Diesel of benzine?

De nieuwe generatie S en V90
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3160
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Kortgeleden reed ik met mijn - overigens heerlijke- XC60 T6 (VEA) met een levensgrote aanhanger over ‘grote’ afstand (350 km) waarbij het benzine verbruik spectaculair hoog werd (1:6,5 waar ik normaal 1:11 noteer) en dan ook nog bij een gematigde snelheid (95 tegenover een normale 120-130). Daar schrok ik van omdat het in onze plannen ligt om in de komende jaren regelmatig met een caravan op stap te gaan door Europa.

Nog niet direct aan de orde, maar ik interesseer me wel erg voor een V90 Cross Country als toekomstig troon-opvolger.
“Vroeger” was een diesel altijd flink duurder in aanschaf dan een vergelijkbare benzine auto, bij een V90 CC is dat niet meer zo, sterker nog bij deze modellen is het soms andersom!
Dan zou je dus zeggen dat het omslagpunt van bijvoorbeeld een T5 vs. D4 of een T6 vs. D5 ook flink lager moet zijn, want ik mag er toch vanuit gaan dat diesels flink zuiniger zijn dan gelijkwaardige benzine de auto’s? Het verschil aan de pomp is meer dan 30 cent en het verschil in MRB is iets van 800 euro per jaar.

Ik kwam niey-wetenschappelijk -rekening houdend met de lagere aanschaf prijs - tot de rare conclusie dat een diesel altijd tot besparing zou moeten leiden bij deze auto’s ongeacht het jaar-kilometrage.

Wie heeft daar een betere mening over?
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3160
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Nog even ter aanvulling: een D4 is 2000 euro minder duur dan een T5 en een D5 is 4400 euro goedkoper dan een T6. Allemaal op basis van automaat (en AWD).
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29434
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb geen betere mening misschien een aanvulling, je hoort steeds vaker dat de toekomst van de dieselmotoren onder druk komt te staan, is wel iets om ook rekening mee te houden voor het berekenen van toekomstige gebruikskosten.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27329
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

En vergis je niet in het verbruik met een diesel.
Het is uiteraard lager dan dat met een benzine auto, maar je rijd niet ineens zuinig
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

veel kleine/korte stukjes zijn niet bevorderlijk voor moderne diesels.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21359
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Mijn ervaring met een S90 uit 1997 was dat het verbruik met caravan nauwelijks hoger was. Gewoon een 3 liter automaat met een caravan van ongeveer 1350 kg. De huidige x5 verbruikt zomaar 20% meer dan als er niets achter hangt. Misschien is het meerverbruik per auto gewoon geen vast gegeven.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

Tiss toch lastig te berekenen, bij ongeveer 14000KM heb je het verschil met de MRB eruit.
Laatst gewijzigd door IV39 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3160
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Msuidgeest schreef: Mijn ervaring met een S90 uit 1997 was dat het verbruik met caravan nauwelijks hoger was. Gewoon een 3 liter automaat met een caravan van ongeveer 1350 kg. De huidige x5 verbruikt zomaar 20% meer dan als er niets achter hangt. Misschien is het meerverbruik per auto gewoon geen vast gegeven.
Dank voor het meedenken!

Met mijn eigen V70n D5 van weleer was het verschil ook niet groot, dat was sowieso een zuinige auto waar ik ‘los’ gemakkelijk 1:14,5 mee haalde. Een XC60 is natuurlijk hoger en zwaarder en heeft de stroomlijn van een tuinhuisje. Ik merk ook al dat een beetje tegenwind al een heel verschil kan maken in verbruik. Dat is ook de reden dat ik overweeg om tzt weer naar een wat lagere auto als de V90CC over te stappen, dat moet alvast weer wat schelen...!

