Tips of aandachtspunten aanschaf V70 D5 2003

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Fingie
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 30.06.2016 - 13:16

Na altijd in leaseauto's gereden te hebben, ben ik van baan gewisseld waar en krijg ik geen geen leaseauto. Het is nog niet duidelijk hoeveel km's ik per jaar ga rijden (zal ergens tussen de 20.000 en 50.000 zijn, best rekbaar dus). Dat zal het komende jaar duidelijker worden.

Ik ben daarom nu op zoek naar een auto voor dat jaar, om daarna als het nodig is weer verder te kijken wat te doen (houden, weer weg doen voor iets permanenters etc). Ik zoek daarom nu een goedkope auto die op diesel rijdt en een automaat heeft. Onlangs vond ik een advertentie voor een goed uitgeruste en van binnen en buiten nog strak uitziende V70 D5 uit 2003 met 440.000 km op de teller. Voor iemand die altijd nieuwe auto's gereden heeft, best veel. Maar ik denk dat dit voor deze auto's niet echt een probleem hoeft te zijn als ik het zo lees. Ik heb een hoop gelezen over zaken waarop te letten, maar als leek is het lastig om te weten hoe je merkt of ziet dat er iets niet goed is.

Ik heb met deze auto gereden en hij reed prima en schakelde ook soepel (je voelde hem wel schakelen, maar niet op een storende manier). Bij langzaam wegrijden hoorde ik wel (voor mijn gevoel aan de rechterzijde voorin) een lichte fluittoon. Alleen bij lage snelheden/wegrijden. Verder niet. Ook had ik het idee dat de auto iets naar rechts trok als je het stuur losliet. Maar verder reed hij prima, schakelde goed (licht merkbaar, maar dat is denk ik normaal, het is een geartronic) en vlot met goede power (hij heeft een ecotuning gehad). De automaat is ongeveer 80.000 km geleden gespoeld en ook de distributieriem is zo ongeveer 100.000km geleden vervangen. Recent de brandstofpomp en de aircopomp. Al het onderhoud is gedaan bij dealers en Volvo specialisten. Ook is er achteraf een roetfilter ingebouwd (aangemeld bij het RDW).

Voor de zekerheid (ik wil het komende jaar geen grote problemen krijgen die vooraf bekend hadden kunnen zijn, een een betrouwbare auto hebben) wordt er binnenkort een aankoopkeuring uitgevoerd bij een Volvo dealer. Op zich moet de uitkomst van die keuring de aandachtspunten (en aankomende kosten) aan de orde brengen, maar gezien mijn onervarenheid zou ik ook graag zelf willen weten waarop te letten (een groot deel ben ik al te weten gekomen door oa dit forum) maar daarbij ook voornamelijk hoe je bepaalde zaken merkt of ziet. Kunnen jullie mij dit vertellen?
volvolexie
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 10.01.2017 - 11:10

Hoi Fingie,

goed dat je ook eev volvo wilt kopen;) op zich is een km stand van 440kkm geen probleem alleen moet dan wel echt onderhoud uitgevoerd zijn dat aantoonbaar is. alles wat gelagerd is loopt vanaf 5 ton toch wel op zijn eind. denk aan wiellagers en wielophanging aandrijfassen turbo enz.
De fluittoon kan of een wiellager of een aandrijfas / versnellingsbaklager oid komen. je hebt nooit een zekerheid als je een 2de hands auto koopt en de markt is vrij groot. Heb je misschien ook de keuze om een beetje meer geld uit te geven en er eentje te bekijken met tussen de 250 en 300 kkm te bekijken?
Ik denk dat dat uiteindelijk wel uitbetaald (als je 4 jaar 50kkm rijd dan zet je er zo 2 ton bij)

groeten en succes met je keus Alex
Fingie
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 30.06.2016 - 13:16

Bedankt voor je reactie. Een auto met minder km’s wordt voor nu iets te duur. En gezien de toekomst wil ik niet teveel uitgeven. Na dit jaar weet ik hoeveel km ik per jaar ga rijden, of de baan doorloopt etc. Afhankelijk daarvan en de status van de auto die we nu kopen houden we die of stappen we over naar een nieuwe via private lease. Het aanbod van deze leeftijd met minder km op de teller is ook beperkt. De leeftijd is voor nu belangrijk aangezien we de autozakelijk via mijn partner aanschaffen en hij bijna youngtimer is waardoor de kosten van de auto zakelijk zijn en de bijtelling laag wat het goedkoper maakt als zelf privé een jongere auto met minder op de teller aan te schaffen.
stap
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 25.10.2009 - 22:18
Locatie: Zelhem

