Four-C: systeem reageert niet op keypad
- CH Racing M900
- 2nd Gear member
De mijne was van 02-2007
XC90 T8 - 2017 - R-Design
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
En die van mij van 9-2004, dus MY05. Kan een aanzienlijk verschil zijn.
Vandaag bij de dealer geweest. Goed nieuws: die had ook geen idee. Hij verdenkt de bekabeling of de module. Knop wordt doorgaans weinig gebruikt dus leek hem niet waarschijnlijk, maar de monteur zei dat de knop mechanisch is en dat ik hem dus door moet kunnen meten. Hoe krijg ik de knoppen onderaan het ECC paneel makkelijk los?
Mooiste wat de monteur zei, bij binnenkomst: 'we hebben één keer eerder een auto hier binnen gehad met een probleem met het Four-C systeem, maar die gaf gewoon een foutcode...'
Vandaag bij de dealer geweest. Goed nieuws: die had ook geen idee. Hij verdenkt de bekabeling of de module. Knop wordt doorgaans weinig gebruikt dus leek hem niet waarschijnlijk, maar de monteur zei dat de knop mechanisch is en dat ik hem dus door moet kunnen meten. Hoe krijg ik de knoppen onderaan het ECC paneel makkelijk los?
Mooiste wat de monteur zei, bij binnenkomst: 'we hebben één keer eerder een auto hier binnen gehad met een probleem met het Four-C systeem, maar die gaf gewoon een foutcode...'
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
Bij de dealer zeiden ze nog dat ik de Four-C module wellicht kan opsturen naar ACTronics. Zij zouden hem misschien kunnen testen. Misschien nog wel een idee, al zou ACTronics niet mijn eerste keus zijn. Maar ik kan zelf morgen natuurlijk ook even de soldeerbout ter hand nemen, dus dat staat voor morgen op de planning. Baat het niet dan schaadt het niet 

- Doeke Dobma
- 5th Gear member
Vandaag eerst de computer los en open gemaakt. Alles zag er goed uit, zag zo geen slechte solderingen maar de print was ook zodanig dat solderen niet echt een optie was, veel smd's enzo. Niet zoals een abs computer bijvoorbeeld. Daarna (de boel was toch los) de bedrading gecontroleerd. Deze was helemaal goed. Het bedradingsschema in Vida komt niet overeen met de bedrading van mijn four-c module maar dat komt denk ik omdat het schema in Vida voor een R is (3 standen) en ik geen R heb (en maar 2 standen). Ik kwam op 3 pennen constant 5V tegen terwijl dat maar op 1 pen zo mag zijn. In het schema zijn er 3 pennen die tussen de 0,5 en 4,5 V moeten geven, voor de 3 verschillende standen. Dat ik dus op 2 pennen 5V krijgt strookt ook wel met de 2 standen die ik heb.
Door naar de knop. Toen ik deze gedemonteerd had kon ik zien dat de knop al eens eerder open was gehaald, er zaten schroevendraaiersporen langs de rand. Knop doorgemeten, op alle pennen oneindige weerstand, ook wanneer ik de knop indrukte. Dat lijkt dus niet in orde. De verlichting van de knop werkt maar de koperen sleeprand daarvoor was gecorrodeerd. Het lijkt alsof er ooit met de knop geprutst is, want de andere knoppen zagen er beter uit, en gaven op sommige pennen geen weerstand. Het lijkt er nu echt op dat de knop niet goed is. Trouwens, auto op contact gezet zonder knop: geen foutcode. Ik ga dus meer en meer in de richting van de knop denken. Deze ga ik maandag dan ook bestellen.
Door naar de knop. Toen ik deze gedemonteerd had kon ik zien dat de knop al eens eerder open was gehaald, er zaten schroevendraaiersporen langs de rand. Knop doorgemeten, op alle pennen oneindige weerstand, ook wanneer ik de knop indrukte. Dat lijkt dus niet in orde. De verlichting van de knop werkt maar de koperen sleeprand daarvoor was gecorrodeerd. Het lijkt alsof er ooit met de knop geprutst is, want de andere knoppen zagen er beter uit, en gaven op sommige pennen geen weerstand. Het lijkt er nu echt op dat de knop niet goed is. Trouwens, auto op contact gezet zonder knop: geen foutcode. Ik ga dus meer en meer in de richting van de knop denken. Deze ga ik maandag dan ook bestellen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 2nd Gear member
Als ik het zo lees moet het wel de knop zijn, maar we gaan voor je duimen.
Maar je kan het niet testen door de knop van 1 van de andere om te zetten ? of zijn die aansluitingen anders.
Maar je kan het niet testen door de knop van 1 van de andere om te zetten ? of zijn die aansluitingen anders.
Laatst gewijzigd door M&M op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5
(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)
overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
overig wagenpark
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
Fysiek is het binnenwerk van alle knoppen gelijk (de knoppen met een ledje tenminste). Elders had ik al gelezen dat je de volgorde prima kunt aanpassen door de knoppen te verplaatsen, de functie blijft dan gelijk. Dus dan zou het niet werken om bijv de DSTC knop te proberen. Maar het verkeerde signaal in de bedrading, de oneindige weerstand van de knop en de sporen van aantasting in de knop zijn genoeg redenen om de knop sowieso te vervangen. Ik zie prijzen van 15-26$ dus het zal niet erg kostbaar zijn. Als het geen soelaas biedt, dan maar een andere computer erin.
