Cilinderkop revisie V70 2.4 (B5244**)

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gast

Voor de liefhebbers, die ook graag sleutelen, weet wel waar je aan begint.
In hoofdlijnen geef ik een beschrijving:

Koppel de –pool van de accu los.
Verwijder alle beschermkappen, de bobines, de stang tussen de veerpoten en de bevestiging aan het blok, inlaatslang.
Koelvloeistof reservoir en stuurbekrachtiging reservoir kunnen vrij makkelijk aan de kant worden gelegd.

Afbeelding

Zet de motor op tijd, verwijder als eerste de multieriem (tip: eerst tekening maken hoe deze zat)
Verwijder de krukaspoelie (vier boutjes + grote moer, poelie kan goed vast zitten).
Merk de (oude) tandriem t.o.v. de nokkenastandwielen en krukas.
Merk (centerpoint) ook aan de achterzijden van de nokkenastandwielen tov van het deksel.
Merk het tandwiel van de uitlaat tov de nokkenas (zijn sleufgaten).
Het nokkenastandwiel van de inlaat is voorzien van variabele kleptiming, dus niet te merken t.o.v. van de nokkenas. Maar......
Aan de ander zijde van de nokkenas zit achter een deksel een hallsensor, merk deze t.o.v. het deksel (centerpoint).

Verwijder afsluitmoer van de variabele kleptiming(torx 55) en draai de centrale moer los, let op gaat olie lekken ook de drie bouten van het uitlaat nokkenas tandwiel.
Verwijder nu de distributieriem.

Afbeelding

Magneet klep kun je ook verwijderen, (let op: wel schoon werken). Enige foto’s hoe het heeft gezten kan later bij montage makkelijk zijn.

Draai de ongeveer 50 bouten van het deksel gelijkmatig één (1) slag los (aandraaimoment 20 Nm), tik het deksel voorzichtig los (houten hamer) ook met speciale veertang (ik van een oude de punten er afgeslepen) kun je het deksel los drukken.
Vervolgens weer gelijkmatig een slag los, deksel los tikken enz….. Totdat het deksel geheel vrij is. Neem hiervoor de tijd.

Afbeelding

Vervolgens kun je de nokkenassen verwijderen.

Afbeelding

Afbeelding

De klepstoterbussen kun je nu ook verwijderen, ik heb een plank gemaakt met 20 gaten van 32 mm, 15 mm diep, zodat je ze niet door elkaar haalt.

Afbeelding

Vervolgens alle connectors van de injectoren verwijderen en alle slangen die met inlaat spruitstuk zijn verbonden loskoppelen. De snelkoppeling van de benzineleiding los halen. Stukje “speciaal” gereedschap voor gemaakt (met dank aan Boertien, ook op dit Forum).

Afbeelding

Afbeelding

Draai de bouten van het inlaatspruitstuk los. Om het spruitstuk te verwijderen is het (veel) makkelijker om even de startmotor los te draaien (2 bouten) want dan kan je het inlaatspruitstuk makkelijker draaien ivm de benzine leiding.

Aan de achterzijde (uitlaat) zit de koelvloeistofleiding met twee bouten vast aan de cilinderkop en de leiding ook met 1 bout (losdraaien).

Afbeelding

Uitlaat bij het flexibele stuk losdraaien, wel eerst even de voorste SIPS-plaat losmaken nadat je de bevestiging van de remleiding uit hun klem hebt gedrukt. Hang de uitlaat goed op zodat je flexibele deel niet beschadigd.

Afbeelding

Het uitlaatspruitstuk heb ik laten zitten aan de cilinderkop, deze kan NET langs het schutbord bij het verwijderen van de cilinderkop (2 mans werkje).

Bij het monteren van de cilinderkop, het uitlaatspruitstuk niet monteren aan de cilinderkop ivm de weinige ruimte loop je kans dat je de koppakking beschadigd.
LET OP, wel voor het monteren van de kop het uitlaatspruitstuk (los) achter tegen het schutbord leggen. Doe je dit niet kan het uitlaatspruitstuk er niet meer langs, zowel boven als onder niet.

Dan zal de rechter aandrijfas verwijderd moeten worden, opzich niet veel werk. De aandrijfas zal dan goed geborgd moeten worden, ander zal deze uit elkaar (kunnen) vallen.