De T6 4 cilinder is een hele fijne, krachtige, stille en soepele motor met vermogen en koppel genoeg om fluitend een aanhanger van 2000 kg te trekken, maar zelfs een ritje met lage aanhanger waarmee je dingen naar de stort brengt zie je al direct terug in het verbruik, maar dat deert niet omdat dat maar een klein stukje is.
Aan de andere kant zie mezelf niet echt genieten van een vakantiereis met een caravan achter de auto met zo’n doorgeschoten verbruik. Dat beperkt me dan teveel, vandaar mijn overweging om misschien toch maar weer te gaan dieselen.

Ik realiseer me dat diesel als brandstof maatschappelijk nu al onder een vergrootglas ligt, maar daar komt benzine de komende jaren vast en zeker ook wel terecht als vol- elektrisch rijden breder toegankelijk wordt, dus in hoeverre je dat nu in de overwegingen moet meenemen is moeilijk.

Verder redeneerde ik dat een V90 op benzine ook wel zo ongeveer 1:10 a 1:11 zal rijden in de praktijk ( met mijn rijstijl) met een losse auto, ik schat zo maar in dat de diesel versie onder diezelfde omstandigheden 1:13 a 1:14 zal rijden. Met de huidige brandstofprijzen is het verschil in MRB er dus inderdaad al na 13000-14000 km bereikt zoals IV39 zegt. Bij gebruik met een caravan er achter wordt het verschil denk ik veel groter en als je per jaar een flink eind met een zo’n ding rond rijdt zou dat punt dus wat eerder bereikt worden. En dan is er nog het verschil in aanschafwaarde wat ook voor diesel pleit. Vanaf 20000 per jaar ‘loop je dan bijna binnen’.....toch?

Wat een luxe problemen, he?.......
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20762
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Mijn V70n 2.5T AWD Geartronic5 doet gem. 10.5 liter/100km. Met 1600 kg Polar aan de haak 14.5 liter/100 km. Afgelopen zomer was dat met 3500 caravankilometers elke 450 km tanken. Mooi een dagtrip. Ik maak mij echt niet druk om dat verbruik. Dat calculeer ik in bij mijn vakantiebudget.

Ter vergelijk. Mijn S60 D5 163 pk Geartronic5 deed solo 6 liter/100 km. Met 1500 kg Delta erachter 9.5 liter/100 km.
Nu is diesel in Frankrijk en Zweden (mijn vakantielanden) bijna even duur als benzine (en over het algemeen duurder dan in Nederland) dus daar heb je al minder voordeel.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2747
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Belangrijkste vraag is hoe je de auto dagelijks gebruikt. Zijn het veel korte ritjes, dan ben je op termijn beter af met een benzine omdat de EGR hier niet goed tegen kan. Maar anders heb je diesel er al snel uit.
En even in perspectief: afgelopen zomer reed ik met een V70 D4 en 1500 kg aan de haak zo rond de 1:7. Welliswaar met een wat hogere snelheid dan bij jou (zo rond de 105) maar toch..
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Het punt is denk ik dat een motor (ook al is het een 4 pitter) onder dikke last gewoon veel brandstof nodig heeft. Maar dit zelfde torretje is dan vervolgens onder de standaard omstandigheden een stuk zuiniger dan zijn voorgangers. In mijn XC90 ligt een v8 met ongeveer zelfde aantal pks als jouw t6 maar ik moet nu al moeite doen om 1:8 te halen.... laat staan als ik er straks een caravan achter hang (al zal het verschil ws niet zo groot zijn als met jouw xc60). Dus "geniet" van je 1 op 11 en draai het knopje met gebruiksgegevens tijdens de vakantie maar even uit!
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3718
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ik las vorige week in Trouw dat moderne auto's ca 40% meer verbruiken in de dagelijkse praktijk dan op papier. Vroeger was het verschil max. 10%. Dat herken ik. Mijn Golf diesel uit '86 deed al 1:20 en mijn Passat met sjoemelsoftware uit 2014 deed dat ook. En als ik hier zo lees geldt dit ook voor Volvo.

Ikzelf zou kiezen voor diesel vanwege het koppel, maar moderne diesels kunnen niet goed tegen korte ritjes.

