Mijn Volvo een V40 phase 1 uit 1997 2.0 automaat, komt niet door de APK keuring omdat de CO2 waarde net iets te hoog ligt (0,45 i.p.v 0,3) bij de 4gas meting op toeren. Stationair is de CO2 waarde keurig beneden het geëiste maximum van 0,5 (stationair) 0,49-0,52.
De lambda blijf keurig binnen de grenswaarden en lijkt het goed te regelen. Met gas geven naar 3500 toeren gaat de CO2 waarde naar 0,76 en regelt zich dan keurig terug naar 0,54-0,57. bij 2000 toeren gaat het nog wat lager naar 0,45. Lager komt het niet.
Metingen zijn gedaan met een goed warm gereden motor. Vorige week nog een lange afstand ca 140 km op hoge snelheid op de snelweg gereden om het uitlaatsysteem schoon te branden. Tijdens de 4 Gas meting ook alles wat stroom verbruikt aangezet, Airco aangezet. etc. maar de CO2 waarde blijft, hoe marginaal ook, te hoog voor goedkeuring.
Omdat de afwijking zo minimaal is lijkt de oorzaak niet in de lambda sonde of de katalysator te zitten, maar waar dan wel?
Ondertussen is het volgende vervangen in het afgelopen 2 jaar.
Nieuwe uitlaat en katalysator 2 jaar geleden, Bougies en Luchtfilter vorige week.
Motor loopt bijzonder mooi regelmatig zonder schokken,horten of stoten. gebruikt geen olie, km stand 257000.
Wordt zeer weinig in gereden ca 2500 km in het voorafgaande jaar.
Wat kan ik nog (laten) doen / controleren om de CO waarde naar de geëiste 0,3 bij 2500 toeren te krijgen.
Kan het zijn dat het uitlaatsysteem ergens minimaal lekt en daardoor de waarden beïnvloed?
De volledige uitlaat is niet origineel Volvo maar een vervangend exemplaar gekocht bij " www.uitlaatsetje.nl" .
Kan het zijn dat de kwaliteit hiervan slechter is dan de originele Volvo uitlaat en katalysator, dat deze na 2 jaar en ca 4000 km dit probleem veroorzaakt?
Graag jullie tips en advies wat ik nog kan doen om het op te lossen.
Alvast reuze bedankt voor een snelle reactie.
Harry Visser
APK CO2 waarde marginaal te hoog op toeren 0,45 ipv 0,3 maximum
-
- Starter
Wat waren de exacte waardes?
Je hebt het over co2 maar die mag tussen 14.5 en 16 liggen d8 ik.
Later heb je het weer over de co.
Heb je alle 4 de waardes op het rapport staan?
Toevoeging: hoe is de lambda waarde gemeten?
Nog een toevoeging: wouw dit topic is oud
Je hebt het over co2 maar die mag tussen 14.5 en 16 liggen d8 ik.
Later heb je het weer over de co.
Heb je alle 4 de waardes op het rapport staan?
Toevoeging: hoe is de lambda waarde gemeten?
Nog een toevoeging: wouw dit topic is oud

Laatst gewijzigd door mark-jansen op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.