Verminderde richting veiligheid qua verlichting

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Wat vinden jullie eigenlijk van de verminderde richting op veiligheid bij Volvo wat verlichting betreft.
Zoals bekend zijn op Europese modellen alle sidemarkers vóór verdwenen. Eerst verdween alleen de reflector, daarna ook het oranje lampje.

In de VS kwam ik afgelopen week de nieuwe XC60 tegen met rode knipperlichten achter, terwijl alle oudere modellen daar oranje hebben. Nu hebben alleen de Japanners daar nog oranje knipperlichten, en dat valt -daadwerkelijk- veel beter op.

Wat is de reden dat Volvo hierin meer de lokale standaard volgt IPV voor veiligheid kiest?
Wil Volvo daadwerkelijk zo'n premium imago, dat men bepaalde features maar laat vallen..
ik vind het jammer en zeker niet gewenst.
De sidemarkers vond ik wil typisch Volvo in Europa, hoewel het niet verplicht was. Later deed zelfs BMW nog even mee, en de Maserati Ghibli heeft het nog steeds..
De rode knipperlichten in de VS vind ik echt een hele grote achteruitgang, want het hoeft absoluut niet.
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20768
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik ben niet bekend met de USA wetgeving maar ik weet wel dat die afwijkt van de Europese. En daar handelt Volvo naar. Overigens zijn de Sidemarkers alleen maar gedoogd, dmv een soort ontheffing, in Europa. Formeel waren ze niet toegestaan.

En als ik dan over iets ga zeuren. Breng potverdrie die achterverlichting aan bij de dagverlichting. Ik meende dat dat vanaf 2016 verplicht was op alle na die tijd geïntroduceerde modellen. Nou ik zie er nog weinig van. Om over die Volvorijders maar niet te spreken die hun automatische verlichting uitschakelen. Stelletje Oelewappers.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Sidemarkers zijn niet 'gedoogd'. Staan gewoon netjes omschreven in de ECE richtlijnen als optionele verlichting. Het enige dat gedoogd wordt zijn rode sidemarkers achter, die gebruikt Volvo nog steeds in Europa nog steeds, net als sommige andere merken. Overigens staan rode sidemarkers achter ook beschreven in ECE richtlijnen (indien ze zijn inbegrepen in het achterlicht).

In de VS mag de fabrikant zelf beslissen of ze rode knipperlichten of oranje plaatsen. Volvo koos net als vrijwel alle Japanners altijd voor oranje.
Maar nu dus rood.

En daarom krijg ik het idee dat Volvo tegenwoordig meer om aesthetics gaat dan veiligheid. Rode knipperlichten zijn, zeker als exact die lampen ook gebruikt worden als remlichten (is bij de XC60 niet geval), lang niet zo duidelijk als oranje.
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20768
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Op de eerste S en V40 (De eerste Volvo's die ook in Europa met af fabriek werkende sidemarkers werden geleverd) waren ze "gedoogd". Die ECE richtlijn was er toen nog niet. Maar goed dat is voorbij.
Mij stoort vooral de mistlampen die aangaan als je stuurt. Ook het niet meer automatisch aangaan van voor en achterlichten. En verkeerd afgestelde verlichting.
De huidige achterlichten schijnen al om een hoekje dus extra sidemarkers zijn niet meer nodig. En ik herken als bijvoorbeeld een USA Dodge afgaat wel of zijn (rode) verlichting knippert of niet. Ondanks brandende achterlichten. Daar zie ik geen probleen.

En Volvo zal daar toch echt wel over nagedacht hebben.
Laatst gewijzigd door V480-S60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

V480-S60 schreef: Ik ben niet bekend met de USA wetgeving maar ik weet wel dat die afwijkt van de Europese. En daar handelt Volvo naar. Overigens zijn de Sidemarkers alleen maar gedoogd, dmv een soort ontheffing, in Europa. Formeel waren ze niet toegestaan.

En als ik dan over iets ga zeuren. Breng potverdrie die achterverlichting aan bij de dagverlichting. Ik meende dat dat vanaf 2016 verplicht was op alle na die tijd geïntroduceerde modellen. Nou ik zie er nog weinig van. Om over die Volvorijders maar niet te spreken die hun automatische verlichting uitschakelen. Stelletje Oelewappers.
Dagrijverlichting bij de V70 doet het achter ook hoor.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20768
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Maar niet bij elk Type helaas.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
trondheim
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 02.07.2017 - 17:00
Locatie: NH

V480-S60 schreef: En als ik dan over iets ga zeuren. Breng potverdrie die achterverlichting aan bij de dagverlichting. Ik meende dat dat vanaf 2016 verplicht was op alle na die tijd geïntroduceerde modellen. Nou ik zie er nog weinig van. Om over die Volvorijders maar niet te spreken die hun automatische verlichting uitschakelen. Stelletje Oelewappers.
Daar kan ik het hardgrondig mee eens zijn. Donkere dagen, regenachtig, mist, geen achterlichten maar wel van die 'in je bek schijn LED'jes' vóór...
"huh, wattuh? ik heb toch licht aan?"
(zó, ik moest even meezeuren)
Volvo S60 2.4 170PK (03-2007)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13744
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Op donkere dagen met mist of regen ben je n onverantwoordelijke idioot als je met DAG rijverlichting op rijdt
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

HET grote probleem in deze is dat bij de moderne autos de dashboard verlichting aangaat als het contact ingeschakeld word.
hierdoor hebben sommige mensen niet door dat je de verlichting moet aandoen.
vroeger zag je als het donker werd de meters bijna niet meer, wat een indicatie was om de verlichting aan te doen.

laat de autofabrikant deze nutteloze toevoeging van dashboard verlichting via contact maar eens schrappen, geheid dat er veel minder autos zonder licht uit rondrijden savonds.
Laatst gewijzigd door toppertje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ben trouwens van mening dat Volvo bij mijn V70 mooi vlot is met gewone verlichting.
Iets bewolking en de xenon gaat aan, op de 100km/h wegen die wij hier hebben gaat ook op zonnige dagen de schakelaar gewoon op verlichting aan.
Iets te veel dwazen die graag vrachtwagens willen inhalen en daardoor auto's met dagrijlicht over het hoofd zien.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”