Afbeelding

Vervolgens cilinderkop verwijderen. De bouten kunnen goed vast zitten (moeten vervangen worden).

Afbeelding

Afbeelding

Bij was het volgende defect: LEKKE KLEP

Afbeelding

Cilinderkop laten reviseren, 1 nieuwe klep + zitting, 10 X nieuwe uitlaat klepgeleiders + alle klep-hoedjes.

Afbeelding

Montage in omgekeerde volgorde.

Afbeelding

De wijze van het “op tijd” zetten van de variabele kleptiming staat reeds vermeld bij kleppen stellen.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=1589

Wat voor mij logisch is, kan voor een ander niet begrepen worden, dus kunnen hier en daar stukjes “missen” in de tekst m.b.t. de wijze van werken.
edraket
7th Gear member

Nette reportage met duidelijke foto's. Had net hetzelfde gedaan bij een 850. Is inderdaad een hele klus, maar als je rustig te werk gaat is het prima te doen.

Wat merkte je van de defecte klep tijdens rijden?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gast

edraket schreef:Wat merkte je van de defecte klep tijdens rijden?
Op zich niet zoveel, de ene overgebleven klep + de andere 4 cilinders namen het goed over.
Stationair liep hij net niet helemaal rustig, maar ook weer niet verontrustend.
Alleen ieder keer het motormanagementlampje wat gaat branden. Daar kon ik slecht tegen.
Door compressie meten en een lektest kwam dit eruit.
Oorzaak: TE LAAT KLEPPEN STELLEN.
Door zelf te doen toch ongeveer € 2800,- "verdiend".

Edraket,
Hoe lang heb jij er over gedaan?
edraket
7th Gear member

In werkuren ongeveer anderhalf tot twee dagen (werkdagen). Daar zit natuurlijk niet de tijd in van wegbrengen kop, ophalen onderdelen enz.

Rijd jij overigens op LPG? Ik neem aan dat jij de vaste klepstoters hebt. Hoe selecteer je de nieuwe? Ik neem tenminste aan dat je deze stoters in verschillende maten hebt, net als klepstel plaatjes, of werkt dat anders?
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gast

edraket schreef:Rijd jij overigens op LPG?
JA
edraket schreef:Ik neem aan dat jij de vaste klepstoters hebt.
JA
edraket schreef:Hoe selecteer je de nieuwe?
? hoe bedoel je?

De stotterbussen zijn in verschillende maten verkrijgbaar.
In dit geval heeft het revisiebedrijf de juiste speling ingesteld en zodanig dat ik de maximale stel mogelijkheid over heb gehouden.

Ik heb er iets over geschreven bij kleppen stellen, zie link boven.
edraket
7th Gear member

OK, duidelijk verslag. Wel stoer dat je het gewopon geflikt hebt ondanks alle berichten dat het niet te doen is. Daar houd ik van. Vaak wordt het ook graag complex gehouden, terwijl je met boeren verstand een heel eind komt. (het echte monteurswerk).
het antwoord op die stoters heb je al gegeven. Wel een vraag hoe je die dan hebt gemeten? waarschijnlijk heb je na de koprevisie het klepdeksel weer moeten monteren om de speling te meten, waarna je ondreling hebt kunnen wisselen, en de overgebleven stoters hebt moeten ruilen bij de dealer. lastig bij stoters waar geen speling meer is te meten. Zo blijf je stoters wisslen en het klepdeksel monteren, of is er een foefje voor?
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gast

edraket schreef:het antwoord op die stoters heb je al gegeven. Wel een vraag hoe je die dan hebt gemeten? waarschijnlijk heb je na de koprevisie het klepdeksel weer moeten monteren om de speling te meten, waarna je ondreling hebt kunnen wisselen, en de overgebleven stoters hebt moeten ruilen bij de dealer. lastig bij stoters waar geen speling meer is te meten. Zo blijf je stoters wisslen en het klepdeksel monteren, of is er een foefje voor?
Door iedere keer per cilinder (en nokkenas, inlaat cq uitlaat) de stoterbussen te plaatsen, kun je de speling meten.
Gewoon goed de nokkenas goed aandrukken.
(hebben ze bij Volvo speciaal gereedschap voor)
De meeste revisie bedrijven ook.
Maar gebruiken ze veelal niet, werd mij verteld.

