960 aut start ineens niet meer!

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

Mjin 960 automaat start ineens niet meer. Niet in P, niet in N??? Het alarm is jaren geleden al afgekoppeld, krijgt de startonderbreker nu kuren ofzo?

Eergisteren begon de Winterstand ineens te knipperen afwisselend met de E, maar na een keer opnieuw starten hield dat op, kan dat er mee te maken hebben?

Hoe krijg ik de wagen weer aan de praat? Accu is niet leeg, alles werkt gewoon. Ik hoor wel 2 relais achter elkaar aan knippen bij starten, waarvan 1 volgens mij de lichten zijn...Misschien toch de startonderbrekers relais op de een of andere rare manier?

Wie heeft suggesties??
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Gebruikersavatar
v40pokemon
3rd Gear member
Berichten: 382
Lid geworden op: 07.08.2005 - 12:20
Locatie: Eindhoven

ik doe een gok in 2 woorden: versnellingskeuzeschakelaar controleren?
S80 2.9 LPI Aut 1998 453K
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

Nu is het nog erger geworden! Ik was bezig met de afstandbediening in bouwen voor de centrale vergrendeling, toen ik ineens helemaal geen stroom meer had op de 2e stand van de sleutel!

De binnenverlichting, verstelbare stoelen, gasindicator etc doen het nog, maar de dashboardverlichting, radio etc niet. En starten dus ook niet!

Het klinkt alsof het contactslot de brui heeft gegeven, maar hoe gaat dat zomaar? En hoe controleer ik dat?

Help! Dinsdag moet ie weer gewoon werken!!! :(
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Keesjan36
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
Locatie: Amsterdam

Hoi,

Je hebt kennelijk twee problemen die mijns inziens niet met elkaar te maken hebben.
Ten eerste vermoed ik dat je pnp-switch kuren heeft. Het is al eerder benoemd als versnellingskeuzeschakelaar (twee keer woordwaarde ;-) )
De symptomen die jij beschrijft passen precies in het beeld van een kapotte schakelaar op de bak. Daardoor weet ie niet meer of hij in P of N staat en knipperen soms de achteruitrijlichten of doen het helemaal niet meer. Het vervelendste is nog wel het domweg niet starten.
Ten tweede zou je mechanische gedeelte van je contactslot kapot kunnen zijn. Dat gebeurt ook wel eens.

Je zou de pnp-switch kunnen testen door met je linkerhand de contactsleutel te bewegen terwijl je met je rechterhand de pook vanuit P langzaam in D probeert te zetten. Precies op het moment van de overgang moet je starten. Dat is een truuk die nog wel eens wil helpen.
Je pook een tiental keren door alle versnellingen heen trekken en weer terug, wil ook de contacten op de pnp nog wel eens schoonmaken.

Contactslot vervangen kost een paar tientjes. Pnp kost aan materiaal plm 120 euro excl inbouwen.

Veel succes ermee !!
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

Dank voor de info! Waar haal ik een contactslot vandaan? Ik hoop niet bij de Volvo dealert?
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Zeker weten doe ik het niet, en ik kan er niets meer over vinden, maar:

Ik dacht dat in de oudere automaten er in de sleuf van de pook een haakje verstopt zit. Je moet vóór of achter de pook diep met je vinger in de harige gleuf (...) en dan kan je een N-vormige haak omhoogtrekken. Dat haakje was, dacht ik, bedoeld voor het tijdelijk opheffen van die pnp.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

ah, klinkt aantrekkelijk om uberhaupt eens te proberen :)

Ik wacht nu op de anwb, mocht er iets vernieuwd moeten worden, dan moet dat morgen worden gekocht. Net nog weer gekeken, kan echt niets vinden en mn doppenset is te groot voor de gaatjes van het dashboard.....

Hopelijk kan de anwb me vertellen wat er aan de hand is zodat ik dat morgne kan fixen.....
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

Even nog een vraagje, welk type contactslot kan ik uitwisselen met de mijne, mocht dat kapot zijn? Zijn de 740/940 etc dezelfde?
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Keesjan36
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
Locatie: Amsterdam

malle pietje schreef:Even nog een vraagje, welk type contactslot kan ik uitwisselen met de mijne, mocht dat kapot zijn? Zijn de 740/940 etc dezelfde?
Ik vermoed dat het mechanische gedeelte van een type 940 contactslot hetzelfde zal zijn als de jouwe. Kan dit niet met zekerheid zeggen, maar de kans is heel groot. Bij de 850's en de S70 is het ook hetzelfde, alleen de kleur verschilt.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

Joepie! De stroomwegval werd veroorzaakt door een kapotte zekering waar ik totaal overheen had gekeken........Schaam!!!! Maarja, daar is de ANWB voor.....;)

Morgen de schakelaar van de pnp maar eens onderzoeken en schoonmaken, misschien dat daarmee het andere probleem ook wordt verholpen!
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”