Lock-up automaat en te hoog toerental voor versnellen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
hilco-v70
1st Gear member

Hallo,

Ik ben net in het bezit van een mooie V70-TDI automaat en moet zeggen dat hij heel erg goed bevalt (320.000 km)
Wat mij echter opvalt is het volgende. De automaat schakelt erg soepel en zonder schokken echter moet je best wel wat toeren maken om te versnellen. Minimaal 2000-2500 anders kom je niet echt vlot vooruit. Er wordt veel gesproken over de zg lock-ups in de versnellingen deze merk ik alleen in de laatste versnelling, die er ook met een "bonk" in komt. De rest van de versnellingen hebben dit niet de koppelomvormer blijft hierbij gewoon slippen. Is dit normaal en kan je de koppelomvormer door de dealer laten verstellen (meer koppel doorlaten) ? (bij een koude motor hebt je zelfs meer last van) Ik merkt dat de lock up van de laaste vernelling "los" wordt gegooid als ik onder de 60- 65 km kom of de rem intrap bij deze snelheid. Het toerental is dan stationair en de auto rolt zonder aandrijving op via de bak.
Ik ga de bak binnenkort laten spoelen, de olie ziet er bruin uit, maar stnkt niet, je leest er veel over op dit forum en ik laat het gewoon doen.
Oceanracer
Geartronic member

Ik heb zelf geen ervaring met een Volvo-automaat. Maar zover mijn kennis gaat, wil ik deze graag even delen.

Als je vlot wilt optrekken, geef je automatisch wat meer gas. Door meer gas te geven, stel je het schakelmoment voor de bak uit. Hoe langer je gas blijft geven, hoe langer de bak wacht met doorschakelen. Je kunt dan beter bij het wegrijden in een keer wat meer gasgeven en daarna je voet stilhouden of op het toerental dat jij wit (laten) schakelen je voet ietwat omhoog laten komen. De bak zal op dat moment doorschakelen.

Dat de bak bij een koude motor later doorschakelt dan bij een warme motor is volkomen normaal. Dit is om de tijd die nodig is voor de motor om op bedrijfstemperatuur te komen zo kort mogelijk te laten zijn om inwendige slijtage te verminderen.

Het is ook normaal dat je de lock-up met een bonk voelt inschaken. Alleen kan ik natuurlijk niet van achter m'n iMac beoordelen of jouw "bonk" ook nog normaal is.

En bij een 4-traps automaat is het wel vaker zo dat alleen op de hoogste versnelling een lock-up aanwezig is. Een 5-traps automaat heeft wel in meerdere versnellingen een lock-up. Wat voor bak in jouw auto aanwezig is weet ik niet, omdat je geen melding maakt van het type en bouwjaar :)

Dan nog even als laatste. Een "classic" TDI heeft nou eenmaal geen dijk van een koppel onderin het toerental. Je zult (ook bij een handbak) dus altijd wat toeren moeten maken, als je lekker met het verkeer mee wilt komen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
hilco-v70
1st Gear member

Hoi Oceanracer,

Bedankt voor je antwoord, het stelt mij in ieder geval weer gerust. Wellicht komt het omdat ik veel in benzine automaten heb gereden, die maken wat makkelijker toeren en lijkt het wat normaler. Toch vind ik dat bij een diesel de koppleomvormer wat meer koppel zou moeen kunnen doorgeven, immers is deze reeds bij lage toeren meer voorhanden dan bij een benizine versie.
Ik heb overigens een tdi uit 1999 , ik weet niet of het een 4 of 5 bak is.
Ik weet zeker dat de lock up alleen op de laaste versnelling zit, hij bonkt alleen als ik rustig optrek, en hou daar ook een beetje rekening mee.
Bij flink gasgeven (op de vloer) merkt je het op een of andere manier niet.
Klopt het dat als je de auto uit laat rijden de automaat vanaf 60-65 gewoon uitschakeld ? Je moet echt de auto zelf uitremmen.
Ik vind het koppel allerzins meevallen, rij ook een seat Leon 150 pk tdi, is wel snel maar op de snelweg scheelt het niet veel. De volvo rijdt ook eenvoudig 200 kmh.

Groeten, Hilco : :8:
Ludo
6th Gear member

Oceanracer schreef:Het is ook normaal dat je de lock-up met een bonk voelt inschaken. Alleen kan ik natuurlijk niet van achter m'n iMac beoordelen of jouw "bonk" ook nog normaal is.
écht niet hoor!.
een klein schokje mag je voelen, maar zeker geen bonk.
Oceanracer schreef:En bij een 4-traps automaat is het wel vaker zo dat alleen op de hoogste versnelling een lock-up aanwezig is. Een 5-traps automaat heeft wel in meerdere versnellingen een lock-up.
V70 van 1999, is dus de AW50-42, 4 bak.
heeft de lock up in alle versnellingen behalve 1é.
hilco-v70
1st Gear member

Hoi Ludo,

Ik Voel de lock-up niet in de eerste versnellingen, ik heb het idee dat dit ook niet gebeurd, vanwege het feit dat de motor gewoon aanvoelt als zijnde krachtenspel via de koppelomvormer (dus geen lock)
Ludo
6th Gear member

buiten de laatste versnelling voel je het inderdaad bijna niet, je moet al met een 'fluwelen voetje' gaan rijden dan, maar zit er echt wel op hoor.

heb je op de bak ook nog het programma eco - sport en winterstand?.
hilco-v70
1st Gear member

Hoi Luo,

Ik heb alleen de w-stand voor de rest niet. Ik had begrepen dat dit dan een 5-bak is ?
De olie is overigens wel bruin, maar stinkt niet, ik laat deze binnenkort flushen bij de dealer.

