Als regelmatige fietser is mijn advies: benzine svp. Al die diesels, daar wordt je gewoon door vergast als je op de fiets zit. Ook moderne diesels. Bij mij gaat de vlag uit op het moment dat dieselaangedreven voertuigen in het museum worden bijgezet.
De hierboven genoemde situatie in België gaat hopelijk ook snel veranderen. Het valt mij tenminste op dat ik tegenwoordig vaak Belgen met hybrides rond zie rijden. Iets gewijzigd in de 'taxen'?
Qua afschrijving lijkt me de aanschaf van een dure dieselwagen nu hierdoor ook een riskante zaak. Je hoeft geen glazen bol te hebben om te zien dat in een jaar of 15 de aandrijvingstechnieken zeer gaan veranderen. Wie wil er dan nog zo'n ding?
Diesel of benzine?
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21359
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Geen diesels meer op de weg ... Dan hoop ik dat de fabrikanten ook iets bedenken tegen de geur van rotte eieren die uit de meeste benzineauto's komt. 

Laatst gewijzigd door Msuidgeest op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3160
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Dank iedereen voor de reacties! Het valt niet mee om er een eenduidige conclusie uit te halen. Wat regelmatig terugkomt is dat het brandstof verbruik bij een diesel sowieso lager en bovendien minder grillig is met een aanhanger, en dat het lekkerder rijdt met een caravan. Dat klopt ook met mijn eigen ervaring.
Wat echter ook bij herhaling gezegd wordt is dat de levenscyclus van diesel onder druk staat. Dat laatste werd bevestigd door mijn dealer die verder vertelde dat op dit moment de afschrijving van dieselauto’s (nog) heftiger is dan van benzineauto. Hij ziet in de verkopen een duidelijke trend richting benzine…..
Het gekke is dan juist weer dat de algemene prijsstijging per 1 januari als gevolg van de nieuwe regels op het gebied van luchtvervuiling bij Volvo juist voor diesel weer wat gunstiger lijken uit te pakken dan benzine.
Kortom…..ik weet het nog niet……
Wat echter ook bij herhaling gezegd wordt is dat de levenscyclus van diesel onder druk staat. Dat laatste werd bevestigd door mijn dealer die verder vertelde dat op dit moment de afschrijving van dieselauto’s (nog) heftiger is dan van benzineauto. Hij ziet in de verkopen een duidelijke trend richting benzine…..
Het gekke is dan juist weer dat de algemene prijsstijging per 1 januari als gevolg van de nieuwe regels op het gebied van luchtvervuiling bij Volvo juist voor diesel weer wat gunstiger lijken uit te pakken dan benzine.
Kortom…..ik weet het nog niet……
Laatst gewijzigd door mga1600 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20762
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Klopt an sich. Maar ik vind (en velen met mij) dat een diesel goed warm moet worden. En dat is ie niet binnen 15 km op 80 km wegen. En dat is bij mij de meeste tijd het geval. Ik heb daarnaast te weinig gelegenheid om de auto wekelijks op zijn falie te geven. Dus ik neem de hogere kosten voor lief.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8497
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Onze C70 D3 doet al 6,5 jaar ritjes van 17km enkele reis, teller staat nu net boven de 85.000km en nog niet 1 probleem gehad.
Wij vinden het rijden met een koppelrijke diesel veel aangenamer dan een benzine die je deftig op de staart moet trappen voordat er echt trekkracht in zit.
En nu komt het vloeken in de kerk...we hebben tijdens de VFT 2012 bij Volvo proefgereden met een C70 T5 en zowel ik als mijn vrouw vonden onze D3 lekkerder rijden.
Wij vinden het rijden met een koppelrijke diesel veel aangenamer dan een benzine die je deftig op de staart moet trappen voordat er echt trekkracht in zit.
En nu komt het vloeken in de kerk...we hebben tijdens de VFT 2012 bij Volvo proefgereden met een C70 T5 en zowel ik als mijn vrouw vonden onze D3 lekkerder rijden.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20762
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Nog even een opmerking over "lekkerder" rijden met caravan. Ik persoonlijk vind mijn vorige (de D5) en huidige (de 2.5T) auto wel redelijk vergelijkbaar. 340 Nm koppel met 163pk tegenover 320 Nm koppel bij 209pk. En dat laatste doet echt niet onder voor de eerste. Net zo relaxed.
Laatst gewijzigd door V480-S60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Daarbij zou je 2.5T, als je de motor flink hoog houdt qua toeren, toch wel significant betere prestaties leveren vergeleken met de D5..... maar ik snap je opmerking over "lekkerder" rijden, in 95% van de tijd rijd je niet zo hoogtoerig.V480-S60 schreef: Nog even een opmerking over "lekkerder" rijden met caravan. Ik persoonlijk vind mijn vorige (de D5) en huidige (de 2.5T) auto wel redelijk vergelijkbaar. 340 Nm koppel met 163pk tegenover 320 Nm koppel bij 209pk. En dat laatste doet echt niet onder voor de eerste. Net zo relaxed.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20762
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Het maximale koppel bij de 2.5T ligt bij 1500 rpm. Bij de D5 bij 1750 rpm. Dus voor caravan trekken is de 2.5T op papier zelfs beter.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3160
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Een diesel heeft i.h.a. inderdaad veel ‘prettig’ koppel, maar dat heeft mijn T6 VEA ook (met Polestar behandeling 430 Nm), vergelijkbaar net een diesel dus.BlackcurrantV70 schreef:
Wij vinden het rijden met een koppelrijke diesel veel aangenamer dan een benzine die je deftig op de staart moet trappen voordat er echt trekkracht in zit.
