Standkachel

PGV90
6th Gear member

Vraagje aan de forum leden - puur uit interesse: hoe werkt de Volvo stadkachel eigenlijk?

Ik zie dat de temperatuurmeter meteen hoog staat na paar minuten rijden,
- maar is dat de temperatuur van het koelwater of ook van de olie?

Het aparte kacheltje voor de voor-verwarming blaast waarschijnlijk warme lucht de auto in, maar hoe wordt het motorblok verwarmd?
- wordt er ook warme lucht langs het blok geblazen?
- of is dit een systeem van warme vloeistof wat langs het koelsysteem loopt?
- en hoe wordt de olie - met name in het carter - verwarmd?

Alvast dank voor de inzichten!
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Jelmer de Jong
6th Gear member

De standkachel verwarmd de koelvloeistof. Die stroomt langs het blok en de ventilator van de interieurverwarming. Olie wordt niet actief verwarmd.
PGV90
6th Gear member

ok, thanks,
Is die kachel dan onderdeel gemaakt van het koelsysteem of zijn dat aparte leidingen?
Wordt de warme koelvloeistof actief rondgepompt of gaat dat vanzelf door temperatuurverschillen?
En is het ook een eigen ventilator of maakt het gebruik van de interrieur verwarmingsventilator?

En, de olie wordt dus passief verwarmt, door de warmte in het motorblok?
Het lijkt er in ieder geval wel op dat de olie ook warm is - of verwarmt de olie stukken sneller tov koude start omdat het blok al voorverwarmt is?
Laatst gewijzigd door PGV90 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
PGV90
6th Gear member

@ moderator,
ik had dit topic beter in 'Techniek, niet modelgebonden' kunnen plaatsen. Kunnen jullie het verplaatsen?
Van XC70 naar V90 CC
t5power
5th Gear member

Jelmer de Jong schreef: De standkachel verwarmd de koelvloeistof. Die stroomt langs het blok en de ventilator van de interieurverwarming. Olie wordt niet actief verwarmd.
Ik krijg a.s. electrische motorverwarming die ook via koelvloeistof verloopt. Als de verwarming van de standkachel ook middels koelvloeistof gaat is er dan nog een verschil tussen gebruik van een "echte" standkachel op brandstof vs een electrische motorverwarming?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
MN-NL
5th Gear member

De standkachel trekt je accu niet leeg en via motormanagement wordt de ventilator voor het interieur aangestuurd. Zo wordt het interieur aangenaam warm en ontdooien de ramen. Dat krijg je met een motorverwarming niet voor elkaar, die is erop gericht het starten onder siberische condities te faciliteren. Groot verschil dus, m.i.
Jelmer de Jong
6th Gear member

De electrische variant is niet echt een verwarmer, meer conditoner van het motorblok en bedoeld om een blok wat al warm is zo te houden. Je kan een ijskoude auto wel warm krijgen maar het duurt even met slechts 400-500W aan energie. Een standkachel op brandstof zit er zo'n factor tien boven en is daardoor eerder geschikt om voor vertrek een half uurtje te laten draaien.
PGV70 schreef: ok, thanks,
Is die kachel dan onderdeel gemaakt van het koelsysteem of zijn dat aparte leidingen?
Wordt de warme koelvloeistof actief rondgepompt of gaat dat vanzelf door temperatuurverschillen?
En is het ook een eigen ventilator of maakt het gebruik van de interrieur verwarmingsventilator?

En, de olie wordt dus passief verwarmt, door de warmte in het motorblok?
Het lijkt er in ieder geval wel op dat de olie ook warm is - of verwarmt de olie stukken sneller tov koude start omdat het blok al voorverwarmt is?
De leiding van het koelvloeistofsysteem wordt onderbroken door de kachel.
De ventilator voor het interieur is die van de auto zelf, of die wel/niet gaat draaien terwijl de auto nog uit staat hangt van de implementatie af. Af-fabriek doet het klimaatsysteem van de auto wel mee. Mijn voorkeur gaat uit naar een originele standkachel en een auto waarbij je de motor van afstand kan starten. Eerst een half uur de kachel aan en dan nog een paar minuutjes de motor laten draaien zodat de ramen ontwasemd worden.
PGV90
6th Gear member

Dank Jelmer voor duidelijke uitleg - helemaal goed!

