Beste mede volvo liefhebbers. Nu er veel V60 PIH's de markt op stromen vanuit de lease overweeg ik om deze te kopen als vervanging van mijn S80 op LPG. Ik zie al prijzen voor mooi uitgeruste exemplaren vanaf ca. 18.000 euro en we hebben natuurlijk het voordeel van nog 3 jaren 50% MRB.
Wat verwachten jullie van de afschrijving van de PIH's? Zijn er specifieke punten waar op te letten bij de aankoop van een exemplaar met ca. 150k-180k km op de teller?
Particulier een V60 PIH rijden
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 23.04.2017 - 21:15
Beste Volvo liefhebbers, ik volg deze site al een poosje en dan m.n. het gedeelte over de V60 PIH. Momenteel ben ik in het bezit van een BMW 5 serie Touring uit 2009 en overweeg ook om een V60 PIH aan te schaffen. Ik loop met dezelfde vragen als mark123 rond. Als de termijnen voor 0% bijtelling verstreken zijn, zullen de prijzen nog verder dalen en worden deze auto's voor particulieren (nog) interessanter. Ik houd de vraagprijzen nauwlettend in de gaten.
Is een PIH met 180-200k het overwegen waard bijvoorbeeld? Dan is de distributieriem vervangen en vermoedelijk ook de ISG en aircopomp.
Dekt een BOVAG garantie bijv. de vervanging van ISG en aircopomp? Dit zijn volgens mij de 'pijnpunten' bij de PIH.
Is een PIH met 180-200k het overwegen waard bijvoorbeeld? Dan is de distributieriem vervangen en vermoedelijk ook de ISG en aircopomp.
Dekt een BOVAG garantie bijv. de vervanging van ISG en aircopomp? Dit zijn volgens mij de 'pijnpunten' bij de PIH.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33102
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
De eerste modellen zijn in feb/maart op kenteken gegaan en er zijn een paar vanuit Beesd volgens mij nu in December 5 jaar geleden op kenteken gegaan, dus volgens mij zijn ze er bijna.
Enne de grootste afschrijving is gedaan, dus volgens mij zijn dat de kosten niet. Zorg vooral dat hij alle terug roep acties / aanpassingen in de afgelopen jaren heeft gehad. Dan zit je safe, de foutjes zijn er inmiddels wel uit
Enne de grootste afschrijving is gedaan, dus volgens mij zijn dat de kosten niet. Zorg vooral dat hij alle terug roep acties / aanpassingen in de afgelopen jaren heeft gehad. Dan zit je safe, de foutjes zijn er inmiddels wel uit

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5253
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
De eerste serie PIH pure limited ik meen MY13 zullen de komende maanden vijf jaar worden. Ik heb er altijd met plezier in gereden toch zou ik het prive niet aandurven de techniek is en blijft boeiend maar complex en prive zijn er in mijn ogen te weinig voordelen om dat extra risico te dekken. Ik zou een VEA D4 kopen met dezelfde leeftijd of een heerlijke twin turbo D5 uit Dld laten importeren
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
wat Niels zegt kan ik onderschrijven. Ik heb om deze reden ook voor de D5 gekozen. Probleemloze techniek in tegenstelling tot de vele hulpsystemen op de D6. Ik zou het als particulier rijder niet aandurven, terwijl ik veel zelf kan en doe aan de auto. De toegepaste technieken zijn complex en navenant duur. Als ik zie met wat voor problemen sommige rijders kampen...
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- XC30
- 4th Gear member
- Berichten: 664
- Lid geworden op: 09.01.2007 - 10:39
- Contacteer:
Ik begrijp de angst enerzijds wel. Ik rij nu ruim 4 jaar de PIH naar volle tevredenheid. De auto heeft me nog nooit laten staan. Het is een geweldig luxe kar met alle denkbare opties. De accu blijft nu mooi constant qua laadvermogen. Die zag je het eerste jaar wel wat teruglopen. Wat Paul zegt, de problemen zijn zo langzamerhand wel opgelost. Je moet echter wel een hele goede band met je bandenleverancier hebben. Waar ik voorheen 80k met een setje deed kom ik nu soms net aan de 25k. Maar he, geen remblokken en/of schijven. Dat dan weer wel (of niet). En natuurlijk altijd vermogen in overvloed. Daar ga je wel aan wennen....... Maar goed, nog een jaartje plezier en dan is de fiscale lol eraf. Op zoek naar iets anders. Maar daar is al een ander topic over gaande.
Ik zou het wel aandurven, maar wel bij de dealer laten onderhouden. De afschrijving op een auto van 18k is de komende jaren niet meer dan een vergelijkbare auto. Maar neem er dan een die volledig door de dealer onderhouden is. Dan weet je zeker dat alle updates en aanpassingen erop zitten.
