Axiaal(stuur)kogels vervangen

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Ik wil aan mijn SMI-stuurhuis de binnenste stuurkogels vervangen. Heeft iemand ervaring hiermee? Ik ben er nl. niet zo heel erg van overtuigt dat ik er voor het demonteren goed bij kan. Op Youtube staan ook filmpjes waarbij een buisvormige tool gebruikt wordt om de axiaalkogel los te krijgen van het stuurhuis. Mijn vraag: kan het zonder die tool, maar dan met steeksleutel en/of waterpomptang? Dank voor jullie reactie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door rkr op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Niemand enig idee?
Laatst gewijzigd door rkr op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Officieel moet je de stang van het stuurhuis blokkeren. Je kunt de stuurstang vrijwel altijd zonder problemen losdraaien zonder tegenhouder. Zeker omdat er een hoes over zit blijft het schroefdraad mooi schoon en draai je de spoorstang zonder moeite los. Je kunt hem inderdaad met een grote waterpomptang los draaien. Meen dat de SMI een smalle platte kant heeft waardoro je alleen een platte steeksleutel op kwijt kunt. Het is een dikke klomp ijzer, dus je kunt er niet veel aan stuk maken met de waterpomptang.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Je kunt voor de zekerheid ook zo'n speciaal sleuteltje bestellen:

www.hbm-machines.com/producten/apart/ac ... l-27-47-mm
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Aaaah herman buitelaar machines. Geniale spullen verkopen hun voor een wel hele leuke prijs altijd.

Het is geen snap on kwaliteit, maar doen het erg leuk!
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

edraket schreef: Je kunt voor de zekerheid ook zo'n speciaal sleuteltje bestellen:

www.hbm-machines.com/producten/apart/ac ... l-27-47-mm
Bedankt Edraket! Wat ik niet in de VADIS kan vinden: is het de bedoeling om de nieuwe stuurstang met een druppel Loctite 243 te monteren? Ik ga, met pijn in het hart, geen origineel Volvo onderdeel gebruiken (€70), maar het wordt exact dezelfde maar zonder het woord ‘Volvo’, namelijk Lemförder €20, tegenwoordig onderdeel van het Duitse ZF uit Friedrichshafen.
Laatst gewijzigd door rkr op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dat is ook prima kwaliteit hoor. Nee hoeft niet met locktite te worden gemonteerd, dan wordt het ook lastiger om de stang de volgende keer los te krijgen. Als je al locktite gebruikt doe dan de 220 serie (meen 228 uit mijn hoofd). Die is veel makkelijker los te krijgen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Poika schreef: Aaaah herman buitelaar machines. Geniale spullen verkopen hun voor een wel hele leuke prijs altijd.

Het is geen snap on kwaliteit, maar doen het erg leuk!
Zeker, en sommige spullen zij heel erg goed van kwaliteit. Heb er eens een spoelbak gekocht van 50 euro, ding doet het al 15 jaar, en daar heb ik al heel wat complete motoren (in onderdelen natuurlijk) schoongemaakt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

edraket schreef: Dat is ook prima kwaliteit hoor. Nee hoeft niet met locktite te worden gemonteerd, dan wordt het ook lastiger om de stang de volgende keer los te krijgen. Als je al locktite gebruikt doe dan de 220 serie (meen 228 uit mijn hoofd). Die is veel makkelijker los te krijgen.
Prima, dank! Edraket, je weet natuurlijk dat veel Volvo-onderdelen, OEM, gelijk zijn aan Lemförder: in mijn wieldraagarmen staat Volvo én in de fuseekogel het driehoekje met het uiltje van Lemförder. TRW wordt ook veel gebruikt.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Klopt, TRW, maar ook ATE, Galfer kom je tegen. Als je weet wat er origineel wordt gebruikt kun je aardig wat geld besparen. Maar dat is ook meteen het probleem, soms wordt er iets speciaal op specs gemaakt, waardoor het Volvo product toch net iets anders is. Is een schimmige wereld waar heel veel geld in omgaat. Koop zelf om die reden vrijwel altijd origineel. Dan heb je nooit problemen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”