Ik heb op mijn nieuwe XC60 ook Four-C, op mijn vorige had ik het Dynamic chassis. Inmiddels zo'n 8000 km gereden met Four-C en als ik het vergelijk met de vorige auto denk ik dat de middenstand (= Sport) vergelijkbaar is met het Dynamic chassis. De eerste stand (Comfort) is aanmerkelijk soepeler en zachter, prima voor klinkerwegen en ongeplaveide oppervlakken zoals we die opgezocht hebben in Noorwegen. Comfort is dan prima, maar voor asfalt vind ik het persoonlijk te soft, niet strak genoeg in de bochten. De derde stand (= Dynamic) stuurt heerlijk op goed glad asfalt, de auto lijkt wel op rails te rijden zo strak stuurt hij door bochten, maar op slecht wegdek is het niet aangenaam. Kortom: ik rij standaard op de Sportstand, schakel bijwegen net veel drempels of kasseien over op Comfort en snelwegen kies ik voor Advanced. Ik was eerst aan het twijfelen of ik het wel de meerprijs waard vond, maar ben er achteraf erg blij mee. Ik rij trouwens met 20" wielen.
Op YouTube is er een video te vinden over de werking van het systeem.
Four-chassis XC60
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 14.02.2014 - 16:29
mga1600, dank voor deze info.
Dan zal het bij mij nogal meevallen want de velgen zijn 18" en de banden 235 / 60 R18 ( Ocean Race ).
Four-C kost inderdaad een redelijk grote meerprijs maar zoals ik in mijn vorige post schreef is dit reeds aanwezig op de wagen.
Misschien had ik dit zelf niet gekozen maar is het wel mooi meegenomen.
Dan zal het bij mij nogal meevallen want de velgen zijn 18" en de banden 235 / 60 R18 ( Ocean Race ).
Four-C kost inderdaad een redelijk grote meerprijs maar zoals ik in mijn vorige post schreef is dit reeds aanwezig op de wagen.
Misschien had ik dit zelf niet gekozen maar is het wel mooi meegenomen.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21182
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
+1 en ik gebruik de advance stand ook bij stevige zijwind, de auto blijft dan mooi strak het pad volgen ook op de snelweg met 120+mga1600 schreef: Ik heb op mijn nieuwe XC60 ook Four-C, op mijn vorige had ik het Dynamic chassis. Inmiddels zo'n 8000 km gereden met Four-C en als ik het vergelijk met de vorige auto denk ik dat de middenstand (= Sport) vergelijkbaar is met het Dynamic chassis. De eerste stand (Comfort) is aanmerkelijk soepeler en zachter, prima voor klinkerwegen en ongeplaveide oppervlakken zoals we die opgezocht hebben in Noorwegen. Comfort is dan prima, maar voor asfalt vind ik het persoonlijk te soft, niet strak genoeg in de bochten. De derde stand (= Dynamic) stuurt heerlijk op goed glad asfalt, de auto lijkt wel op rails te rijden zo strak stuurt hij door bochten, maar op slecht wegdek is het niet aangenaam. Kortom: ik rij standaard op de Sportstand, schakel bijwegen net veel drempels of kasseien over op Comfort en snelwegen kies ik voor Advanced. Ik was eerst aan het twijfelen of ik het wel de meerprijs waard vond, maar ben er achteraf erg blij mee. Ik rij trouwens met 20" wielen.
Op YouTube is er een video te vinden over de werking van het systeem.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
- Locatie: Bathmen
Ik heb net een gebruikte XC60 MY2016 gekocht met Four-C en een trekhaak (afneembaar).
De auto komt uit Zweden.
In de prijslijst staat een opmerking dat Four-C in combinatie met een trekhaak niet aangeraden wordt, het mag dus wel.
Reden zoals elders te lezen is mogelijk doorhangen.
Ik zie dit nu pas, nadat ik al een koopovereenkomst heb gesloten.
