ai ai ai .. het is een sombere dag zo blijkt voor deze volvorijder.. daarnet mijn oliepeil gechecked en wat hing er aan het peilstokje? mayonaise .. dop open gedraaid.. nog meer frituurtoebehoren. Tevens raakte de olie maar net mijn peilpunt meer na vegen, 1.5 liter moeten bijvoegen.
Ik begrijp het niet!! deze wagen heeft nu 40 000km waarvan 33 000 van mij en ik heb er nooit met de zware voet op gezeten. Iemand enig idee wat me dat gaat kosten? of tips? alvast bedankt!
greetz
da cocky
join de coulasse? :s
-
- 2nd Gear member
De laatste servicebeurt per ongeluk door de frietboer laten uitvoeren in plaats van door de garagist?Cocky schreef:ai ai ai .. het is een sombere dag zo blijkt voor deze volvorijder.. daarnet mijn oliepeil gechecked en wat hing er aan het peilstokje? mayonaise .. dop open gedraaid.. nog meer frituurtoebehoren. greetz
da cocky
- Cocky
- 3rd Gear member
neen, bij een erkend volvodealer geweest (ACG gent) maar daar was ik erg ontevreden. De stoten die ik daar tegen gekomen ben reeds vermeld op een ander forum, minpunten van volvo dacht ik.
Life is short, live it fast.
-
- 3rd Gear member
Als je olie er zo slecht uitziet, zou ik eerst de koelvloeistof ook maar eens controleren.
Als ik het zo snel lees denk ik dat je koppakking doorgeslagen is.
Maar wil je een juiste diagnose dan zal je meer dingen moeten vermelden.
laat even weten wat er aan de hand is.
succes Peter
Als ik het zo snel lees denk ik dat je koppakking doorgeslagen is.
Maar wil je een juiste diagnose dan zal je meer dingen moeten vermelden.
laat even weten wat er aan de hand is.
succes Peter
- Cocky
- 3rd Gear member
zou ik eerst de koelvloeistof ook maar eens controleren.
ik heb mijn koelvloeistof bekeken, geen kleurverandering en het niveau is ook niet gezakt.. maar goed nieuws, 4 januari kan ik er al mee naar de volvogarage. Ondertussen olie opgedaan en zal mijn kilometers tot de vierde beperken. Ik moet wel zeggen dat deze olie erop zat van mijn vorige onderhoudsbeurt, wat ondertussen de volle 20000 kilometer geleden is. De olie is zeker niet verzuurd want ik heb deze 20000 op minder dan een jaar gereden.
alvast bedankt voor de reactie
-
- 4th Gear member
Wat voor een Volvo heb je?? Aan je plaatje met 4 velggaten te zien een s/v40? Wat voor een motor, benzine of diesel?
Zo op het eerste oog zou het idd een koppakking kunnen zijn, maar vaak ruikt je motor dan ook erg vreemd en kun je bij plank gas witte rook uit je uitlaat zien komen.
Het kan ook komen doordat je veel korte stukken rijdt, of weinig snelweg. Als je olie nooit lekker op temperatuur komt kan er vocht in je olie komen dat zich afzet als mayo. Zeker ook omdat je zegt dat de olie er al lang in zit...
Zo op het eerste oog zou het idd een koppakking kunnen zijn, maar vaak ruikt je motor dan ook erg vreemd en kun je bij plank gas witte rook uit je uitlaat zien komen.
Het kan ook komen doordat je veel korte stukken rijdt, of weinig snelweg. Als je olie nooit lekker op temperatuur komt kan er vocht in je olie komen dat zich afzet als mayo. Zeker ook omdat je zegt dat de olie er al lang in zit...
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
- Cocky
- 3rd Gear member
V40 1.8 bi-fuel en idd, de witte rook heb ik reeds enkele keren gemerkt, maar ik dacht dat dat condens was bij dit koude, vochtige weer.. maar dus kan het zijn dat ie meer watr in de naft trekt en daardoor wit rookt, kan ik begrijpen.
ik doe idd veel korte afstanden, maar vaak ook autostrade. I denk dat we niet verder hoeven te zoeken, zal wss wel de pakking zijn die lekt tss koelwater en cilinder, dat gaat kosten denk ik.. vind het wel erg vroeg gezien mijn rustige rijstijl en de kleine 40 000 km nog maar..
thx voor de tips!
ik doe idd veel korte afstanden, maar vaak ook autostrade. I denk dat we niet verder hoeven te zoeken, zal wss wel de pakking zijn die lekt tss koelwater en cilinder, dat gaat kosten denk ik.. vind het wel erg vroeg gezien mijn rustige rijstijl en de kleine 40 000 km nog maar..
thx voor de tips!
