de vorige keer in deze thread met de cem + zekeringen en stekkers bezig ben geweest bestaat het probleem niet meer.
Alsof tijdens de rit iets geen contact meer maakte op de cem, wat nu gefixt is..
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Dont fix what aint broken.

Helemaal goed dus.
Bedankt voor de feedback.
Plaats reactie

Terug naar “C30”