Ik begrijp ook dat deze opmerking van Volvo Nederland komt, niet in andere landen.
Waarom alleen hier is mij niet duidelijk, wellicht omdat wij een typisch caravan land zijn.
Ook ik heb zo’n sleurhut, rij er soms zelfs 5-6k km per jaar mee.
Mijn vraag is dan ook, heeft iemand hier ervaring mee?
Ik wil graag met maximale kogeldruk (90 kg) rijden ivm de stabiliteit.
Ik weet dat Four-C geen niveauregeling is, maar auto’s met die optie zijn weinig te vinden.
Zou een Four-C nou werkelijk meer gaan doorhangen dan een standaard onderstel?
Ik lees het graag.
De auto komt uit Zweden.
In de prijslijst staat een opmerking dat Four-C in combinatie met een trekhaak niet aangeraden wordt, het mag dus wel.
Reden zoals elders te lezen is mogelijk doorhangen.
Ik zie dit nu pas, nadat ik al een koopovereenkomst heb gesloten.
Ik begrijp ook dat deze opmerking van Volvo Nederland komt, niet in andere landen.
Waarom alleen hier is mij niet duidelijk, wellicht omdat wij een typisch caravan land zijn.
Ook ik heb zo’n sleurhut, rij er soms zelfs 5-6k km per jaar mee.
Mijn vraag is dan ook, heeft iemand hier ervaring mee?
Ik wil graag met maximale kogeldruk (90 kg) rijden ivm de stabiliteit.
Ik weet dat Four-C geen niveauregeling is, maar auto’s met die optie zijn weinig te vinden.
Zou een Four-C nou werkelijk meer gaan doorhangen dan een standaard onderstel?
Ik lees het graag.
Volvo For Life: nr. 8 en 9
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.
C70 T5 Summum 03.2011, Ice white, 18” Media Diamond Cut/Black, off black leather.
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.
C70 T5 Summum 03.2011, Ice white, 18” Media Diamond Cut/Black, off black leather.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
- Locatie: Bathmen
@MGA
Bedankt, als ik het goed begrijp heb je een nieuw model XC60.
Die mag ook 400 kg meer trekken.
Staat er nog steeds in de prijslijst dat de combi niet wordt aangeraden?
Heb je het je daler wel eens gevraagd? Of zeiden ze er iets van toen je de auto bestelde?
Zo niet, dan lijkt het voornamelijk geneuzel.
Er zal ooit een technicus wat over gezegd hebben dat het mogelijk minder werkt en zo dekken ze zich in.
Gr
Bedankt, als ik het goed begrijp heb je een nieuw model XC60.
Die mag ook 400 kg meer trekken.
Staat er nog steeds in de prijslijst dat de combi niet wordt aangeraden?
Heb je het je daler wel eens gevraagd? Of zeiden ze er iets van toen je de auto bestelde?
Zo niet, dan lijkt het voornamelijk geneuzel.
Er zal ooit een technicus wat over gezegd hebben dat het mogelijk minder werkt en zo dekken ze zich in.
Gr
Volvo For Life: nr. 8 en 9
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.
C70 T5 Summum 03.2011, Ice white, 18” Media Diamond Cut/Black, off black leather.
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.
C70 T5 Summum 03.2011, Ice white, 18” Media Diamond Cut/Black, off black leather.
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3172
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Nee hoor, ik heb het ‘oude’ model. De dealer wist het eigenlijk ook niet en hij heeft in mijn aanwezigheid iemand bij Volvo Nederland gebeld - die het overigens ook niet wist. Inderdaad, zeiden ze, wat gek dat het in de Duitse prijslijst niet staat.....en daar bleef het bij....... In de praktijk gaat het dus prima en zie ik helemaal niets van doorhangrn.Flying Jeroen schreef: @MGA
Bedankt, als ik het goed begrijp heb je een nieuw model XC60.
Die mag ook 400 kg meer trekken.
Staat er nog steeds in de prijslijst dat de combi niet wordt aangeraden?