Ik zou het wel aandurven, maar wel bij de dealer laten onderhouden. De afschrijving op een auto van 18k is de komende jaren niet meer dan een vergelijkbare auto. Maar neem er dan een die volledig door de dealer onderhouden is. Dan weet je zeker dat alle updates en aanpassingen erop zitten.
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
Range Rover Evoque PHEV my21
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5253
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Een vijf jaar oude D5 of D4 zal ongeveer hetzelfde kosten en heeft geen erad. isg, accu, AC/DC converter elec waterpomp elec airco pomp etc etc. Als die componenten falen, en dat doen ze een keertje dan praat je meteen over serieus geld dit nog los van de bandenconsumptie van de V60 PIH waar je het wegenbelastingvoordeel voor kunt gebruiken. Prive zijn er weinig voordelen
- Henielma
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58
Driekwart jaar geleden als particulier een tweedehandse V60 PIH uit 2014 gekocht met 200k op te teller. Een geweldige auto om te rijden. Met mijn woonwerk verkeer en thuis opladen zijn de brandstofkosten op elektriciteit ongeveer de helft van die van diesel. En in de stad op stroom in combinatie met adaptive cruise control rijd geweldig. Een risico is er inderdaad wanneer er dure onderdelen defect raken. Bij de beurt bij de dealer zijn de remblokken vervangen (zoals ik kan zien de eerste keer) en iets van een stuurkogel. Toen ze bezig waren kwamen ze erachter dat de aircopomp een foutmelding gaf en die is toen onder Volvo garantie vervangen terwijl ik de auto daar niet gekocht heb. Bij LPG auto's heb je ook een tweede brandstofsysteem wat extra kosten kan geven maar per saldo ben je toch goedkoper uit. Nu is de wegenbelasting per maand EUR 45 minder dan mijn vorige V50 D5. Dit halftarief duurt nog tot en met 2020. Het leven zit vol risico's en dit risico heb ik wel aangedurfd.
Laatst gewijzigd door Henielma op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33102
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ik zou niet zo snel op de cruise control door de stad rijden maar anyhoe dit is het perfecte voorbeeld van het juist gebruik van de PIH!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Autowina
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
- Locatie: Groningen
Ik zou het wel aandurven, sterker nog: de kans is heel groot dat ik mijn auto volgend jaar overneem van mijn B.V.
Voor relatief weinig geld vind ik het een enorm fijne auto.
De kinderziekten zijn er volgens mij wel uit. Zelf heb ik nooit problemen gehad, behalve met de aircopomp die meerdere malen vervangen is.
En zo ken ik veel meer mensen. Als de techniek nog steeds zo kwetsbaar is en vervanging zo duur dan zou Volvo over de nu nieuw verkochte auto's (T8, TE) forse garantiekosten hebben. Ik vraag me dus af of dit geen koudwatervrees is.
Overigens kun je van de besparing op brandstof en wegenbelasting een mooi potje vormen mochten er toch tegenvallers komen.
Let er wel op dat de aircopomp vervangen is in juni dit jaar of later. De typen ervoor zijn vaak niet goed (ik spreek helaas uit ervaring).
Let verder op de ISG, deze is bij dealeronderhoud in veel gevallen vervangen bij een kilometerstand tussen 90k en 100k. Maar bij auto's met een hoger kilometrage is de ISG vaak niet vervangen en gebeurt dit ook nu niet standaard.
Met een wat hardere bandencompound valt de slijtage wel mee en is de wegligging ook prima. Maar 80.000 kilometer kun je inderdaad vergeten.
Voor relatief weinig geld vind ik het een enorm fijne auto.
De kinderziekten zijn er volgens mij wel uit. Zelf heb ik nooit problemen gehad, behalve met de aircopomp die meerdere malen vervangen is.
En zo ken ik veel meer mensen. Als de techniek nog steeds zo kwetsbaar is en vervanging zo duur dan zou Volvo over de nu nieuw verkochte auto's (T8, TE) forse garantiekosten hebben. Ik vraag me dus af of dit geen koudwatervrees is.
Overigens kun je van de besparing op brandstof en wegenbelasting een mooi potje vormen mochten er toch tegenvallers komen.
Let er wel op dat de aircopomp vervangen is in juni dit jaar of later. De typen ervoor zijn vaak niet goed (ik spreek helaas uit ervaring).
Let verder op de ISG, deze is bij dealeronderhoud in veel gevallen vervangen bij een kilometerstand tussen 90k en 100k. Maar bij auto's met een hoger kilometrage is de ISG vaak niet vervangen en gebeurt dit ook nu niet standaard.