Wat doen ze bij revisiebedrijven om de juiste klepspeling te krijgen:?
Ze slijpen een stukje van de klepsteel, ozo simpel. :P
hollander
3rd Gear member

Hoi alex, bijzonder knap wat jij hier weggezet hebt.
Mooi en duidelijk verslag, als het bij mij zover zou komen dan laat ik het graag aan een ander over.
Grt Peter
Gast

Even gezocht, gezien de vragen en ja, foto gevonden.
Zo wordt de klepspeling bij Volvo gecontroleerd.
De bout bovenop wordt met 12 NM vast gezet. Dat is dus niets, stevig aandrukken werkt ook.

Afbeelding

Voor dat ik opmerkingen krijg: :P
Ik heb dit proefondervindelijk vast gesteld:
GEEN VERSCHILLEN IN GEMETEN WAARDEN!
Johan s60
6th Gear member

Wat is je km-stand en rijstijl?, maak je langdurig hoge toeren
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gast

Toen ongeveer 160K
Nu ruim 180K
Rustige rijder en heel soms................... :P

Toeren als het nodig is, niet extreem, HOEZO?
jans60
2nd Gear member

Mooi (vak)werk! M'n complimenten.
Niet links, niet rechts, maar Volvo.
Johan s60
6th Gear member

Nou een beetje nieuwsgierig, ik weet dat in zijn algemeenheid dat de uitlaatkleptemperatuur meer afhankelijk is van het toerental dan van de belasting, maar bij jou stond de uitlaatklep te strak

Maar je had ze toch al een keer gesteld?, ik moet die van mij nog steeds contr. die van mijn heeft nu 205000 gelopen waarvan 55000 op gas (LPi), loopt overigens goed geen problemen.
Gast

Gas geeft hetere verbranding, zittingen krijgen meer te verduren, daardoor ontstaat er minder klepspeling.
Dus als er te laat kleppen worden gesteld, krijg je dat de kleppen onvoldoende de kans krijgen te "koelen" waardoor deze kunnen verbranden.
In mijn geval dus. (ook klepgeleiders kunnen hier debet aan zijn)
Dit even "kort door de bocht".

Mede gezien de km-stand van jouw auto is het misschien verstandig de klepspeling eens te controleren (zie handleidingen).

Bij de mooie 5 cilinder zal menigeen (de leek) niet snel vernemen dat de (uitlaat) kleppen onvoldoende speling hebben.
De overige cilinders en de computer zullen het mooi "verwerken", totdat er een lampje(s) gaat branden. :?
Johan s60
6th Gear member

Ik vind het wel snel dat je klepgeleiders nu al zijn versleten, van wat voor materiaal zijn ze en heb je nu soms een geleider van ander (beter) materiaal?
Je hebt immers een "gaskop" ik had hier meer van verwacht

Ze moeten bij volvo gewoon weer hydr.stoters toepassen scheelt een hoop ellende
Gast

Ja, alle klepgeleiders van de uitlaatkleppen zijn vervangen.
Vielen alle buiten de marge, maar die van de verbrandde klep was echt helemaal mis.
En als je alles toch hebt los liggen, is het een kleine moeite!
Uitlaat blijft nu ook blank! :P
Het revisiebedrijf maakt ook "gaskoppen" en de geleiders zijn nu van een ander (beter) materiaal.

Johan s60 schreef:Ze moeten bij volvo gewoon weer hydr.stoters toepassen scheelt een hoop ellende
Kan je gerust vergeten, of Volvo moet iets anders uitvinden om aan de milieueisen te kunen voldoen.
Johan s60
6th Gear member

Ja oke, maar als mijn kleppen veel te strak staan dan laat ik er maar gelijk een gas kop van maken denk ik, hoef ik wellicht ook geen stoters uit te wisselen.
Wat je zegt als je toch alles los hebt!
Gast

Ga eerst maar eens controleren, voordat je dergelijke drastische dingen gaat (laat) doen! :P
Johan s60
6th Gear member

Gisteren de klepspeling gecontroleerd;

Alle uitlaatkleppen op 0,45
Alle inlaatkleppen op 0,25

Dus dat valt dan weer mee!!!
Gast

Ziet er netjes uit!
Zelf gedaan?
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”