-
- 2nd Gear member
Dit laatste was natuurlijk maar een grapje, maar als er aan je peilstok (en waarschijnlijk ook aan de binnenkant van je kleppendeksel) een mayonaise achtige substantie hangt is er bij jou motor waarschijnlijk sprake van de vorming van witte sludge. Dit is een mensel van olie en condenswater uit de motor. Komt voor bij motoren die niet of nauwelijks op bedrijfstemperatuur komen, hetzij door korte afstandjes rijden, hetzij door een defecte thermostaat, een verstopte carterontluchting of veelaal in een extreem koude omgeving gereden worden, kortom alle omstandigheden waarbij het in de motor gevormde condensvocht niet kan verdampen / uit de motor verdwijnen. Daarnaast bestaat er nog black sludge, maar dat is erger; van de smering komt dan helemaal niets meer terecht en het einde van de motor komt dan heel snel in zicht.Vosje schreef:De laatste servicebeurt per ongeluk door de frietboer laten uitvoeren in plaats van door de garagist?Cocky schreef:ai ai ai .. het is een sombere dag zo blijkt voor deze volvorijder.. daarnet mijn oliepeil gechecked en wat hing er aan het peilstokje? mayonaise .. dop open gedraaid.. nog meer frituurtoebehoren. greetz
da cocky
-
- 4th Gear member
Sja, het blijft op afstand toch een beetje koffiedik kijken... 40.000 is redelijk snel, normaal moet een koppakking toch wel langer mee gaan, maar je kunt natuurlijk altijd pech hebben.
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
-
- 4th Gear member
Ik vind dat een koppaking helemala niet stuk hoort te gaan 
m.a.w.
het zal niet direct aan de koppakking liggen.
die dingen gaan niet zomaar stuk
ik nuanceer iets:
een kapotte koppakking is het gevolg van....... (vul maar in)

m.a.w.
het zal niet direct aan de koppakking liggen.
die dingen gaan niet zomaar stuk
ik nuanceer iets:
een kapotte koppakking is het gevolg van....... (vul maar in)
- Cocky
- 3rd Gear member
van? Uiteraard doe ik veel korte afstanden, ik woon slecht 7 km van volvocars (waar ik "werk") maar tijdens deze korte afstanden hou ik steeds rekening met mijn motor en hou de voet van het gas. Ik ben echter wel weggegaan bij mijn vorige volvo garage (ACG) omdat mijn beperke kennis van motoren blijkbaar de hunne oversteeg, erg beangstigend trouwens. En ik zou zelfs durven de lijn naar hen trekken. Ik vond dat 1,5 liter olie toch wel veel gemis was, mss dat ze er te weinig op gedaan hadden bij de laatste onderhoudsbeurt?
Ik zal alvast alle peilen checken volgende keer hij binnengaat en eerder een oliewissel doen dan 20 000 km ook al rij ik ze binnen het jaar..
Ik herhaal, aan mijn rijstijl kan het zeker niet liggen, ik ben wel 22 maar ik hou meer van zuiver rijgenot dan van brandend rubber (met de wagen toch, moto is iets anders..) Anders zou ik met mijn vorige wagen zeker deze pakking om zeep geholpen hebben!!
greetz
Ik zal alvast alle peilen checken volgende keer hij binnengaat en eerder een oliewissel doen dan 20 000 km ook al rij ik ze binnen het jaar..
Ik herhaal, aan mijn rijstijl kan het zeker niet liggen, ik ben wel 22 maar ik hou meer van zuiver rijgenot dan van brandend rubber (met de wagen toch, moto is iets anders..) Anders zou ik met mijn vorige wagen zeker deze pakking om zeep geholpen hebben!!
greetz
- VolvoRob
- 5th Gear member
He Cocky,
Fijne dealer heb jij zeg. Als mijn garage hoort dat ik zo'n probleem heb sta ik er 's-middags al op de brug....
Fijne dealer heb jij zeg. Als mijn garage hoort dat ik zo'n probleem heb sta ik er 's-middags al op de brug....
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
-
- 2nd Gear member
Hoi Cocky,Cocky schreef:van? Uiteraard doe ik veel korte afstanden, ik woon slecht 7 km van volvocars Ik vond dat 1,5 liter olie toch wel veel gemis was, mss dat ze er te weinig op gedaan hadden bij de laatste onderhoudsbeurt?
Hoe meer reacties ik van je lees hoe meer ik tot de overtuiging kom dat je motor inderdaad last heeft van witte sludge, een mayonaise-achtig goedje dat bestaat uit olie en water. Je geeft het zelf al aan: korte afstanden rijden. (zie mijn vorige bijdrage). Motor komt dus nooit op temperatuur, condenswater verdampt niet en blijft in de motor zitten.
Er komt tijdens het rijden steeds meer water bij (uit het aangezogen lucht / brandstofmengsel). Een groot deel verdwijnt door de uitlaat (witte damp) een ander deel lekt langs de zuigerveren en komt in het carter terecht. Daar vormt het op den duur een emulsie die alle oliekanalen gaat verstoppen (olie kan niet meer terugstromen in het carter waardoor het lijkt of de motor veel olie verbruikt). Daarnaast gaat deze emulsie roestvorming veroorzaken aan zuigerveren en cilinders. Al met al niet best voor de motor.
Remedie is alles schoonmaken en de motor warm inpakken en op temperatuur rijden. Zit er bijvoorbeeld ook nog isolatie om de slang die van de carterontluchting naar het luchtfilterhuis loopt? (daar vormt zich condens in de slang). Is je thermostaat in orde?
Succes!
Groeten Vosje