Xenon Projector Lens schoonmaken

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
m-kliko
4th Gear member

Sinds dit weekend is er 1 xenon lamp overleden. Van de week dus even twee nieuwe bestellen.

Maar nu wil ik ook gelijk de lens in de koplamp schoonmaken, want die zijn ook erg vies.
Nu kan ik met een draadje en een doek gaan zitten klooien (zoals sommige forumleden al hebben gedaan), maar dat vind ik eigenlijk te lastig.

Volgens dit filmpje schroef je hem er zo uit. [youtube] [/youtube]
Vraag is: Moet ik daarna de koplampen weer (laten) afstellen?

Nu lees ik ook iets over dat er een stelmotor half voor kan zitten. Die zal ik denk ik ook wel hebben voor de automatische hoogteverstelling?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Laatst gewijzigd door m-kliko op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
BasG
3rd Gear member

m-kliko schreef: Sinds dit weekend is er 1 xenon lamp overleden. Van de week dus even twee nieuwe bestellen.

Maar nu wil ik ook gelijk de lens in de koplamp schoonmaken, want die zijn ook erg vies.
Nu kan ik met een draadje en een doek gaan zitten klooien (zoals sommige forumleden al hebben gedaan), maar dat vind ik eigenlijk te lastig.

Nu lees ik ook iets over dat er een stelmotor half voor kan zitten. Die zal ik denk ik ook wel hebben voor de automatische hoogteverstelling?

Officieel niet. Ik heb het op dezelfde manier gedaan maar om onduidelijke redenen stonden ze daarna veel te laag, terwijl de verstelling volgens mij intact blijft. Maar goed, even laten afstellen en je hebt een bak licht! Is inderdaad een beetje gepriegel om alle schroeven los te krijgen, maar het kan wel....
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
m-kliko
4th Gear member

BasG schreef:
m-kliko schreef: Sinds dit weekend is er 1 xenon lamp overleden. Van de week dus even twee nieuwe bestellen.

Officieel niet. Ik heb het op dezelfde manier gedaan maar om onduidelijke redenen stonden ze daarna veel te laag, terwijl de verstelling volgens mij intact blijft. Maar goed, even laten afstellen en je hebt een bak licht! Is inderdaad een beetje gepriegel om alle schroeven los te krijgen, maar het kan wel....
Bedankt voor je antwoord!
Zodra de nieuwe lampen binnen zijn ga ik maar eens op mijn gemakje aan de keukentafel prutsen... :P

Snipes@fryslan
2nd Gear member

Hoor graag hoe dit afloopt, dat gepriegel met een draadje sprak mij ook niet meteen aan. Ik heb dan ook nog meedraaiende xenon dus wil niks beschadigen.
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08

Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
m-kliko
4th Gear member

Oke, zojuist even geprobeerd de lens te verwijderen uit de behuizing.
It's a no go. De lens, met alles eromheen is te groot. Dus ik zal helaas toch met een draadje aan de gang moeten...

Ik heb vandaag getest met de kant waar de xenonlamp al van stuk was.
Die had ik dus eruit gedraad. Ongeveer 1/8 draaien tegen de klok in. En toen kwam hij eruit.

Na mijn onderzoekje wilde ik alles weer terug stoppen.
Wat denk je... Hij wil er totaal niet meer indraaien!
Ik krijg hem erin. Onder dezelfde hoek als dat ie eruit kwam. (Dat is maar 1 manier.) Maar ik krijg hem met geen mogelijkheid met de klok meegedraaid zodat hij weer recht zit zoals ik hem aantrof... What... The... Fuck...

Iemand enig idee wat dit kan zijn?? Mensen die ooit zelf xenonlamp hebben vervangen dit ook meegemaakt?

Zo trof ik hem aan: Afbeelding

En nu krijg ik hem dus niet meer rechtsom erin gedraaid... Hij zit nu dus scheef.
Laatst gewijzigd door m-kliko op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

diesel01
Geartronic member

Neen maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de D1s lampen heb, die zet je er gewoon in en word op zijn plaats gehouden door een klem.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
m-kliko
4th Gear member

diesel01 schreef: Neen maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de D1s lampen heb, die zet je er gewoon in en word op zijn plaats gehouden door een klem.
Bij mij ook D1S. Maar deze zitten dus niet geklemd, maar gedraaid... :-/

Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

Diesel01 heeft waarschijnlijk d2s of d4s
Ik heb zelf d3s, wat het zelfde principe is en geen probleem met monteren ondervonden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
m-kliko
4th Gear member

Ik verklaar mijzelf bijna voor gek dat ik niet even een lampje er weer terug in kan draaien... Ik kan er nog steeds niet bij...

Afbeelding

BasG
3rd Gear member

m-kliko schreef: Ik verklaar mijzelf bijna voor gek dat ik niet even een lampje er weer terug in kan draaien... Ik kan er nog steeds niet bij...

