Afscheid van dit Subforum

De eerste generatie XC60
mga1600
6th Gear member

TomXC60 schreef:
BlackcurrantV70 schreef: Prachtige serenade voor je XC60, ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met de MY18 ivm MY11.

Mijn XC60 MY11 heb ik na amper 75.000km ingeleverd omdat ik echt niet aan het stugge weggedrag kon wennen, ben benieuwd of de nieuwe zachter is afgeveerd.
Waar de vorige echt verlaagd was, is de huidige stugger dan het origineel, hij staat nu op zijn 19" winterset, maar hij is duidelijk "zachter"dan mijn vorige op 18".
ik denk dat de momentum of inscription met het standaard onderstel duidelijk comfortabeler zijn dan dan de vorige generatie.
Viel mij ook op bij het proefrijden van het nieuwe type dat hij soepeler geveerd is dan de eerste generatie. Het exemplaar wat ik proefgereden heb had geen luchtvering, ik weet niet wat die voor effect oplevert. Verder was de auto stiller (zowel minder motorgeluiden als weggeluiden). Fijne auto!
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Flying Jeroen
3rd Gear member

Volgens mij is een slingerende caravan niet echt merkgebonden.
Zoals hierboven beschreven is het zwaartepunt het belangrijkste. Het moet laag liggen en voor de as (hoge kogeldruk).
Belading heeft daar een grote invloed op.
Maar daarbij moet je wel aanmerken dat sommige merken hun caravans hun indeling zo maken dat het al lastig wordt ze juist te beladen.
Verder is de stijfheid van de caravan met opbouw ook van belang met betrekking tot instabiliteit.
Kwaliteit (wellicht dus ook merk) heeft daarin zo zijn voordelen.
Belading blijft echter de grootste factor in mijn ogen.
Voor mij dus ook geen fietsen achterop en rij ik met de maximaal toegestane kogeldruk.
Dan maar eens een keer een paar nieuwe rubbers in de ophanging.
Tegen het slingeren heeft mijn XC60 natuurlijk Trailer Stabilty Assist met een stabilisatiekoppeling op de caravan.
Verder heb ik op mijn caravan een actief antislinger systeem laten zetten (iTBS) wat niet alleen slingeren stopt, maar ook voorkomt dat de caravan remmen gaan werken bij afremmen op de motor bij het afdalen van helling. Dit voorkomt oververhitting of nog erger. Bijkomend voordeel is dat ook achteruitrijden veel makkelijker gaat.
Let wel, zo’n systeem maakt de caravan/combinatie op zich niet meer stabiel, maar grijpt in zodra de caravan toch gaat slingeren.
Het is wel prijzig.
Volvo For Life: nr. 8 en 9
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.
C70 T5 Summum 03.2011, Ice white, 18” Media Diamond Cut/Black, off black leather.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”