Beste Volvo vrienden,
1 maand geleden bij een Volvo dealer een occasion V60 D2 R-Design automaat uit 2014 met garantie gekocht met 80.000 km op de teller. Tijdens proefrit niks aan de hand, maar na de eerste kilometers een "knoep" geluid in het vooronder (ik meen bestuurderszijde) bij indrukken gaspedaal na het omschakelen van R naar D en terug. Met een knoep geluid bedoel ik alsof metalen delen op elkaar tikken. Enkele honderden kilometers later werd het geluid iets luider en begon het ook op te treden bij het optrekken en gas geven nadat ik het gas los had gelaten bij lage snelheden in de eerste en tweede versnelling. Het geluid treedt (nog) niet op bij hogere versnellingen/snelheden. Verder ook geen rammelgeluiden of iets dergelijks. Weer enkele honderden kilometers later treedt hetzelfde geluid ook op bij het starten van de motor, dan kort meerdere snelle vibratie-knoepen achter elkaar.
Heb de dealer gebeld, door drukte mag ik pas over een week langskomen voor een testrit met een monteur.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ik moet morgen naar Duitsland met de auto, is het gevaarlijk?
Bedankt.
Groeten, Leon
V60 2014 knoep geluid bij starten, gas geven en D/R omschakelen
-
- Starter
Laatst gewijzigd door Leon Volvo op 01.01.1970 - 01:00, 11 keer totaal gewijzigd.
-
- Starter
Bedankt voor de warme welkom en het advies.
Mogelijk inderdaad de motorsteun, maar als ik de motorkap open en aan de motor ruk of probeer op en neer te bewegen zit alles stevig vast. Inmiddels naar Duitsland gereden, ook daar tradt het verschijnsel op. Maar bij terugkomst een dag later is het geluid totaal verdwenen... vreemd. Misschien is er iets zodanig losgetrild dat er geen kontakt met andere metalen delen meer optreedt.
Morgen heb ik afspraak bij de dealer.
Mogelijk inderdaad de motorsteun, maar als ik de motorkap open en aan de motor ruk of probeer op en neer te bewegen zit alles stevig vast. Inmiddels naar Duitsland gereden, ook daar tradt het verschijnsel op. Maar bij terugkomst een dag later is het geluid totaal verdwenen... vreemd. Misschien is er iets zodanig losgetrild dat er geen kontakt met andere metalen delen meer optreedt.
Morgen heb ik afspraak bij de dealer.
-
- 6th Gear member
Asboutje los waardoor de tandjes niet helemaal lekker in het wiellager grijpen?
-
- Starter
Bedankt voor jullie adviezen.
Ik kom net van de Volvo dealer vandaan waar ik een proefrit samen met een monteur heb gemaakt. Zoals al eerder beschreven is het knoep geluid inmiddels helemaal verdwenen nadat ik eerder deze week een lange rit naar Duitsland heb gemaakt. De monteur heeft het zelf dus niet kunnen ervaren. Ik heb het verhaal uitgelegd. Hij denkt dat de versnellingsbakvloeistof ververst moet worden en dat door de lange rit naar Duitsland de versnellingsbak vooralsnog "schoon" is gereden. In mijn V60 liggen een PSA-motorblok en -versnellingsbak (D2 1600 diesel met semi-automatische versnellingsbak). De vloeistof van de versnellingsbak dient bij 90.000 km te worden ververst (ik zit nu aan de 86.000 km), dus zijn vermoeden zou goed kunnen kloppen.
We hebben afgesproken dat, als het knoepgeluid zich weer voordoet, ik een afspraak mag maken om de versnellingsbakvloeistof te laten verversen. Ik ben benieuwd.....
Asbouten zitten goed vast, heb ik zelf naar gekeken.
Het geluid treedt alleen op bij rijden, niet stationair draaien.
Volgens de monteur kan het de motorsteun niet zijn, die is hydraulisch en als dit het zou zijn dan wordt het geluid alleen maar luider en is het niet ineens weg.
Groeten, Leon
Ik kom net van de Volvo dealer vandaan waar ik een proefrit samen met een monteur heb gemaakt. Zoals al eerder beschreven is het knoep geluid inmiddels helemaal verdwenen nadat ik eerder deze week een lange rit naar Duitsland heb gemaakt. De monteur heeft het zelf dus niet kunnen ervaren. Ik heb het verhaal uitgelegd. Hij denkt dat de versnellingsbakvloeistof ververst moet worden en dat door de lange rit naar Duitsland de versnellingsbak vooralsnog "schoon" is gereden. In mijn V60 liggen een PSA-motorblok en -versnellingsbak (D2 1600 diesel met semi-automatische versnellingsbak). De vloeistof van de versnellingsbak dient bij 90.000 km te worden ververst (ik zit nu aan de 86.000 km), dus zijn vermoeden zou goed kunnen kloppen.
We hebben afgesproken dat, als het knoepgeluid zich weer voordoet, ik een afspraak mag maken om de versnellingsbakvloeistof te laten verversen. Ik ben benieuwd.....
Asbouten zitten goed vast, heb ik zelf naar gekeken.
Het geluid treedt alleen op bij rijden, niet stationair draaien.
Volgens de monteur kan het de motorsteun niet zijn, die is hydraulisch en als dit het zou zijn dan wordt het geluid alleen maar luider en is het niet ineens weg.
Groeten, Leon
Laatst gewijzigd door Leon Volvo op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.