hoi Fingie,

het is met elke auto met ruime ervaring een beetje een kwestie van geluk hebben, en goed kijken wat je koopt.
Op zich is het D5 blok echt een geweldige motor vind ik. Ik rij low budget met mijn tweede D5 inmiddels. De vorige van 440 naar 630 k gereden zonder gekke dingen.
Vorige jaar kocht ik mijn huidige automaat met 460 op de teller, een jaar en 55dkm verder opnieuw wat kleine dingen (accu, leiding stuurbekrachtiging en een oliebeurt in eigen beheer) Zeer comfortabel en betaalbaar.
Als je voor elke wissewasje de dealer opzoekt kan het een heel ander verhaal worden!
Met de aankoopkeuring weet je al een heel stuk meer.

Aandachtspunten: stuurhuis, handrem, rammelend onderstel, startmotor en dynamo rond deze km stand, trekken naar rechts is soms lastig voor de gemiddelde uitlijntoko, roken bij flink gas geven (egr reinigen), maar deze punten ben je vast al tegengekomen. Als je het belangrijk vindt dat het alarm het doet, zet hem dan even op slot en kijk of je een melding over het alarm krijgt. De batterij daarvan heeft niet het eeuwige leven en geeft een storingsmelding als hij op is.

succes en veel plezier!
Fingie
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 30.06.2016 - 13:16

Ik heb vandaag om een vergelijk te kunnen maken met de eerste auto waarin ik gereden heb een rit gemaakt in een V70 uit 2006 met een 185PK D5 motor, ook met geartronic automaat welke bij een garage te koop staat. Deze reed, schakelde en klonk gelijk aan de auto waar ik het eerste in gereden heb. Voor mij een bevestiging dat de dingen die mij opvielen of die ik opmerkte normaal waren (gedrag en geluid van de motor, het schakelen van de automaat).

Toch heeft dit mij wel aan het twijfelen gebracht. De auto van vanmiddag was 2000 euro duurder, iets minder en anders uitgerust maar heeft wel net een nieuwe distributieriem (incl. waterpomp), nieuwe remschijven en remblokjes (geplaatst door de garage voor de verkoop). Daarnaast is hij dus 3 jaar jonger en heeft 120.000 km minder gelopen... Lastig dus, op papier is de auto van vanmiddag een betere keuze en daarmee kan ik sowieso langer als een jaar mee vooruit maar het budget moet daarvoor wel opgerekt worden. Al kan je dat weer "goedpraten" wetende dat de eerste auto over 60000 km in ieder geval een nieuwe distributieriem nodig heeft. Ik laat de aankoopkeuring van die auto wel doorgaan maar twijfel wel of die auto nog steeds de juiste keuze is van de 2.
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Euro 3 is over het algemeen genomen robuuster dan een Euro 4.
Geen regeneratie, geen wervelklep, zuiniger....
Ik zou het wel weten.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Fingie
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 30.06.2016 - 13:16

Musicus schreef: Euro 3 is over het algemeen genomen robuuster dan een Euro 4.
Geen regeneratie, geen wervelklep, zuiniger....
Ik zou het wel weten.
Ook geen regeneratie met het achteraf ingebouwde roetfilter?
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Dat is in de regel niet meer dan een filter. En die gaat op den duur wel vervangen moeten worden omdat hij dicht gaat slibben.

Het af fabriek filter is effectiever in uitfilteren roetdeeltjes maar gaat daardoor relatief snel dichtzitten. Hetgeen door het regeneratieproces wordt verholpen.
Het regenratieproces, met name bij de eerste bouwjaren die ermee uitgerust waren, kon leiden tot olieverdunning door overtollige diesel uit de bijspuiting ivm regeneratie. Hierdoor (ook) schade aan kleppentrein mogelijk. Hiervoor is een motormanagement update geweest. De verschijnselen openbaren zich meestal net voor de 2 ton km's.

Overigens is een MY2006 met 3 ton op de klok ofwel al gerepareerd, ofwel door de kritische tijd heen. Of de motor loopt niet mooi, dat hoor je....
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Musicus schreef: Euro 3 is over het algemeen genomen robuuster dan een Euro 4.
Geen regeneratie, geen wervelklep, zuiniger....
Ik zou het wel weten.
Euro 4 rijdt wel fijner én je zal er langer mee rond mogen rijden in milieuzones...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Euro 3 met achteraf ingebouwd roetfilter gaat niet dicht slibben, weet niet waar je die informatie vandaan hebt. Is namelijk een half open filter wat niet dicht kan slibben omdat het euhhh.... dus half open is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Wat Ed al zegt: retrofit roetfilter raakt niet vol en ik heb nog niet gehoord dat hij vervangen moet worden. Ik rijd er al bijna 4 ton mee rond...
Dat Euro 4 fijner rijdt kan ik niet beoordelen. Ik lees wel vaak de de Euro 4 motor rauwer loopt dan de Euro 3. Maar dat zal bij iedere auto ook weer anders zijn.