Ik heb een Polar+ met VOC en alles dus ook via de app in te stellen.
Inderdaad na het voorverwarmen kunnen de ramen (met name achter) nog een beetje beslagen zijn, maar mijn ervaring is dat dat na 1 a 2 min rijden geheel weg is, doordat de climate control ook meteen goed warme lucht de auto in kan blazen.

De auto heeft ook nog de (electrische) voorruit verwarming, maar die heb je met de standkachel eigenlijk zelden nodig.
Ik vind het een super systeem die standkachel - met name dit soort dagen veel lol van, maar ook in de koudere maanden van oktober tot april.
Van XC70 naar V90 CC
t5power
5th Gear member

MN-NL schreef: De standkachel trekt je accu niet leeg en via motormanagement wordt de ventilator voor het interieur aangestuurd. Zo wordt het interieur aangenaam warm en ontdooien de ramen. Dat krijg je met een motorverwarming niet voor elkaar, die is erop gericht het starten onder siberische condities te faciliteren. Groot verschil dus, m.i.
Maar de electrische motorverwarming is toch niet gekoppeld aan je accu? Gaat via een extra stroomkabel. Heb zelf ook een interieurverwarmer module, soort platte fohn die rechtstreeks tegen de voorruit aan blaast. Dit apparaat heb ik nu al en gebruik ik 's ochtends om de ruiten vorstvrij te krijgen. Via een Interieuraansluitingsset wordt deze straks gekoppeld aan de electrische motorverwarming zodat ik maar 1 kabel hoef aan te sluiten (in de voorbumper).
Jelmer de Jong schreef: De electrische variant is niet echt een verwarmer, meer conditoner van het motorblok en bedoeld om een blok wat al warm is zo te houden. Je kan een ijskoude auto wel warm krijgen maar het duurt even met slechts 400-500W aan energie. Een standkachel op brandstof zit er zo'n factor tien boven en is daardoor eerder geschikt om voor vertrek een half uurtje te laten draaien.
Duidelijk. Dus niet echt verschil qua werking maar meer qua effectiviteit. Doordat er meer energie wordt gebruikt met een standkachel hoef je deze korter te gebruiken. Heb zelf veel stroom over dankzij mijn zonnepanelen. Ik gebruik dan een programmeerbare stekker zodat je in kunt stellen dat de verwarming bijv om 4 uur 's ochtends aan gaat. Mocht dat niet voldoende zijn, dan gaat ie maar eerder aan.
Jelmer de Jong schreef: Eerst een half uur de kachel aan en dan nog een paar minuutjes de motor laten draaien zodat de ramen ontwasemd worden.
Dat vind ik eigenlijk al te lang duren, dat is wel een groot voordeel van een electrische verwarming in combinatie met interieurverwarming dan... ik stap de auto in en ik rijd gelijk met schone ramen weg. Duurt het echt een paar minuten met standkachel voordat die vrij zijn? Kan me dat bijna niet voorstellen.
(1997) Volvo S40 2.0
PGV90
6th Gear member

t5power schreef: Dat vind ik eigenlijk al te lang duren, dat is wel een groot voordeel van een electrische verwarming in combinatie met interieurverwarming dan... ik stap de auto in en ik rijd gelijk met schone ramen weg. Duurt het echt een paar minuten met standkachel voordat die vrij zijn? Kan me dat bijna niet voorstellen.
Met de VOC app of in de auto kan je instellen wanneer je de auto voorverwarmt wilt hebben,
de standkachel begint dan (afhankelijk van de buitentemperatuur) ca. 20 a 40 minuten tevoren te verwarmen. Dat was volgens mij het 'half uurtje' dat Jelmer bedoelde,
terwijl je dus zelf nog onder de douche staat of aan het ontbijt zit - zoals in de Volvo reclame ;-)
Laatst gewijzigd door PGV90 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Van XC70 naar V90 CC
Rudyvg
4th Gear member

Het is een heerlijke optie. Afhankelijk van de buitentemperatuur is dat 'half uurtje' idd 20 minuten of 40 minuten. Let wel even op dat wanneer je niet voorprogrammeert, maar hem gewoon aanzet, de standkachel ook aan blijft tijdens het rijden.

