rare bandenslijtage
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Ga je naar de dealer of bandenhandel?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 18.11.2005 - 19:55
wat is een lpi installatie, of is het een tik fout en moet het een LPG installatie zijn???haasje schreef:..........lpi installatie...........
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
Even het vervolg op dit verhaal.
Er zaten nivomaten onder de auto afkomstig van een V70N. Aangezien deze iets langer zijn dan de S60 of de S80 versie heb ik een set van een S60 geregeld.
Ik had een set s60 nivomaten compleet met de lagerschalen (bovenste rubber) gemonteerd en zag al snel 2 grote verschillen. De nivomaten van een S60 zijn 1-1,5 cm korter en de lagerschalen die ik nu in de auto had zitten (gezien van onder):

deze zijn dus voor een auto zonder nivomaten en had ik nooit vervangen, simpelweg omdat ik niet wist dat er 2 verschillende waren.
Dit is de juiste versie (gezien van boven, aan de bovenkant komt nog een metalen ring(schoteltje)):

om het even duidelijker te maken, bij normale schokbrekers komt de schokbreker tegen een metalen schotel. Bij een nivomat komt het in rubber te zitten. Ik heb het vermoeden dat doordat de nivomat niet met de juiste lagerschaal gemonteerd was er meer beweging mogelijk was en ik hierdoor bij het nemen van bochten meer speling op het lager had dan wenselijk is.
Nadat ik deze lagers en de nivomaten vervagen had heb ik de auto opnieuw laten uitlijnen.
Nu klopte echter de camber niet meer (ruim 1 graad te negatief). Volgens een oud uitlijn rapport was deze in het verleden wel goed. Ik heb dus de V70 nivomaten weer teruggeplaatst (uiteraard wel met de juiste lagers) en de uitlijning weer laten controleren. Nu was deze een stuk beter en zat deze binnen de toegestane toleranties.
Nu maar afwachten of nu mijn banden wel normaal gaan slijten, maar dat zal wel even duren voor dat helemaal duidelijk is.
Ergo:
Bij het wisselen van de schokbrekers voor nivomaten MOET het lager mee vervangen worden.
Er zaten nivomaten onder de auto afkomstig van een V70N. Aangezien deze iets langer zijn dan de S60 of de S80 versie heb ik een set van een S60 geregeld.
Ik had een set s60 nivomaten compleet met de lagerschalen (bovenste rubber) gemonteerd en zag al snel 2 grote verschillen. De nivomaten van een S60 zijn 1-1,5 cm korter en de lagerschalen die ik nu in de auto had zitten (gezien van onder):
deze zijn dus voor een auto zonder nivomaten en had ik nooit vervangen, simpelweg omdat ik niet wist dat er 2 verschillende waren.
Dit is de juiste versie (gezien van boven, aan de bovenkant komt nog een metalen ring(schoteltje)):

om het even duidelijker te maken, bij normale schokbrekers komt de schokbreker tegen een metalen schotel. Bij een nivomat komt het in rubber te zitten. Ik heb het vermoeden dat doordat de nivomat niet met de juiste lagerschaal gemonteerd was er meer beweging mogelijk was en ik hierdoor bij het nemen van bochten meer speling op het lager had dan wenselijk is.
Nadat ik deze lagers en de nivomaten vervagen had heb ik de auto opnieuw laten uitlijnen.
Nu klopte echter de camber niet meer (ruim 1 graad te negatief). Volgens een oud uitlijn rapport was deze in het verleden wel goed. Ik heb dus de V70 nivomaten weer teruggeplaatst (uiteraard wel met de juiste lagers) en de uitlijning weer laten controleren. Nu was deze een stuk beter en zat deze binnen de toegestane toleranties.
Nu maar afwachten of nu mijn banden wel normaal gaan slijten, maar dat zal wel even duren voor dat helemaal duidelijk is.
Ergo:
Bij het wisselen van de schokbrekers voor nivomaten MOET het lager mee vervangen worden.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Bedankt voor de feedback!
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29045
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Dat is een onverwachte oorzaak van de afwijkende bandenslijtage maar wel een heel verklaarbare. Goed dat je het probleem hebt gevonden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
Oh en wat ik nog vergeet te melden, de houder waar het lager in vastgeschroefd zit (en waar de veer tegenaan komt), zou ook anders moeten zijn. Er zijn volgens vida 2 versies, 1 voor auto's met en 1 voor auto's zonder nivomaten. Ik heb beide versies optisch vergeleken en kon geen verschillen zien. Ik heb er voor gekozen om deze niet te wisselen omdat ik anders de veren weer moest verwijderen en ik dat niet thuis kan doen. Mijn advies aan anderen die deze wissel gaan doen is om wel alle onderdelen te vervangen.
Het gaat om de volgende onderdelen:
-nivomaten
-lagers
-spiraalveren
-houders (waarschijnlijk niet nodig, maar als alles los is is het een kleine moeite)
Het gaat om de volgende onderdelen:
-nivomaten
-lagers
-spiraalveren
-houders (waarschijnlijk niet nodig, maar als alles los is is het een kleine moeite)
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00