Als je midden in een grote stad woont of daar vaak komt speelt het bouwjaar van je auto natuurlijk wel een grotere rol. Overigens kan je met een retrofit roetfilter gewoon een groene Umwelt-sticker krijgen.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik heb de D5 van euro 3 t/m 6 allemaal in bezit gehad. Inderdaad worden ze steeds verfijnder naarmate ze nieuwer zijn, maar de grootste stap zit toch wel tussen de euro 4 en euro 5 twin turbo. De laatste loopt veel stille, daar waar de euro 3 en 4 bromberen zijn. De euro 6 is nog weer stiller, maar ook erg emotieloos. Euro 3 en 4 zitten vrij dicht bij elkaar. Zou mijn keuze af laten hangen van de kosten en evt lange termijn in relatie tot milieu zones.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik heb ook ervaring met de euro 3, 4 en nu de 5 en kan beamen wat edraket zegt, de euro 5 is de aangenaamste motor.

Als je voor een automaat gaat is het ook handig om te weten dat de euro 3 een 5 traps was en vanaf euro 4 een 6 traps.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Fingie
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 30.06.2016 - 13:16

De eerste auto heeft zijn aankoopkeuring gehad. Daar kwam teveel aan punten (oa lampunits voor, stuurbekrachtiging, handrem, stuurhuis, ophanging, schokdemper) uit om hem aan te schaffen en zal ik dan ook niet doen.

Nu dus nog meer twijfel over de 2e auto. Met mijn beperkte kennis en ervaring had ik de meeste punten van de eerste auto nooit voor aankoop gevonden of gemerkt. De garage waar deze 2e te koop staat heeft er zoals ik schreef nieuwe remblokken en schijven en een nieuwe distributieriem met waterpomp in gezet voor de verkoop. Hij staat bij een garage die voornamelijk Volvo’s aanbied, dus zou je verwachten dat ze goed geïnspecteerd en evt hersteld zijn (en iig weten waar ze aan werken). Maar, misschien toch maar kijken of ik die auto voor aankoop elders kan/mag laten inspecteren.
Jan-v-S
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 11.07.2016 - 12:15

Bij deze km-stand zou ik toch wel onderhoudsfacturen willen zien, zeker van de laatste 200k. Dan weet je wat al gebeurd is, en wat wellicht binnen afzienbare tijd moet gaan gebeuren. Veel onderdelen gaan namelijk 200-250k mee. Dure grappen die je niet meteen ziet: schokdempers, draagarmen, uitlaat (van spruitstuk tot demper - bij deze stand is het gegarandeerd ergens gaan lekken. misschien goed gerepareerd, misschien niet - fluittoon kan op een lek wijzen), ga zo maar door. Als er de afgelopen 150k al veel vervangen is, kun je probleemloos 100k erbij zetten. Zo niet, dan... niet. Volvo is betrouwbaar maar bij iedere auto zijn er delen die slijten. Overigens zou de dealer dit soort zaken allemaal moeten kunnen zien. Maar naar de dealer met een bak met 440k, dat is wel een mijl op zeven. Gegarandeerd dat ze met een prijsopgaaf komen die de aanschafprijs van deze auto overstijgt. Je kunt beter Volvoservice bellen voor een afspraak. Die zijn wat realistischer en hebben meer ervaring met dit soort kilometerstanden.

/edit: ja, dat dacht ik dus al - dealer vindt een heleboel. Die zien nooit auto's met zo'n stand. Hebben ze ook geen zin in, 't zou de klanten voor een nieuwe maar afschrikken. Bel eens of Volvoservice je kan helpen. Ook een goed adres voor als er dan een keer wat moet gebeuren. Die tweede klinkt overigens wel alsof ze er serieus naar gekeken hebben, maar je weet 't pas echt als iemand met verstand hem op de brug heeft gehad.
Laatst gewijzigd door Jan-v-S op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Doe eens een link naar de auto.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Fingie
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 30.06.2016 - 13:16

edraket schreef: Doe eens een link naar de auto.
Ik heb de link per Pm gestuurd.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”