Is een Youngtimer (XC70n D5 AWD) voor erbij misschien een leuk alternatief?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10609
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Caravan en diesel is een prima combinatie. Een V8 benzine/lpg met caravan ook.
Wat vind je plezierig.....? Feit is dat pk's niet zo van belang zijn. De NM's daarentegen zijn het belangrijkste. De 'rust' van een diesel kan heerlijk zijn. Het is maar wat je zelf fijn vindt. Rekensommetje maken..... mijn D4 zat op de lange weg met 1700kg Fendtje op ca 1 op 10.... bij ca 100/105. Max in 5e versnelling.
De eventuele meerkosten van een diesel zullen in de praktijk meevallen. Zeker als je vaker met de caravan op pad gaat. Ik wist het wel...... zeker als het financieel kan.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27329
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ikzelf ben na krap 10 jaar dagelijks dieselen over gestapt naar een auto op lpg.
Zonder iets aan de haak hoorde je mij er niet over en ondanks dat het echt een uitstekende trekker was heb ik hem binnen een jaar omgeruild voor weer een diesel.

Nu waren daar meer redenen voor, maar zodra er iets aan de haak hangt vind ik het veel fijner rijden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Msuidgeest schreef: Mijn ervaring met een S90 uit 1997 was dat het verbruik met caravan nauwelijks hoger was. Gewoon een 3 liter automaat met een caravan van ongeveer 1350 kg. De huidige x5 verbruikt zomaar 20% meer dan als er niets achter hangt. Misschien is het meerverbruik per auto gewoon geen vast gegeven.
Het verschil met of zonder caravan is procentueel aanzienlijk. Bij vergelijkbare snelheden verbruik je zo maar meer dan 50% - 70% meer.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27329
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zo groot heb ik het verschil nooit gemeten.

De S60 ging van 1 op 13 naar 1 op 10 en de Santa Fe van 1 op 8 op lpg maar 1 op 6 op benzine met wat aan de haak.
Hangt het er ook maar net vanaf wat je gaat trekken natuurlijk, verbruik in mijn geval is met een knappe trailer aan de haak gemeten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Swisskid
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 17.09.2014 - 18:42
Locatie: Zug, Zwitserland
Contacteer:

Een exact omslagpunt berekenen is meestal niet zo simpel als het lijkt. Er zijn vier factoren die een grote rolspelen: 1) Brandstofverbruik, 2) Prijs v.d. Brandstof, 3) Belastingen (MRB) en 4) Afschrijving. Met name de laatste factor is de afgelopen twee jaar, sinds het begin van "Dieselgate", voor Diesels een nogal onzekere factor geworden.

Mocht "de overheid" (Staat en/of Gemeenten) het gebruik van Dieselauto's de komende jaren gaan beperken, dan zal de afschrijving op Dieselauto's flink omhoog gaan. Het kan zelfs zijn dat de restwaarde in NL nihil wordt. Alleen de exportwaarde is dan nog relevant.

Drie jaar geleden heb ik zelf een nieuwe V70 Diesel aangeschaft (zie onder). Als ik nu weer voor de keuze zou staan, dan zou ik nu eerder een benzine-auto kopen. De toekomst van de Dieselauto is, wat mij betreft, erg onzeker geworden, met alle consequentie's van dien.

Succes bij je keuze... 8-)
Laatst gewijzigd door Swisskid op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
"Facts Are Stupid Things..." - Ronald Reagan -

Sinds Nov. 2014: Volvo V70 D4 GT8 Summum MY2015, in Bright Silver


Afbeelding
Gebruikersavatar
Blue-Eyes
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 18.09.2005 - 12:28
Locatie: Flevoland

Alle factoren spelen een rol, immers moet je appels met appels vergelijken.

Alleen zaken die voor benzine als diesel even duur zijn mag je aan de kant schuiven. Neem dus bijv. ook onderhoud mee. Diesel onderhoud is misschien duurder, of juist niet, etc.

