Mysterie Parkeersensoren (V70XC 2002, met knopje/ kasje in achterbak)

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
MrNix
2nd Gear member
Berichten: 100
Lid geworden op: 20.05.2013 - 10:32

Ok, vandaag weer gemeten. Alle draden zijn goed en de sensoren ook.

Met contact aan, zonder draaiende motor is de spanning op het systeem circa 11v en op de pieper in rust 2v vloeiend oplopend naar 10v bij continue piep. Alle vier de sensoren afzonderlijk werken duidelijk en goed.
Met contact aan en draaiende motor is de spanning op het systeem circa 13v en op de pieper in rust 2v. Alleen als je dan de sensoren triggert wordt het een rommeltje. Het loopt niet meer netjes op en de pieper is in de war tot je dicht op de sensoren zit en de 10v er weer is, maar ook die is niet stabiel.

Mijn boerenverstand zegt dus dat de box die 13v niet aan kan. Maar ik weet nu dan ook niet hoe ik het systeem op een andere manier voeding kan geven op die 11v. Neem aan dat hij op het achterlicht moet (lichtgrijze blok op de foto), toch? En daar wisselt de spanning ook. Iemand een idee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC90 T8 MY19 R-Design
XC90 2.5T MY07 Momentum (Oleg by Volvotune)
V70 XC 2.4T Ocean Race
V70 2.4 Comfortline
MrNix
2nd Gear member
Berichten: 100
Lid geworden op: 20.05.2013 - 10:32

Omdat er ook geen ideeen/reacties meer komen hier en ook alle mensen in mijn omgevinge het niet meer weten vandaag maar besloten om het uit te proberen met een "nieuwe" module van de sloop. Krijg hem morgen binnen. Hopelijk dat het dan wel goed gaat! Maar mochten jullie nog een idee hebben natuurlijk graag!!
XC90 T8 MY19 R-Design
XC90 2.5T MY07 Momentum (Oleg by Volvotune)
V70 XC 2.4T Ocean Race
V70 2.4 Comfortline
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Ik had hetzelfde gedaan.
MrNix
2nd Gear member
Berichten: 100
Lid geworden op: 20.05.2013 - 10:32

Helaas!!! Met het "nieuwe" kastje krijg ik exact dezelfde symptomen. Bij contact aan, motor uit doet hij het goed en met contact aan motor aan is hij vaak in de war...

Wie o Wie weet nog iets??
XC90 T8 MY19 R-Design
XC90 2.5T MY07 Momentum (Oleg by Volvotune)
V70 XC 2.4T Ocean Race
V70 2.4 Comfortline
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Ik zou even een aparte voeding aanleggen naar het pdc kastje.

Dus knip draad, en draad naar de +30 maken die bij de REM zit.
MrNix
2nd Gear member
Berichten: 100
Lid geworden op: 20.05.2013 - 10:32

Sorry ben niet voldoende technisch om te snappen wat je met +30 bij de REM bedoelt. Als ik een andere/ aparte voeding maak moet hij nog wel op het achteruitsignaal (nu geloof ik via de voeding van de achteruitrijlampen) inschakelen, toch? Kan je meer voor een leek (zoals ik) uitleggen wat +30 REM betekend?
XC90 T8 MY19 R-Design
XC90 2.5T MY07 Momentum (Oleg by Volvotune)
V70 XC 2.4T Ocean Race
V70 2.4 Comfortline
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

De aanvoerdraad vanaf de dynamo. Die dikke rooie.
MrNix
2nd Gear member
Berichten: 100
Lid geworden op: 20.05.2013 - 10:32

Dank. Ga kijken of ik die kan vinden.. :-)
XC90 T8 MY19 R-Design
XC90 2.5T MY07 Momentum (Oleg by Volvotune)
V70 XC 2.4T Ocean Race
V70 2.4 Comfortline
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

+30 is constante plus
+15 is plus geschakeld vanaf contact
-31 is massa


Hoeveel draden zitten er in de bruin kleurige stekker?

Ik denk:
+15 uit rem
Plus draad uit rem van achteruitrijlichten (inschakelen)
-31 massa

Wat ik bedoel is de +15 doorknippen die naar het pdc kastje gaat. En die aansluiten op de dikke plus draad die op de rem zit met een moertje.