Met een wat hardere bandencompound valt de slijtage wel mee en is de wegligging ook prima. Maar 80.000 kilometer kun je inderdaad vergeten.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6355
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ter info. Ik heb zelf eerder dit jaar de overstap gemaakt. Mijn afwegingen waren dat ik de techniek gewoon mooi vind en de V60 ook. Bovendien had ik de ruimte van de XC90 niet meer nodig, werk ik er hard voor en gun ik het me zelf als beloning. Omdat ik de auto zakelijk rijd is er natuurlijk ook een fiscaal voordeel.
Ik denk dat je je moet afvragen: waarom wil ik een d6?
Om kosten te besparen? Denk zelf dat dat geen goed argument is (dat is maar bijvangst m.i.).
Wil je gewoon een auto met bijzondere techniek en veel standaard luxe en comfort en heb je geld achter de hand voor onvoorziene kosten; lekker doen! Je leeft maar één keer.
Zorg voor een auto met historie en bel gewoon de dealer. Ze zijn allemaal bereid om je te informeren is mijn ervaring. Ook ik lees vaker over de bandenslijtage zoals hier ook wordt aangehaald. Slijtage in het algemeen hangt sterk af van je rijstijl. Bij mijn XC90 werden de remschijven en blokken voor het eerst en preventief vervangen bij 210K. Ik denk eerlijk gezegd dat er ook weinig reguliere V60 rijders met een d5 zijn die 80K halen met een setje banden......
Een Volvo is geen BMW. Ik zou zeggen ga er mee proefrijden en laat je al dan niet overtuigen.
Bovag garantie voorwaarden ken ik niet maar ik ga er vanuit dat dit inderdaad gewoon afgedekt is.
Succes en veel plezier met de voorpret.
Ik denk dat je je moet afvragen: waarom wil ik een d6?
Om kosten te besparen? Denk zelf dat dat geen goed argument is (dat is maar bijvangst m.i.).
Wil je gewoon een auto met bijzondere techniek en veel standaard luxe en comfort en heb je geld achter de hand voor onvoorziene kosten; lekker doen! Je leeft maar één keer.
Zorg voor een auto met historie en bel gewoon de dealer. Ze zijn allemaal bereid om je te informeren is mijn ervaring. Ook ik lees vaker over de bandenslijtage zoals hier ook wordt aangehaald. Slijtage in het algemeen hangt sterk af van je rijstijl. Bij mijn XC90 werden de remschijven en blokken voor het eerst en preventief vervangen bij 210K. Ik denk eerlijk gezegd dat er ook weinig reguliere V60 rijders met een d5 zijn die 80K halen met een setje banden......
Een Volvo is geen BMW. Ik zou zeggen ga er mee proefrijden en laat je al dan niet overtuigen.
Bovag garantie voorwaarden ken ik niet maar ik ga er vanuit dat dit inderdaad gewoon afgedekt is.
Succes en veel plezier met de voorpret.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- XC30
- 4th Gear member
- Berichten: 664
- Lid geworden op: 09.01.2007 - 10:39
- Contacteer:
Soms overdrijf ik wel eens om het verhaal wat leuker te maken. 25k met een setje banden haal ik niet 

Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
Range Rover Evoque PHEV my21
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Huh, 200k in 3 maand ?Henielma schreef: Driekwart jaar geleden als particulier een tweedehandse V60 PIH uit 2017 gekocht met 200k op te teller.
Hoe doe je dat ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 19.08.2013 - 21:39
Nah, een electromotor is toch echt vele malen minder complex dan een verbrandingsmotor, knap als je dat stuk krijgt. Voor particulieren die ook nog hun zonnepanelen kunnen inzetten is het toch echt wel lekker goedkoop korte ritten rijden en voor de lange ritten heb je een fenomenale twin-turbo vijfpits diesel tot je beschikking voor benzine MRB tarief. Wat alle hulpsystemen betreft is tot nu toe alleen de besturingsmodule van de aircopomp een veelgehoorde, verder niks na al die jaren en gereden km’s in duizenden PIH’s, dat schept toch wel vertrouwen in de techniek..
- Autowina
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
- Locatie: Groningen
Wat mij wel verbaast is dat het onderhoud op de verbrandingsmotor vrijwel gelijk is aan dat van een D5, terwijl de motor vaak veel minder gebruikt wordt.
Hier lijkt Volvo wel wat extra op te verdienen.
Hier lijkt Volvo wel wat extra op te verdienen.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 19.08.2013 - 21:39
Nee, de D6 diesel wordt vaker voor korte stukjes bij- en afgeschakeld, dus in potentie meer kans op condensopbouw inwendig. Alleen daarom is het olieververs-interval jaarlijks ipv om de twee jaar, zoals bij de D5. Frequentie ligt dus zelfs hoger dan bij de D5.