Moet zeggen dat bij mij eigenlijk altijd alle ramen schoon zijn. Wel ruik je standkachel als hij net heeft gedraaid.
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
mga1600
6th Gear member

Het is een briljante uitvinding! Echt iets voor een watje zoals ik!
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Rinootje
4th Gear member

Rudyvg schreef: Het is een heerlijke optie. Afhankelijk van de buitentemperatuur is dat 'half uurtje' idd 20 minuten of 40 minuten. Let wel even op dat wanneer je niet voorprogrammeert, maar hem gewoon aanzet, de standkachel ook aan blijft tijdens het rijden.

Moet zeggen dat bij mij eigenlijk altijd alle ramen schoon zijn. Wel ruik je standkachel als hij net heeft gedraaid.
De standkachel blijft aan, na het starten maar gaat (automatisch) uit als de motor een bepaalde temperatuur heeft bereikt.
Dat kun je zien aan het icoontje op je dashboard.
Dit is mijn eerste auto die dit heeft en ik vind het een heerlijke optie.
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
t5power
5th Gear member

PGV70 schreef:
t5power schreef: Dat vind ik eigenlijk al te lang duren, dat is wel een groot voordeel van een electrische verwarming in combinatie met interieurverwarming dan... ik stap de auto in en ik rijd gelijk met schone ramen weg. Duurt het echt een paar minuten met standkachel voordat die vrij zijn? Kan me dat bijna niet voorstellen.
Met de VOC app of in de auto kan je instellen wanneer je de auto voorverwarmt wilt hebben,
de standkachel begint dan (afhankelijk van de buitentemperatuur) ca. 20 a 40 minuten tevoren te verwarmen. Dat was volgens mij het 'half uurtje' dat Jelmer bedoelde,
terwijl je dus zelf nog onder de douche staat of aan het ontbijt zit - zoals in de Volvo reclame ;-)
Dat is perfect, een beetje als een thermostaat in huis die precies op het juiste moment je huis op een bepaalde temperatuur heeft gekregen. Had ook wel een echte standkachel gewild maar achteraf inbouwen is nog redelijk prijzig en het feit dat ik nu "gratis" stroom heb vs de benzine die een standkachel op slurpt (zal vast niet heel veel zijn?)...
(1997) Volvo S40 2.0
Jelmer de Jong
6th Gear member

t5power schreef:
Dat vind ik eigenlijk al te lang duren, dat is wel een groot voordeel van een electrische verwarming in combinatie met interieurverwarming dan... ik stap de auto in en ik rijd gelijk met schone ramen weg. Duurt het echt een paar minuten met standkachel voordat die vrij zijn? Kan me dat bijna niet voorstellen.
Er blijft altijd vocht in je klimaatsysteem hangen, dat is een direct gevolg van de airco. Je kan voordat je de auto parkeert het laatste stuk rondrijden zonder airco en daarmee het systeem leeg blazen, of de volgende dag voor vertrek de motor eventjes laten draaien zodat de airco zijn werk kan doen. Die paar minuutjes geldt overigens bij regenachtig weer, bij sneeuw zoals vandaag en gisteren geen last gehad van beslagen ramen.
p911
Starter

Ik heb een vraagje over het roken van de kachel?
Soms rookt de kachel alsof er brandstof wordt verbrand?
De aanjager werkt ook maar half? dan weer wel en dan weer niet?
De motor komt bij stationair draaien niet op temperatuur?Ik heb de thermostaat laten vernieuwen bij de Volvo maar de kachel blijft gigantisch roken?
Iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Het is een Volvo V50e 1.6 diesel 2010
Dank alvast :)
lint
Geartronic member

Kan een vervuilde brander zijn, schoonmaken kan het probleem verhelpen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
p911
Starter

Is er misschien een handleiding van de kachel beschikbaar?
steven.vuylsteke
5th Gear member

Ja zo'n standkachel is idd een leuke gadget voor dagen als deze, ook hier in Slovenie.
Maar die van mij slaat enkel aan wanneer ik in de auto de motor ga aanzetten. Kan ik hier nog een kleine module inbouwen zodat ik deze via timer of via bluetooth of degelijk kan laten draaien ?
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Software bij de dealer!
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”