Ik ben eerlijk gezegd alleen bekend met het nieuwere pdc systeem wat via de canbus gaat. Maar dit systeem is nog simpeler..
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
haasje
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
Locatie: Boxtel

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik wil best met je meekijken.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
MrNix
2nd Gear member
Berichten: 100
Lid geworden op: 20.05.2013 - 10:32

Hallo Poika,

Heel fijn je extra uitleg!! Dank. Ik ga hier dit weekend mee aan de slag. Hopen dat het werkt. Ik laat het horen.

Mocht dit niet lukken heb ik inderdaad fysiek hulp nodig :-).

Dank allemaal voor de hulp!
XC90 T8 MY19 R-Design
XC90 2.5T MY07 Momentum (Oleg by Volvotune)
V70 XC 2.4T Ocean Race
V70 2.4 Comfortline
MrNix
2nd Gear member
Berichten: 100
Lid geworden op: 20.05.2013 - 10:32

Weer een update van mijn kant en het blijft vaag.

Ik heb op verschillende manieren geprobeerd om de voeding aan de PAM te hangen en elke keer hetzelfde resultaat. Motor uit werkt het ok en motor aan dan niet meer, dan is het systeem vaak van slag (blijft niet stabiel piepen bij dezelfde afstand, slaat soms piep over of lijkt wel of de piep niet goed door komt). Ik kan ook geen echte verschillen tussen de individuele sensoren ontdekken, dus lijkt me dat die allemaal goed werken.

Wat ik vandaag heb gedaan:
- geprobeerd direct op (wat ik denk de voeding op de REM) te koppelen
- geprobeerd of het verwijderen van de trekhaak nog uit maakt
- geprobeerd om via de voeding van de cd wisselaar\
- Yolo optie gedaan, + en - wisselen...

In alle gevallen geen precies hetzelfde resultaat (behalve bij de + en - wisselen, helemaal geen werking). En de PAM wordt natuurlijk gewoon de hele tijd ingeschakeld en niet alleen tijdens het activeren van de R stand.

Wat wel op valt is dat bij alle onderdelen de spanning motor uit circa 11,6v is en motor aan circe 13,8v. Dit is het enige verschil wat ik kan vinden.

Ook dus bij de dealer geweest (moest een onderdeeltje halen) en daar heeft de hoofd garage er naar gekeken, maar kwam er niet uit. Hij gaf aan dat het niet zou moeten uitmaken het verschil in spanning omdat dit beide waarden zijn die mooi binnen de bandbreedte vallen van wat het auto-systeem zou moeten zijn (tussen de 10v en 16v ongeveer volgens hem).

Ik weet het nu echt niet meer (eigenlijk wist ik het al niet, maar nu...). Iemand nog (nieuwe) ideeën? Bij andere werkt het wel, dus dat zou hier toch ook moeten lukken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door MrNix op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC90 T8 MY19 R-Design
XC90 2.5T MY07 Momentum (Oleg by Volvotune)
V70 XC 2.4T Ocean Race
V70 2.4 Comfortline
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 697
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Ik had je het al via de PM laten weten, ik wil er graag een keer samen met je naar kijken.
En zover wonen we niet uit elkaar.

Ik stuur je mijn contact gegevens even per PM
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
MrNix
2nd Gear member
Berichten: 100
Lid geworden op: 20.05.2013 - 10:32

Het is een tijd stil geweest. Mijn aandacht even op andere dingen moeten hebben dan de pdc van mijn auto repareren.

Het gekke is dat gedurende de koude periode wij de auto bijna niet hebben gebruikt. Vervolgens wilde ik de eerste keer weer starten en toen had hij even behoorlijk veel moeite om voldoende spanning te geven aan de startmotor. Hij starte gelukkig uiteindelijk, na een goede hapering, wel, maar sindsdien werken de parkeersensoren ook weer zeer redelijk... vreemd...

Dat betekend nu dus ook dat ik het "probleem" niet meer kan opwekken en er moeilijk iets te maken meer is. :-)
XC90 T8 MY19 R-Design
XC90 2.5T MY07 Momentum (Oleg by Volvotune)
V70 XC 2.4T Ocean Race
V70 2.4 Comfortline
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”