Zo, binnenkort ff m'n S80 2.5d (250dkm) vertroetelen. Olie, oliefilter en brandstoffilter vervangen.
Maar wat ik mij nu af vroeg is het volgende. Ik heb de vorige beurt i.c.m. distributieriemen e.d. bij de dealer laten uitvoeren. Deze heeft er toen 0W30 vol synthetische olie in gedaan. Nu heb ik zelf inmiddels de benodigde 6 liter olie gekocht voor zijn komende vertroeteling, echter 5w40 vol synthetisch. Volgens mij is het zo dat de 5 voor de w staat voor de ondertemperatuur (dus de koude temperatuur) die die olie kan 'verdragen' en dat de 40 na de w staat voor de boventemperatuur (dus de warmte van de buitenlucht). Volgens de gegevens die ik uit de handleiding kan halen is dit geen probleem dat ik dus 5w40 vol synthetische olie gebruik. Sterker nog, 10w40, half synthetische olie moet ook mogelijk zijn.
Ik heb echter voor vol synthetische olie gekozen, gezien het feit dat deze bij kou beter en sneller in alle 'uithoeken' van de motor komt.
Wat ik nu van jullie vraag? Nou eigenlijk heel simpel, opmerkingen, aanvullingen van mijn gedachtengang. Of ik dus goed zit met mijn gedachten over de olie.
Welke olie?
-
Veezeventig
- 2nd Gear member
- streetie
- 5th Gear member
- Locatie: Beuningen, lieflijk dorpje onder de rook van de ARN (afvalverwerker, nijmegen)
Ik gebruik altijd vol synthetische olie voor mijn 2.5D en daar doet de moter het heel goed op. Het olie verbruik is minimaal.
Voor deze motor wordt dan ook vol synthetische olie aanbevolen.
Voor deze motor wordt dan ook vol synthetische olie aanbevolen.
Geniet van het leven en van elkaar.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
-
Veezeventig
- 2nd Gear member
Kijk, dat bedoel ik, de juiste keuze gemaakt. Ik weet het, het is gewoon beter, wel iets duurder maar dat verdient die auto gewoon.
Ook bij mij is het olie verbruik minimaal. Hoef eigenlijk nooit bij te vullen tussen de beurten in. Enige periode dat ik iets bij moet vullen is als ik lange afstanden met de caravan heb gereden door Europa, dus met name door de heuvels/bergen. Op 5000 km dan < halve liter. Dus nog heel duidelijk binnen de marge.
Ook bij mij is het olie verbruik minimaal. Hoef eigenlijk nooit bij te vullen tussen de beurten in. Enige periode dat ik iets bij moet vullen is als ik lange afstanden met de caravan heb gereden door Europa, dus met name door de heuvels/bergen. Op 5000 km dan < halve liter. Dus nog heel duidelijk binnen de marge.
- Wimmel Camaro
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Denk dat je totaal verkeerd bent geinfomeerd! 5w is een getal voor de viscositeit op lage temperaturen, dus bij een bepaald meetpunt in temperatuur heeft de olie een bepaalde dichtheid. De 40 is een bepaald meetpunt voor de viscositeit op hoge temperaturen. Afhankelijk van welk klimaat jij rijd kan je deze keuze van de olie maken. Als jij een 0w 30 erin gooid heb je maar een heel klien bereik in temperaturen. Een 10 w 60 daarin tegen weer een heel groot verschil. Als jij je motor start in -20 graden celcuis wil je jou olie natuurlijk zo dun mogelijk hebben hebben op lage temperaturen, dus het getal voor de W zo laag mogelijk!!!Estachtig schreef:Zo, binnenkort ff m'n S80 2.5d (250dkm) vertroetelen. Olie, oliefilter en brandstoffilter vervangen.
Maar wat ik mij nu af vroeg is het volgende. Ik heb de vorige beurt i.c.m. distributieriemen e.d. bij de dealer laten uitvoeren. Deze heeft er toen 0W30 vol synthetische olie in gedaan. Nu heb ik zelf inmiddels de benodigde 6 liter olie gekocht voor zijn komende vertroeteling, echter 5w40 vol synthetisch. Volgens mij is het zo dat de 5 voor de w staat voor de ondertemperatuur (dus de koude temperatuur) die die olie kan 'verdragen' en dat de 40 na de w staat voor de boventemperatuur (dus de warmte van de buitenlucht). Volgens de gegevens die ik uit de handleiding kan halen is dit geen probleem dat ik dus 5w40 vol synthetische olie gebruik. Sterker nog, 10w40, half synthetische olie moet ook mogelijk zijn.
Ik heb echter voor vol synthetische olie gekozen, gezien het feit dat deze bij kou beter en sneller in alle 'uithoeken' van de motor komt.
Wat ik nu van jullie vraag? Nou eigenlijk heel simpel, opmerkingen, aanvullingen van mijn gedachtengang. Of ik dus goed zit met mijn gedachten over de olie.
Wat voor mij belangrijker is, dat ik naar de kwaliteit van de olie kijkt en naar de chemische eigenschappen van de olie. De kwaliteit kun meestal achter op de fles vinden en de chemische eigenschappen staan meestal bij de fabriekant van de olie op de website.
Mineraal of synthetische maakt niet zoveel uit, alleen synthetische olien zitten heel veel dopes in, zodat ie langer mee gaat, minders snel verbrand enz enz.... De fabriekant bepaald uit eindelijk met een schema welke olie het beste is voor jou motor, dit heeft te maken met de materiaalkeuze en toleranties in je motor.
Ik heb bv een race wagen (naast mijn s80), als er in die motoren nieuwe lager schalen zitten en de cylinders zijn gehoond, laat ik hem altijd in lopen op mineraal olie, later stap ik over op synthetische. Vind het metaal fijner! Belangrijk is, dat je nooit meer terug kan stappen als er een maal synthetische olie in zit. Synthetische olie gaat niet beter in de hoeken zitten van je blok, dat is onzin. Synthetische olie kunnen wel betere dopes bevatten die het vuil en metaal deeltje better vervoerd, alles zit namelijk onder druk on je blok.
Succes!
- Mathijs T-4
- 3rd Gear member
http://www.kroon-oil.com/nl/
is een dochter van onze koninklijke vrinden (shell)
gebruik de zoekfunctie daar even, prima spul,
is een dochter van onze koninklijke vrinden (shell)
gebruik de zoekfunctie daar even, prima spul,
Volvo V40 T4, kleur 332, Gaspra's, Luxury- Line & Exclusive- Line, volledig creme leer, Automaat, Cruise Control, ECC, HU-655. Verkocht!