Heb je het je daler wel eens gevraagd? Of zeiden ze er iets van toen je de auto bestelde?
Zo niet, dan lijkt het voornamelijk geneuzel.
Er zal ooit een technicus wat over gezegd hebben dat het mogelijk minder werkt en zo dekken ze zich in.
Gr
XC60 T6 Ultimate Dark my24
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
- Locatie: Bathmen
Ik heb maandagochtend mijn garagebedrijf (Gijsberts Elst) gebeld waar ik de auto gekocht heb om opheldering.
De verkoper zei dat ik die dag nog terug gebeld zou worden door iemand met meer kennis van zaken.
Inderdaad keurig rond 16.30u eeen zeer enthousiaste man aan de lijn.
Voorheen was deze garage volwaardig Volvo dealer, nu specialist.
Hij vertelde dat zij samen met een klant verantwoordelijk waren voor deze opmerking in de prijslijst van Volvo NL.
Die oorzaak lag in een rechtszaak aangespannen door een klant van hun omdat het Four-C niet meer goed regelde op een V70 R.
De beste man reed met een kogeldruk van 120 kg rond om dan ook 120 km/h met zijn caravan te kunnen rijden. Het systeem kon dat niet aan omdat de V70 te veel door zijn veren zakte. De man had als argument voor de hoge kogeldruk dat die toch afnam en daarmee het doorzakken door de rijwind op de caravan. 120 kg mocht dan geen probleem zijn.
Door deze rechtszaak neemt Volvo NL deze waarschuwing nu standaard in alle prijslijsten op.
Kwestie van indekken dus, om problemen en/of toekomstige rechtszaken te voorkomen.
De man van de garage (ben even zijn naam kwijt) vertelde mij dat dit op de XC series helemaal geen issue is, omdat die auto’s uitgerust zijn met zwaardere veren, waardoor de auto niet of nauwelijks doorzakt, en dus het systeem ook niet ontregeld raakt.
Dit natuurlijk zo lang je niet over de voorgeschreven maximum kogeldruk gaat (90 kg bij de XC60).
De verkoper zei dat ik die dag nog terug gebeld zou worden door iemand met meer kennis van zaken.
Inderdaad keurig rond 16.30u eeen zeer enthousiaste man aan de lijn.
Voorheen was deze garage volwaardig Volvo dealer, nu specialist.
Hij vertelde dat zij samen met een klant verantwoordelijk waren voor deze opmerking in de prijslijst van Volvo NL.
Die oorzaak lag in een rechtszaak aangespannen door een klant van hun omdat het Four-C niet meer goed regelde op een V70 R.
De beste man reed met een kogeldruk van 120 kg rond om dan ook 120 km/h met zijn caravan te kunnen rijden. Het systeem kon dat niet aan omdat de V70 te veel door zijn veren zakte. De man had als argument voor de hoge kogeldruk dat die toch afnam en daarmee het doorzakken door de rijwind op de caravan. 120 kg mocht dan geen probleem zijn.
Door deze rechtszaak neemt Volvo NL deze waarschuwing nu standaard in alle prijslijsten op.
Kwestie van indekken dus, om problemen en/of toekomstige rechtszaken te voorkomen.
De man van de garage (ben even zijn naam kwijt) vertelde mij dat dit op de XC series helemaal geen issue is, omdat die auto’s uitgerust zijn met zwaardere veren, waardoor de auto niet of nauwelijks doorzakt, en dus het systeem ook niet ontregeld raakt.
Dit natuurlijk zo lang je niet over de voorgeschreven maximum kogeldruk gaat (90 kg bij de XC60).
Laatst gewijzigd door Flying Jeroen op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo For Life: nr. 8 en 9
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.
C70 T5 Summum 03.2011, Ice white, 18” Media Diamond Cut/Black, off black leather.
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.
C70 T5 Summum 03.2011, Ice white, 18” Media Diamond Cut/Black, off black leather.