Het speelt al een tijdje, maar gooi het nu maar eens in de groep, omdat ik niet kan achterhalen waar het vandaan komt.
Wanneer ik op een wat ruwe ondergrond (klinkers) wegrijd en de wielen staan links of rechtsom gedraaid, dan hoor ik een schurend en stotend geluid, alsof de banden recht vooruit over de stenen naar voren worden geduwd door de achterwielaandrijving men onvoldoende meedraaien.
Ik merk dit ook als ik op een klinkerstraat bij lage snelheid (10-15) een scherpe bocht neem.
Ik voel dan het tikken in het stuur en het klinkt en voelt echt alsof de banden over het wegdek schrapen.
Bij vlotte bochten en normaal rijden heb ik er geen last van, dus alleen bij lage snelheid, scherpe bocht, ruwe ondergrond.
Iemand een idee?
Schrapend bandengeluid bij scherpe bocht
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Contacteer:
Volgens mij komt dat doordat de banden 'koud" zijn. Heb je er ook last na een aantal km gereden te hebben?
Wij hebben het ook en vaak alleen in de ochtend (en in de winterperiode met zomerbanden).
Wij hebben het ook en vaak alleen in de ochtend (en in de winterperiode met zomerbanden).
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- arnold_w
- 2nd Gear member
Zitten idd nog zomerbanden onder en is os vooral merkbaar als ze koud zijn.
De zomer compound zal dan wel hard zijn vermoed ik.
Wel raar, want met de S60 had ik dat nooit, wiel uitslag was ook beperkt (grote draaicirkel), dat heb ik nu niet.
Maar ik merk het ook wel als ik na 60km rijden thuis kom en dan de laatste bocht in de wijk neem.
Zou het door de achterwielaandrijving komen, dat de voorbanden a.h.w. vooruit geduwd worden?
Misschien eens geforceerd op diesel vertrekken en kijken of het dan nog voorkomt wanneer de voorwielen worden aangedreven.
De zomer compound zal dan wel hard zijn vermoed ik.
Wel raar, want met de S60 had ik dat nooit, wiel uitslag was ook beperkt (grote draaicirkel), dat heb ik nu niet.
Maar ik merk het ook wel als ik na 60km rijden thuis kom en dan de laatste bocht in de wijk neem.
Zou het door de achterwielaandrijving komen, dat de voorbanden a.h.w. vooruit geduwd worden?
Misschien eens geforceerd op diesel vertrekken en kijken of het dan nog voorkomt wanneer de voorwielen worden aangedreven.
- arnold_w
- 2nd Gear member
Mmm.. zie nu dat er al een draadje bestond over dit onderwerp.
viewtopic.php?t=73336
Is voor mij nu iig duidelijk dat het geen technisch euvel is.
viewtopic.php?t=73336
Is voor mij nu iig duidelijk dat het geen technisch euvel is.
- arnold_w
- 2nd Gear member
Na het monteren van de nieuwe Michelin CrossClimate+ XL is het geknars en geschraap over de weg in scherpe bochten helemaal verdwenen.
Laatst gewijzigd door arnold_w op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Mooi!arnold_w schreef: Na het monteren van de nieuwe Michelin CrossClimate+ XL is het geknars en geschraap over de weg in scherpe bochten helemaal verdwenen.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- RoaldH
- 6th Gear member
Compound van de Michelin CrossClimate+ XL is een stuk zachter dan de reguliere zomerbanden. Wel benieuwd hoe de levensduur is t.o.v. de zomerbanden.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- arnold_w
- 2nd Gear member
Volgens de fabrikant zou de band 25% minder slijtage hebben dan andere all-season banden, in rijtests heb ik al ervaringen gelezen van 70.000 km incl zomervakanties met caravan naar warme landen.RoaldH schreef: Compound van de Michelin CrossClimate+ XL is een stuk zachter dan de reguliere zomerbanden. Wel benieuwd hoe de levensduur is t.o.v. de zomerbanden.
De banden kosten "slechts" 115,= per stuk, dus zet dat af tegen zomer- en winterbanden van een vergelijkbaar A-merk, incl opslag en 2x wissel, dan zou zelfs eventuele hogere slijtage nog voordeliger in gebruik zijn.
http://www.michelin.nl/banden/michelin-crossclimateplus
- diesel01
- Geartronic member
Dat ligt er aan of je dat klusje zelf kan.arnold_w schreef:Volgens de fabrikant zou de band 25% minder slijtage hebben dan andere all-season banden, in rijtests heb ik al ervaringen gelezen van 70.000 km incl zomervakanties met caravan naar warme landen.RoaldH schreef: Compound van de Michelin CrossClimate+ XL is een stuk zachter dan de reguliere zomerbanden. Wel benieuwd hoe de levensduur is t.o.v. de zomerbanden.
De banden kosten "slechts" 115,= per stuk, dus zet dat af tegen zomer- en winterbanden van een vergelijkbaar A-merk, incl opslag en 2x wissel, dan zou zelfs eventuele hogere slijtage nog voordeliger in gebruik zijn.
http://www.michelin.nl/banden/michelin-crossclimateplus
Wel of niet op wintersport maakt ook een groot verschil, ik neem geen afscheid van mijn winterset.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- arnold_w
- 2nd Gear member
De winter achter ons gelaten en inmiddels met de Michelin CrossClimate+ XL de zomer tegemoet gereden, al een paar dagen tussen de 15 en 20 graden zowel binnendoor als snelweg gereden en ik merk geen verschil in rijgedrag tussen winter en voorjaar. Banden blijven vrij stil en comfortabel, ook totaal niet het gevoel dat het rubber te zacht zou worden. Nu ca 12.000 km verder en zie vooralsnog geen overmatige slijtage, anders dan met zomerbanden.
Tot nu toe dus nog steeds erg tevreden over deze banden.
Tot nu toe dus nog steeds erg tevreden over deze banden.
- RoaldH
- 6th Gear member
Ik hoop dat ze goed blijven. Mogelijk stap ik dan na deze zomer ook over.arnold_w schreef: NOP.
Banden zijn nog steeds mooi recht, geen onregelmatige slijtage.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
- arnold_w
- 2nd Gear member
Inmiddels ook wat extreem warme weken achter de rug met +30 graden en ook hier houden de banden zich uitstekend.
Geen gevoel val zacht rubber, auto blijft gewoon strak sturen en ook niet meer geluid dan ik van de zomerbanden gewend was.
Nu 17.000 km gereden op deze banden, nog geen overmatige of onregelmatige slijtage gezien.
Over twee weken naar Toscane, dus veel bochtenwerk bij hoge temperaturen, eens kijken hoe ze er na de vakantie uit zien.
Tot nu toe dus meer dan tevreden.
Geen gevoel val zacht rubber, auto blijft gewoon strak sturen en ook niet meer geluid dan ik van de zomerbanden gewend was.
Nu 17.000 km gereden op deze banden, nog geen overmatige of onregelmatige slijtage gezien.
Over twee weken naar Toscane, dus veel bochtenwerk bij hoge temperaturen, eens kijken hoe ze er na de vakantie uit zien.
Tot nu toe dus meer dan tevreden.