V50 2.0D mmt6 koppeling hydrauliek probleem (misterie)

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Easy
1st Gear member

Specificaties:
V50 2.0D
Bouwjaar: 2005
Motor: D4204T
Transmissie: MMT6

Het is begonnen met een lekkende neemcilinder (slave), op zich niet vreemd dat zo'n component een keer kapot gaat.
Ik heb me goed online ingelezen en besloten alles in 1x te laten vervangen om verdere ellende (op korte termijn) te besparen.

1e garage bezoek, vervang: DMF/twee massa vliegwiel, frictie plaat, drukplaat/groep, keringen, neemcilinder (slave) en geefcilinder (master).

Na het ophalen van de auto bleek al snel dat de koppeling niet goed ontlucht was, of zo leek het. Na een paar weken en diverse ontluchtingen (zelf uitgevoerd), moest ik concluderen dat er een lek in het hydraulisch circuit zit. M.a.w.: terug naar de garage ...

2e garage bezoek, vervangen: rubber kering/dopje tussen hydraulische leiding en geefcilinder (druppel remvloeistof waargenomen bij deze aansluiting)
3e garage bezoek, vervangen: alle rubber keringen/dopjes en O-ringen in de hydraulische leiding en bij de verbindingen tussen de leiding en beide cilinders. (weer druppel waargenomen)
4e garage bezoek, vervangen: niets (druppel weer waargenomen, kering verwijderd, geïnspecteerd en teruggeplaatst)
5e garage bezoek, vervangen: geefcilinder (m.a.w.: dit was de 2e geheel nieuwe geefcilinder, probleem was hiermee niet opgelost)
6e garage bezoek, vervangen: de complete hydraulische leiding (samenstelling) en de frictie plaat (deze was vervuild met remvloeistof, wat resulteerde in een slippende koppeling)

Vandaag de auto opgehaald, vrijwel direct gemerkt dat het aangrijppunt veranderd (het gaat heen-en-weer tussen aangrijpen bij het begin en eind van de slag, afhankelijk van de hoeveelheid koppeling gebruik binnen een bepaald tijdsbestek). Dit is het eerste symptoom voordat de koppeling echt begint te 'plakken'.
De auto staat nu voor de 7e keer bij de garage ...

Iemand enig idee wat de oorzaak van deze lekkage kan zijn?
Alvast bedankt!
Easy
1st Gear member

Update: na nog een aantal weken bij de garage is de slang tussen het remvloeistof reservoir en de geefcilinder (master) vervangen. Na 5 dagen rijden lijkt alles nog in orde, het zal nog wel een paar weken duren voordat ik er volledig gerust op ben.

M.a.w.: de lekkage zat dus waarschijnlijk niet in het hoge druk circuit, maar in het lage druk gedeelte.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”