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
Nieuwe knop a 35 euro gemonteerd maar helaas, dit hielp niet. Vida reageert er nog steeds niet op. Nou, dan zal de module wel stuk zijn, dus daar nu naar op zoek...
Zijn er hier mensen met Four-C met 2 standen?
-
- 6th Gear member
In het Te Koopgedeelte staat er een te koop. Tenzij jij de koper van die auto bent. Misschien kun je daar eens mee in contact treden.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
Huh? Waar dan? Ik zie bij 'onderdelen te koop' niets staan...jpwg001 schreef: In het Te Koopgedeelte staat er een te koop. Tenzij jij de koper van die auto bent. Misschien kun je daar eens mee in contact treden.
Alvast bedankt, zeer geïnteresseerd!
-
- 6th Gear member
Was een reactie op de vraag of er iemand was met een auto met 4C. Die staat er een te koop in de rubriek Volvo te koop. Wellicht wil hij wel even met jou kijken.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
-
- 5th Gear member
Doeke Dobma schreef: Nieuwe knop a 35 euro gemonteerd maar helaas, dit hielp niet. Vida reageert er nog steeds niet op. Nou, dan zal de module wel stuk zijn, dus daar nu naar op zoek...
Dat ben ik. Maar ik moet Doeke teleurstellen, mijn FourC geeft ook al flink wat jaartjes een foutmelding. Zelf heb ik nooit het verschil tussen Sport en Comfort gemerkt (wellicht hetzelfde probleem??) dus heb het maar zo gelaten. Wel irritant dat je telkens de foutmelding moet wegklikken, maar goed verder merk je er niks van.jpwg001 schreef: In het Te Koopgedeelte staat er een te koop. Tenzij jij de koper van die auto bent. Misschien kun je daar eens mee in contact treden.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- CH Racing M900
- 2nd Gear member
Doeke, de koper van mijn oude T5 woont in Zwolle en werkt in Groningen.
Zoals je weet had die wel een goed werkend FourC systeem. Mocht je er helemaal niet uitkomen, kan ik je aan hem linken en zou je hem kunnen vragen of hij eventueel bereid is tot...
Zoals je weet had die wel een goed werkend FourC systeem. Mocht je er helemaal niet uitkomen, kan ik je aan hem linken en zou je hem kunnen vragen of hij eventueel bereid is tot...
XC90 T8 - 2017 - R-Design
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
t5power schreef:Doeke Dobma schreef: Nieuwe knop a 35 euro gemonteerd maar helaas, dit hielp niet. Vida reageert er nog steeds niet op. Nou, dan zal de module wel stuk zijn, dus daar nu naar op zoek...
Zijn er hier mensen met Four-C met 2 standen?Dat ben ik. Maar ik moet Doeke teleurstellen, mijn FourC geeft ook al flink wat jaartjes een foutmelding. Zelf heb ik nooit het verschil tussen Sport en Comfort gemerkt (wellicht hetzelfde probleem??) dus heb het maar zo gelaten. Wel irritant dat je telkens de foutmelding moet wegklikken, maar goed verder merk je er niks van.jpwg001 schreef: In het Te Koopgedeelte staat er een te koop. Tenzij jij de koper van die auto bent. Misschien kun je daar eens mee in contact treden.
Ik heb je een PB gestuurd, ik zou graag het onderdeelnummer van jouw four-c module willen weten. Ben nu op zoek naar een donor. Dus alle hulp mbt onderdeelnummers is welkom!
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
In Nederland gezocht naar de module met mijn onderdeelnummer: 30710581. Niet te vinden! Zelfs zijn opvolger, de 30739073 is in NL niet te vinden. Wel heb ik er welgeteld 1 gevonden op eBay, in Engeland. Die dus naar aangeschaft, nu nog een week wachten... Hopen dat ie in 1x werkt, anders software laden.
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
Ja ik ben ook erg benieuwd! Moet eerlijk bekennen dat ik wel erg teleurgesteld zou zijn als dit het óók niet is... Maarja, als het erop zit moet het ook werken, dus we gaan gewoon door!
-
- 2nd Gear member
Heb jij toevallig de "nieuwe"knop ook nog op een andere plek gezet en een werkende knop van een andere functie op de plek van de defecte knop ?, niet dat het in printplaat van het dashboard zit ?
Volvo
overig wagenpark
overig wagenpark
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
Hmm goed punt, morgen eens proberen...
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
Knoppen omwisselen maakte niets uit.
Module is binnen gekomen. Gelijk gemonteerd maar kreeg direct een foutmelding. Heb dus software nodig, dit probeer ik zsm te regelen.
Module is binnen gekomen. Gelijk gemonteerd maar kreeg direct een foutmelding. Heb dus software nodig, dit probeer ik zsm te regelen.