Ik heb Centrax V sneeuwkettingen S897 SUV gekocht voor mijn 235/55-R19 en volgens de tabel moesten er 6 kunststoffen bruggetjes tussen uit. En dus gedaan.
Nu het sneeuwde dacht ik dit is een mooie gelegenheid ze eens uit te proberen.
Precies gedaan wat in de gebruiksaanwijzing staat en in het filmpje getoond wordt.
Mijn bevindingen en ook tevens mijn vragen/onzekerheden:
- Volgens de gebruiksaanwijzing moet er een afstandstuk gekozen worden dat ca 2,5 cm speling laat met de velg. De langste geeft iets meer, de volgende wat minder.
- Begonnen met de langste, ketting opgelegd zoals beschreven en gereden waardoor hij zich zou moeten aanspannen. De ketting gaat idd over de band lopen, maar niet zoals verwacht zo veel mogelijk naar het midden. Hij blijft aan de buitenkant en er blijft speling tussen blauwe houders en de band, anders dan op de tekeningen en video te zien is.
- Als ik de ketting wat verder op de band schuift lijkt eea beter te zitten. Echter bij rijden komt eea toch weer naar buiten.
- Nu vertrouw ik het toch niet meer zo. Ik weet wel dat je met sneeuwkettingen niet hard mag en kunt rijden, maar dit was nog maar stapvoets.
- Ik heb de wat kortere afstandhouder geprobeerd. Dit leek iig iets beter, maar korter kan ik zeker niet gaan.
Toen de wielen nog niet op de auto zaten (winterwielenwissel), heb ik de kettingen "op maat gemaakt" en gepast en het viel me toen al op hoe strak deze op het wiel zaten. Aardig wat kracht nodig. Misschien moeten ze toch wat ruimer gemaakt worden? Er kunnen nog 2 bruggetjes tussen uit.
Iemand ervaringen met dit type sneeuwkettingen en herkent bovenstaande of niet?