De lock up zorgt toch voor een direkte aandrijving tussen motor e uitgaande aandrijfassen ? Zo voelt de laaste vernelling wel, deze is echt "hard"zoals bij een versnellingsbak.
Oceanracer
Geartronic member

Ik heb zelf alleen ervaring met een Mitsubishi Galant 2.0 automaat. Die "bonkte" ook nog wel eens bij het doorschakelen. Mijn dealer noemde dat destijds ook een schokje. Tja, wat de een een schokje vind... Deze had trouwens een (uitschakelbare) lock-up op 3 en vier. En een lock-up zorgt inderdaad voor een directe verbinding, om het toerental (ivm uitvallen van slip) te verlagen, wat het brandstofverbruik ten gunste komt.

Ik vond destijds het koppel erg tegenvallen. Ik kwam uit een 115pk TDI van VW met pompverstuivers (net als jouw 150pk Seat) en vond vooral bij het rijden met lage toerentallen de wagen niet vooruit te branden. Op de snelweg ging het prima, maar dan zit je ook boven de 2500 rpm.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Ludo
6th Gear member

hilco-v70 schreef:Ik heb alleen de w-stand voor de rest niet. Ik had begrepen dat dit dan een 5-bak is ? .
dan heb je inderdaad de 5 bak, daarom dat ik vroeg welke standen je had, ik twijfelde.

een schokje is normaal maar geen bonk.
zoals oceanracer al schrijft, wat is een bonk of schokje voor jou?.
moeilijk te beoordelen zo...

ook opletten met flushen, dealers wisselen de olie gewoon.
olie aflaten en bijvullen is iets anders als flushen.
in een ander topic hebben we dat onlangs nog al eens beschreven.
hilco-v70
1st Gear member

Ik vond al dat hij noga wat schakelde voor dat de eindtrap ingeschakeld werd. Hoe zit dat met de Eco en sport stand in mijn auto ? Gewoon niet ?

Nou, het is geen echte bonk, maar een soort trilling door de auto. Je voelt dat het toerental te hoog is voor de lock. Ik weet wanneer hij inkomt en neem dan automatisch wat gas terug. Het schijnt dat flushen zou helpen dit probleem op te lossen. Voor de rest schakelt de automaat echt zonder schokken.

Ik denk dat ik er bij blijft met dat flushen. Ik wil ook dat de computer uitgelezen wordt en nieuwe software geplaatst wordt, anders had ik het zelf gedaan, ik heb er wat over gelezen echt moeilijk moet dit niet zijn.

Super zón forum, wat voor volvo heb jij ?
Ludo
6th Gear member

een sportstand zit idd niet meer op de 5 bak.
een bonk/trilling is naar mijn mening toch niet zoals het hoort.
hopelijk word het met flushen een stuk beter.
computer uitlezen en resetten is altijd goed.

ik rij in een 850 T-5 automaat... op gas. :D
hilco-v70
1st Gear member

Ga ik doen...
Gaat dat goed t-5 op gas ? Lijkt me wel interessant...
Schakelt jou automaat goed ? Net nog even weggeweest, hij schakelt
wel erg netjes door de versnellingen heen zonder 1 schok, dus de bak op zich moet wel ok zijn lijkt me.
Ludo
6th Gear member

hilco-v70 schreef:Gaat dat goed t-5 op gas ? Lijkt me wel interessant...
ja hoor, op voorwaarde dat het goed geplaatst en ingesteld is.
ik rij er eind volgende maand al 5 jaar probleemloos mee.
ben ook niet de enige, lees maar eens op het 850 forum.
hilco-v70 schreef:Schakelt jou automaat goed ?
Net nog even weggeweest, hij schakelt wel erg netjes door de versnellingen heen zonder 1 schok, dus de bak op zich moet wel ok zijn lijkt me.
mijn automaat schakeld prima, flushen doe ik wel ook ieder jaar.
als ik jouw bericht zo lees doet je bak het toch goed, dan is er ook niks aan de hand.
een goeie test: als je bv optrekt en je houd het toerental zo goed als mogelijk op 2500 of 3000 toeren vast moet de overgang naar alle versnellingen vloeiend gaan.
hilco-v70
1st Gear member

Wellicht mijn volende volvo, ik wilde perse een diesel, rijdt ook leker. Maar zón turbo lijkt me ook wel eens wat. eerst nog even een paar jaartjes doorrijden.
Ik zal de test doen, laat evenwel de dealer even flushen, kan geen kwaad.
hilco-v70
1st Gear member

ik heb de test gedaan ludo, hij schakelt keurig door, behalve de laatste lock.

Groeten , Hilco
Ludo
6th Gear member

even het flushen afwachten.
wellicht helpt dat al veel.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”