- Jaromir
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 11.09.2013 - 22:47
En toch heb ik het voor elkaar gekregen bij 220k, gelukkig onder garantie vervangen, was iets van 5000 euro.Nah, een electromotor is toch echt vele malen minder complex dan een verbrandingsmotor, knap als je dat stuk krijgt. Voor particulieren die ook nog hun zonnepanelen kunnen inzetten is het toch echt wel lekker goedkoop korte ritten rijden en voor de lange ritten heb je een fenomenale twin-turbo vijfpits diesel tot je beschikking voor benzine MRB tarief. Wat alle hulpsystemen betreft is tot nu toe alleen de besturingsmodule van de aircopomp een veelgehoorde, verder niks na al die jaren en gereden km’s in duizenden PIH’s, dat schept toch wel vertrouwen in de techniek..
Ik had hem toen ik hem kocht ook prive willen overnemen, prachtige auto... maar de hoge kosten van banden, onderhoud en dadelijk die MRB als diesel hebben ook mij anders doen besluiten. Hebben nu een prius en een nieuwe outlander hybride, scheelt een bom duiten, zeker als ie dadelijk prive gaat
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
- EV70S
- 3rd Gear member
- Berichten: 434
- Lid geworden op: 08.01.2006 - 13:53
Voor de particulieren met interesse, mijn V60 D6 met 103.000km staat te koop en de airco pomp etc. zijn al vervangen, volledig dealer onderhouden en laatste onderhoud/reparaties in oktober 2017.
update : niet langer beschikbaar!
update : niet langer beschikbaar!
Laatst gewijzigd door EV70S op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MY2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid - Ice-White VERKOCHT
MY2012 Megane RS 265 CUP - Glacier Nacré
MY2012 Megane RS 265 CUP - Glacier Nacré
- arnold_w
- 2nd Gear member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
- Locatie: Gelderland
Ik heb eind augustus ook een V60 van dec 2013 (mj 2014) met alle toeters en bellen privé aangeschaft, voor 20k.
KM stand was 175.000, maar rijdt gewoon nog als nieuw. Tot nu toe geen serieuze problemen gehad, behalve dat hij bij de combinatie voorverwarmen en opladen een storingsmelding geeft aan het hybride systeem.
Ik kan er gewoon mee rijden, en merk er verder niets van. Ik denk een software bugje, want als ik wel laad, maar niet voor verwarm, dan krijg ik de melding niet.
Enfin, nieuwprijs van deze uitvoering was 72k en nog geen 4 jaar later gekocht voor 20k.
VOC en alle denkbare opties, dus gewoon pure luxe voor een prijs waar je nieuw net een hybride Yaris van kunt kopen.
Wat mij betreft dus een prima deal als je een fraaie jonge en degelijke auto wilt rijden.
Ik ben nu goedkoper uit dan mijn vorige S60 van 2005, zowel in brandstofkosten als in wegenbelasting.
Geen idee wat er na 2020 gaat gebeuren met de wegenbelasting, ik kan me ook niet voorstellen dat deze meteen naar 100% gaat.
Of het gaat geleidelijk (eerst naar 75%) of de korting blijft wellicht om toch ook het elektrisch rijden te blijven stimuleren bij particuliere rijders, zeker wanneer er vanaf nu veel van dit type auto op de 2e hands markt komt.
KM stand was 175.000, maar rijdt gewoon nog als nieuw. Tot nu toe geen serieuze problemen gehad, behalve dat hij bij de combinatie voorverwarmen en opladen een storingsmelding geeft aan het hybride systeem.
Ik kan er gewoon mee rijden, en merk er verder niets van. Ik denk een software bugje, want als ik wel laad, maar niet voor verwarm, dan krijg ik de melding niet.
Enfin, nieuwprijs van deze uitvoering was 72k en nog geen 4 jaar later gekocht voor 20k.
VOC en alle denkbare opties, dus gewoon pure luxe voor een prijs waar je nieuw net een hybride Yaris van kunt kopen.
Wat mij betreft dus een prima deal als je een fraaie jonge en degelijke auto wilt rijden.
Ik ben nu goedkoper uit dan mijn vorige S60 van 2005, zowel in brandstofkosten als in wegenbelasting.
Geen idee wat er na 2020 gaat gebeuren met de wegenbelasting, ik kan me ook niet voorstellen dat deze meteen naar 100% gaat.
Of het gaat geleidelijk (eerst naar 75%) of de korting blijft wellicht om toch ook het elektrisch rijden te blijven stimuleren bij particuliere rijders, zeker wanneer er vanaf nu veel van dit type auto op de 2e hands markt komt.