Ik snap wat je zegt over de huidige T5 VEA, die reageert een klein beetje vertraagd op het gasgeven, zal wel het op gang moeten komen van de turbo zijn, maar dat is iets wat een T6 niet heeft (vanwege de combinatie van compressor en turbo), dat rijdt echt heel fijn en trekt als een beer. Dat koppelverhaal is dus niet de reden waarom ik de vraag ‘diesel of benzine’ aan de orde stelde. Maar een diesel rijdt minder gejaagd! Bovendien neemt die wat kleinere slokjes als er hard gewerk moet worden......
OGA244 stelt dat het omslagpunt bij 10000 km per jaar ligt.....dat geloof ik grif als ik dr sommetjes maak .... maar wat gaat het anti-diesel sentiment op wat langere termijn betekenen? Ik rij mijn auto niet zoals anderen in 2 jaar ‘op’ en moet dus naar een verdere horizon kijken. Oslo mag je (straks) met een diesel niet meer in kad ik ergens - nou hoef ik daar ook niet te zijn - maar gaan er de komende jaren nog meer steden volgen?
Ik neig nu naar diesel te gaan voor mijn volgende auto, maar ben dus een beetje een angsthaas denk ik......
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik heb mijn D4 net volgegooid en dan staat er ineens weer 1350km tot tank leeg.
Gewoon 125km/h op de cruise op de snelweg en 85km/h op de buitenwegen.
Ik ben na mijn V40 1.8 met een Vialle systeem over gegaan op diesel en voor die V40 had ik een Xedos V6 en heb benzine nooit weer gemist.
Natuurlijk was dat mooi rijden in die Xedos maar na een vakantie in het zuiden van Frankrijk waar wij een ritje Gorges du Verdon reden en de tank na 250km leeg was mocht hij vertrekken.
Die V40 op gas was r.u.k dus na 2 jaar een 115pk V40 op diesel, daarna alleen maar 5 cilinders gehad tot nu weer een D4, dat rijdt heerlijk rustig en stil met de 8traps en bijna 1op20.
Gewoon 125km/h op de cruise op de snelweg en 85km/h op de buitenwegen.
Ik ben na mijn V40 1.8 met een Vialle systeem over gegaan op diesel en voor die V40 had ik een Xedos V6 en heb benzine nooit weer gemist.
Natuurlijk was dat mooi rijden in die Xedos maar na een vakantie in het zuiden van Frankrijk waar wij een ritje Gorges du Verdon reden en de tank na 250km leeg was mocht hij vertrekken.
Die V40 op gas was r.u.k dus na 2 jaar een 115pk V40 op diesel, daarna alleen maar 5 cilinders gehad tot nu weer een D4, dat rijdt heerlijk rustig en stil met de 8traps en bijna 1op20.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Klopt wij hebben een rode kat gehad(ben gek op poesjes) die was genaamd Didle.lint schreef: Je forum naam komt natuurlijk ergens vandaan.
Omdat het beest rood was had hij de bijnaam rode diesel A.K.A Diesel.
Diesel bestond al als forumnaam en daarom werd het diesel01
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29434
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Je achternaam kan je niet uitkiezen, toen ik geboren ben in ieder geval niet.OGA244 schreef:en de jouwe?lint schreef: Je forum naam komt natuurlijk ergens vandaan.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
Nog een voordeel van diesel: De levensduur en betrouwbaarheid.
Wij hebben er hier een rijden van 360k plus. Geen centje pijn, alleen normaal onderhoud gehad.
De vorige is er bij 480k uitgegaan. Motorisch nog in top staat.
Wij hebben er hier een rijden van 360k plus. Geen centje pijn, alleen normaal onderhoud gehad.
De vorige is er bij 480k uitgegaan. Motorisch nog in top staat.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Volgens mij wordt er iha meer gereden met diesels, daarom kom je ze meer tegen met hoge kms. Volgens mij kunnen de 5 cylinders van volvo ook wel hoge km stand halen.vaudi schreef: Nog een voordeel van diesel: De levensduur en betrouwbaarheid.
Wij hebben er hier een rijden van 360k plus. Geen centje pijn, alleen normaal onderhoud gehad.
De vorige is er bij 480k uitgegaan. Motorisch nog in top staat.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20762
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Diesel en benzine maakt qua levensduur niets uit. Mijn 2.5T heeft er nu ook zonder problemen 327.000 op staan
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)