Afbeelding
Klopt, ik heb dat ook gehad. Er was toen dacht ik zo’n blikken veertje iets verbogen of versprongen, waardoor je hem er wel in kreeg, maar niet meer kon draaien. Ik had toen ook zo’n mister Bean moment. Nog eens rustig kijken en corrigeren en toen lukte het wel. Jij hebt inderdaad D1s, kun je ook goed zien op je foto, staat er zelfs op. Diesel01 heeft dan D2s....
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
peterp
3rd Gear member

m-kliko schreef: Ik verklaar mijzelf bijna voor gek dat ik niet even een lampje er weer terug in kan draaien... Ik kan er nog steeds niet bij...

Is zoals Bas het zegt. W.s. een van de ijzeren klemmetjes krom. Heb ik ook gehad. En.........als je het draadje op de correcte wijze buigt is het helemaal niet zo moeilijk hoor. Twee stukjes micro vezel gebruiken. Ik heb één beetje vochtig gemaakt met spiritus de andere droog.
Volvo V70 D5 2007 Silverlight 300.000 km
Snipes@fryslan
2nd Gear member

Het lampje wat er bij jou uitkwam is voorzien van een kunstof ring waarmee je hem vastdraait. Het nieuwe lampje waarschijnlijk een metalen ring waarmee je hem vast zet. Ik denk dat dit de ijzeren klemmetjes zijn waar de overige forumers het over hebben. Ik bij die van mij onlangs ook de lampjes vervangen en die draaien stugger dan de lampen met kunstof ring omdat het metaal op metaal is.

Mogelijk inderdaad eerst even kijken of er niks verbogen is. De lampjes zijn te duur om te vermoeren.
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08

Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
m-kliko
4th Gear member

thanks voor de antwoorden.
Als het goed is komen mijn lampen vandaag ergens binnen. (duurde erg lang, deze verzending via lichtex.de... :( )

Morgenavond maar eens gaan prutsen met draad en microvezeldoek...

En ik zag inderdaad wel zo'n klemmetje, maar eens kijken wat ik daarmee kan...

m-kliko
4th Gear member

Gisteravond nog even gekeken, het kapotte lampje zit er weer recht in. Drupje WD40 erop en toen lukte het wel. Waarschijnlijk door de koude is het plastic wat stug ofzo.
Vanavond ga ik de lenzen poetsen! Ben benieuwd.
Ga nog een keertje proberen de unit eruit te halen, en andere met een draadje aan de gang.

NavyTr1gger
2nd Gear member

Heb je inmiddels al een beetje gepoetst? ik heb namelijk een S60 en heb xenon die in hoogte en in de bocht mee draait. Ik heb echt bagger verlichting en het is bijna gevaarlijk hoe weinig licht.
Ik hoor graag je bevindingen na het schoonmaken, en dan vooral of je wat meer licht hebt.
Volvo S60 2.4d 163pk '09
Volvo S40 1.8 90Kw '99

Handig zijn is een gave...
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

NavyTr1gger schreef: Heb je inmiddels al een beetje gepoetst? ik heb namelijk een S60 en heb xenon die in hoogte en in de bocht mee draait. Ik heb echt bagger verlichting en het is bijna gevaarlijk hoe weinig licht.
Ik hoor graag je bevindingen na het schoonmaken, en dan vooral of je wat meer licht hebt.
Die ervaringen zijn op het forum al ruimschoots voorhanden: het scheelt een bak licht.
Het is een k* klus, maar echt de moeite waard.
Uiteraard moet de rest ook in orde zijn:
- nieuwe lampen
- reflector nog goed (schijnt bij sommige modellen af te bladderen)
- glas van de hele unit nog helder
- juist afgesteld
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
NavyTr1gger
2nd Gear member

Ik heb dus vandaag een poging gedaan de projector schoon te maken. Ik ben er achter gekomen dat het mij niet lukt, met verschillende middelen zoals een mechanische vinger, wattenstaaf (lang), draad met doekje/watten, de projector aan de binnenkant schoon te maken.

Nieuwe lampen heb ik besteld, Philips, die komen eerdaags binnen.

Wat ik niet lees op het forum, is een handige gebruiksaanwijzing of tips hoe om te gaan met adaptieve xenonlampen. Ik begrijp wel uit verschillende posts dat je ze niet uit elkaar kan halen, maar of dit ook echt zo is kan ik niet echt opmaken hieruit.
Ik ben handig maar heb niet de middelen om nu alla minuut de bumper en alles van mijn auto af te halen. Ik heb liever, als dat zou kunnen, hier ook hulp bij van iemand die dit wel kan :)
Volvo S60 2.4d 163pk '09
Volvo S40 1.8 90Kw '99

Handig zijn is een gave...
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”