Four-C: systeem reageert niet op keypad

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
mga1600
6th Gear member

In onze V70 (van destijds) zijn we ook heel lang asn het modderen geweest om de lampjes van de HU en de stuurbediening werkend te krijgen. Alle software die ermee te maken zou kunnen hebben is meermaals geprobeerd te laden door de dealer maar de radio werd niet ‘gezien’ door de computer. Uiteindelijk bleek dat er een aftakstekker voor de carkit defect te zijn. Zoiets simpele dus.....

In dat licht: kan het bij jou ook niet zoiets ‘low-tech’ zijn? Ik lees wel over alles wat je op hardware- en softwaregebied al ondernomen hebt, maar ik heb geloof ik niet gezien dat je de kabelboom zelf hebt nagelopen/doorgemeten . Weet je zeker dat daar niet in gehakt is door een vorige eigenaar of dat er een isolatiefout of een verkeerde verbinding inzit? Ik moest daar aan denken omdat je ergens schreef je dat je op alle contacten een hoog signaal vast stelt als de schakelaar er uitgehaald is. Vergeef me mijn optimisme....., maar net als jij kennelijk, vind ik ook dat als het erop zit dat het moet werken ook!
Zit
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Doeke Dobma
5th Gear member

Vandaag samen met forumlid en monteur Poika gekeken naar oa het Four-C systeem. Ik kwam voor iets anders, dus zijdelings hier nog even mee bezig geweest. Het mooie en toevallige was dat er ook net een XC70 was met 2-standen Four-C, én van hetzelfde modeljaar, dus perfect om mee te vergelijken. Ook even in de XC gereden, de werking van Four-C was zeer duidelijk merkbaar en de XC lag veel beter op de weg dan mijn V. Toen aan Vida gehangen. Ik was vooral benieuwd naar de test in Vida, waarmee je de bedieningsknop kunt testen. Zie post 1, welk voltage je ziet in rust en bij bediening van de knop. Dit was bij mij strak 5 volt waardoor ik vermoedde dat de communicatie tussen de knop en de SUM verstoord was, maar die 5 volt was bij de XC ook! Echt alles exact hetzelfde. Vermoedelijk is dus zowel het schema als de test voor de knop specifiek voor de R modellen. Tevens had de XC, net als mijn V, geen melding in de DIM, bij het schakelen met de knop. Dat zal dus verschillen per modeljaar. Mooi leermoment: het ligt dus niet aan de knop of de communicatie tussen de knop en de SUM. Nu dus weer verder zoeken. Volgens Poika zou ETS hier wel raad mee weten, daar dus maar eens informeren...
Laatst gewijzigd door Doeke Dobma op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Doeke Dobma
5th Gear member

Het ziet er weinig rooskleurig uit. Met Poika en ETS intensief contact gehad en vanalles getest, maar niets helpt of geeft aanleiding om ergens verder in te duiken. Het is een bizar vreemd probleem. Enige wat ik nog kan proberen is een andere CCM, met een nummer wat níet overeenkomt met het origineel. Want als de 'originele' eerder al eens vervangen is door de huidige 'originele' maar met het verkeerde onderdeelnummer, kan het daar nog fout gaan. Over 2 weken zit in weer in Zweden voor onderdelen, daar vind ik er vast wel een paar. Die testen en hopen dat het werkt, naar vooralsnog heb ik er een hard hoofd in.

Als het niet gaat lukken zet ik er Bilstein B6 of Koni FSD dempers onder.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”