Anderzijds, op basis van de 4 genoemde factoren is wel een goede degelijke benadering nodig. Het gaat echt niet om de laatste paar centen om het exacte omslagpunt te berekenen.



Ik geloof er niets van dat iets 10 km voordeliger is dat je dan daarvoor kiest. De meeste mensen nemen een bandbreedte en gevoel, naast deze berekening wat je kader vormt.
Laatst gewijzigd door Blue-Eyes op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'20 - heden: BMW F36 Gran Coupe - 435D x-drive high executive m-sport MY2016-4
'17 - '20 : Volvo V60 D4 R-design; Familypack, Advanced Safetypack, Convience en Motionpack, etc. MY2012-6
'15 - '17: Volvo XC70 fully loaded
'12 - '15: BMW E92 Coupe - 335D high Executive M-sport MY 2007-9
'10 - '12: Lexus IS220D
En: S60 en S40, VW Golf III & IV, Toyota MR2 cabrio, Seat Leon Cupra, Ford Escort (eerste auto :) )
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Nederlanders bekijken het anders dan Belgen,de wegentaksen en vooral dieseltaksen zijn veel duurder dan in België en dan is het verschil van prijs in brandstof nog...De keuze in België is veel simpeler,DIESEL!!! België heeft 70%diesels rond rijden van al de ingeschreven wagens die in België rondrijden en staat op de 4de plaats van de grootste diesel landen van Europa...Voor de Belg is de keuze voor diesel snel gemaakt.
Gebruikersavatar
peere
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 10.02.2005 - 16:10
Locatie: Middelburg

Diesel of benzine... Die vraag hebben wij onszelf ook gesteld en na een aantal Volvo's met benzine motor toch besloten om voor een diesel te gaan.

Het is een V60 Cross Country geworden met een D4 drive-e motor. Of het goedkoper is of duurder hebben we niet echt doorgerekend want we wilden gewoon een diesel. Onze laatste V50 hebben we 8 jaar gehad en toen die wegging stond er 125.000 km op de teller. Daar we de auto privé rijden hebben we geen omkijken naar bijtellingen of andere zaken die het fiscaal aantrekkelijker zouden maken of juist niet.

Inmiddels zitten we met de V60 al aardig boven ons eigen gemiddelde, dus we zijn duidelijk meer gaan rijden sinds we dieselen, dit heeft deels misschien ook te maken met het nieuwtje ervan en deels omdat we tijdelijk door omstandigheden meer moesten reizen. Qua verbruik is het wel een stuk leuker geworden. De wegenbelasting is weliswaar fors duurder maar iedere 100 kilometer gebruiken we toch 6 liter brandstof minder. De laatste V50 was naar ons idee niet echt zuinig en we hadden regelmatig spijt dat we toen geen diesel besteld hadden. Iedere kilometer is in elk geval puur genieten en vooralsnog geen spijt dat we over gestapt zijn op een diesel.

Wat de toekomst gaat brengen voor de dieselmotoren is afwachten maar voorlopig blijft de V60 nog geschikt voor alle steden. Ooit zal er voor ons misschien ook een PIH of volledig elektrisch aangedreven Volvo komen. Alleen om die privé te rijden in deze tijd weet ik niet of dat financieel al zo voordelig is. Voorlopig hebben wij bewust voor een diesel gekozen puur omdat we een diesel wilden rijden.
V40 2.0 Grey
V40 2.0T Pure Silver
V50 1.8 RTI edition 2 Saville Grey
V60 Cross Country D4 Polestar, Summum, Intellisafe Pro Line, Inscription Crystal White Pearl, 19"Inscription Bor antracite black, Antracite Black/Offblack/Beechwood/Plafond Offblack, Comfort line, IntelliSafe Surround, Blind Spot Information System.

V60 Cross Country D4 Polestar AWD, met alle beschikbare opties behalve verwarmde voorruit.
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”