RUD Centrax V sneeuwkettingen

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
Hansvg
3rd Gear member

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik absoluut geen ervaring met sneeuwkettingen heb :-)

Ik heb Centrax V sneeuwkettingen S897 SUV gekocht voor mijn 235/55-R19 en volgens de tabel moesten er 6 kunststoffen bruggetjes tussen uit. En dus gedaan.
Nu het sneeuwde dacht ik dit is een mooie gelegenheid ze eens uit te proberen.
Precies gedaan wat in de gebruiksaanwijzing staat en in het filmpje getoond wordt.

Mijn bevindingen en ook tevens mijn vragen/onzekerheden:
- Volgens de gebruiksaanwijzing moet er een afstandstuk gekozen worden dat ca 2,5 cm speling laat met de velg. De langste geeft iets meer, de volgende wat minder.
- Begonnen met de langste, ketting opgelegd zoals beschreven en gereden waardoor hij zich zou moeten aanspannen. De ketting gaat idd over de band lopen, maar niet zoals verwacht zo veel mogelijk naar het midden. Hij blijft aan de buitenkant en er blijft speling tussen blauwe houders en de band, anders dan op de tekeningen en video te zien is.
- Als ik de ketting wat verder op de band schuift lijkt eea beter te zitten. Echter bij rijden komt eea toch weer naar buiten.
- Nu vertrouw ik het toch niet meer zo. Ik weet wel dat je met sneeuwkettingen niet hard mag en kunt rijden, maar dit was nog maar stapvoets.
- Ik heb de wat kortere afstandhouder geprobeerd. Dit leek iig iets beter, maar korter kan ik zeker niet gaan.

Toen de wielen nog niet op de auto zaten (winterwielenwissel), heb ik de kettingen "op maat gemaakt" en gepast en het viel me toen al op hoe strak deze op het wiel zaten. Aardig wat kracht nodig. Misschien moeten ze toch wat ruimer gemaakt worden? Er kunnen nog 2 bruggetjes tussen uit.

Iemand ervaringen met dit type sneeuwkettingen en herkent bovenstaande of niet?
Laatst gewijzigd door Hansvg op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans

2024 XC60 Ultra, T6 AWD, Dark, Denim Blue. Bijna alle opties en wat accessoires.
2018 XC60 Inscription, T5 AWD, Pine Grey. Alle lines, aardig wat opties en accessoires.
2014.5 V60 Summum, Caspian Blue. Silver roofrails en styling pakket, met Business Pack Connect, Driver Support Line, Luxury Line, en een heleboel los spul...
gvgXC90
1st Gear member

Hoi
Ik hoop dat ik uw topic hier niet mee kaap, maar ik ben ook op zoek naar deze maat. 235/55-R19, voor op een XC90.
Op de website van volvo staat:
http://accessories.volvocars.com/nl-nl/ ... ll/all/all
maar daar komt de maat niet 100% overeen en is er ook geen verwijzing naar het originele RUD model
Mijn garage vraagt daar nu in promotie 250 euro voor

Bij RUD vind ik 2 modellen
RUD S897
http://www.rud.com/fileadmin/user_uploa ... _CTX_V.pdf

of de
RUD N894
http://www.rud.com/fileadmin/user_uploa ... entrax.pdf

Dat zijn volgens mij de enige RUD’s die passen op 235/55/R19, maar in beide gevallen moeten er schakels verwijderd worden denk ik.
Heb jij er dan 6 schakels uit moeten halen?

Als ik bij volvo koop, mogen zij het uitleggen, maar er is nu een actie op:

voor maar 136 euro. Dat is echt ongezien weinig denk ik.
Hansvg
3rd Gear member

Zoals vermeld, idd de S897 met 6 bruggetjes (geen schakels) er uit.
Hans

2024 XC60 Ultra, T6 AWD, Dark, Denim Blue. Bijna alle opties en wat accessoires.
2018 XC60 Inscription, T5 AWD, Pine Grey. Alle lines, aardig wat opties en accessoires.
2014.5 V60 Summum, Caspian Blue. Silver roofrails en styling pakket, met Business Pack Connect, Driver Support Line, Luxury Line, en een heleboel los spul...
gvgXC90
1st Gear member

Mijn garage raadde RUD N894 aan. Daar zouden dan 4 bruggetjes uit moeten.

Waarom heb jij voor de S gekozen en niet voor de N?

Is het mogelijk bij jouw een bruggetje er terug in te steken? (of moeten ze er uit voor ruimer) En gaat de ketting dan wel vlotter over jouw wielen?
Hansvg
3rd Gear member

S versie schijnt SUV te zijn
Hans

Hansvg
3rd Gear member

In overleg met leverancier en importeur wat tests en aanpassingen gedaan.
2 bruggetjes (verkorters) er in laten, en kortste adapter gebruiken.
Hans

Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”