Goedenavond,
Al vele jaren blij met mijn XC 90 2.5 t ( 188000 km op den klok)
Beestje wordt goed onderhouden bij Volvo Verkerk en ondanks dat de beurten financieel soms pittig zijn ,vind ik het nog steeds de moeite waard.
Het is voor ons en de 4 kinderen de ultieme familie wagen.
Echter, tijdens het flink optrekken valt het volgende op:
Bij schakelen van 2 naar 3 lopen de toeren eerst terug ( logisch) en vervolgens te klimmen. Tijdens het klimmen zakken de toeren echter 200-300 terug om dan weer door te trekken.
Het lijkt of de bak heel even moet zoeken of twijfelt.
Onze geartronic is sowieso niet erg blij met plankgas optrekken!
Lichte terugval in toeren met optrekken.
- Marcnij
- 5th Gear member
- Contacteer:
Is dat niet gewoon de koppelomvormer die in de lock-up gaat?
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
-
- 2nd Gear member
Ik ben niet echt een hardrijder maar moeten de toeren na een schakelmoment niet in 1 streep omhoog gaan als je flink gas geeft?
Ik heb een aantal filmpjes op YouTube gezien waar acceleratie wordt getoond op snelheid en toeren ( Xc90 2.5t) en ik zie mijn âdipjeâ niet terug
Ik heb een aantal filmpjes op YouTube gezien waar acceleratie wordt getoond op snelheid en toeren ( Xc90 2.5t) en ik zie mijn âdipjeâ niet terug
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Ik zou het eens voorleggen aan Obbe van Volvotune: http://www.volvotune.nl
Ik had dat in m'n D5 en dat is er dmv tuning uitgehaald.
En geen performance tuning maar comforttuning.
Ik had dat in m'n D5 en dat is er dmv tuning uitgehaald.
En geen performance tuning maar comforttuning.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 2nd Gear member
Beste Marcenij,
Ik heb nog even zitten lezen over de lock up functie maar kan niet echt achterhalen hoe deze met accelereren werkt.
Toch zou ik mij kunnen voorstellen dat jij miss gelijk hebt.
Ik heb nl nog eens een paar filmpjes gekeken waar de toerenteller en snelheidsmeter goed in beeld zijn (2.5 t) en er is van 2 naar 3 een
duidelijke korte stagnering zichtbaar. Bij een ander filmpje een hele licht terugval alvorens verder t stijgen.
Het âlijktâ dus enogzins normaal te zijn.
Misschien dat door de leeftijd van de auto het meer zichtbaar wordt ??
Iig de vraag ook bij volvotune neergelegd!
Groet Andre
Ik heb nog even zitten lezen over de lock up functie maar kan niet echt achterhalen hoe deze met accelereren werkt.
Toch zou ik mij kunnen voorstellen dat jij miss gelijk hebt.
Ik heb nl nog eens een paar filmpjes gekeken waar de toerenteller en snelheidsmeter goed in beeld zijn (2.5 t) en er is van 2 naar 3 een
duidelijke korte stagnering zichtbaar. Bij een ander filmpje een hele licht terugval alvorens verder t stijgen.
Het âlijktâ dus enogzins normaal te zijn.
Misschien dat door de leeftijd van de auto het meer zichtbaar wordt ??
Iig de vraag ook bij volvotune neergelegd!
Groet Andre
-
- 2nd Gear member
Inmiddels van volvotune een ( beginnend) antwoord gekregen.
Obbe heeft het over een B4 stop??
Deze stop zou het schakelen regelen tussen 2 en 3...
Hij heeft mijn mail doorgestuurd naar volvoservice die hardware handelingen doet. Ben heel benieuwd.
Maar iemand ooit van deze B 4 stop gehoord?
Obbe heeft het over een B4 stop??
Deze stop zou het schakelen regelen tussen 2 en 3...
Hij heeft mijn mail doorgestuurd naar volvoservice die hardware handelingen doet. Ben heel benieuwd.
Maar iemand ooit van deze B 4 stop gehoord?
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
-
- 2nd Gear member
Kleine update: bij de Volvo dealer geweest en een monteur is zo vriendelijk geweest om even met mij een rondje te rijden.
Uitlezen gaf sowieso niks,
Bij hard optrekken voelt het ( tussen 3000 en 4000 rpm ) alsof de motor af en toe licht inhoudt. Alsof de motor niet genoeg lucht of brandstof krijgt om vervolgens goed door tetrekken naar 6000 rpm.
De B4 sensor zag de monteur niet als een verdachte.
De bougies zijn bij hun afgelopen november gewisseld dus Tsja wat dan, brandstoffilter, gaskleppenhuis , injectoren.?
Hij adviseerde om eens forte brandstofreinigings middel te gebruiken en te kijken of er iets beter zou worden.
Om nou zomaar dingen te vervangen vond hij , gezien de klacht, erg voorbarig.
To be continued
Uitlezen gaf sowieso niks,
Bij hard optrekken voelt het ( tussen 3000 en 4000 rpm ) alsof de motor af en toe licht inhoudt. Alsof de motor niet genoeg lucht of brandstof krijgt om vervolgens goed door tetrekken naar 6000 rpm.
De B4 sensor zag de monteur niet als een verdachte.
De bougies zijn bij hun afgelopen november gewisseld dus Tsja wat dan, brandstoffilter, gaskleppenhuis , injectoren.?
Hij adviseerde om eens forte brandstofreinigings middel te gebruiken en te kijken of er iets beter zou worden.
Om nou zomaar dingen te vervangen vond hij , gezien de klacht, erg voorbarig.
To be continued
-
- 2nd Gear member
Beste allemaal.
Inmiddels al een tijdje verder en mijn probleem is helaas nog niet opgelost.
Vandaag mijn auto opgehaald bij de Volvo dealer na middagje diagnose..
Resultaat:
- monteur merkt idd de hapering op bij flink optrekken. Duidelijk merkbaar in toerengebied 3000-3500 rpm.
- auto geeft geen foutcodes
- B4 servo is volgens hem niet het probleem .( hij denkt iig niet dat het de bak is, eerder de motor)
- ook al een paar keer brandstof additief geprobeerd ( forte) maar geen verschil.
Monteur vindt het iig erg lastig en om dan zomaar onderdelen te gaan verwisselen kan kostbaar worden.
Het lijkt te wijzen op een motor probleem maarja , lucht, brandstof, ontsteking...... het zijn nogal wat onderdelen.
Volgende week ga ik naar V tune waar ik de auto in 2014 heb laten chippen. Ik hoop dat zij miss iets kunnen zien of tips kunnen geven. Ik word er een beetje moedeloos van...
Als je â normaalâ rijdt is er niks aan de hand. Niks stotteren... auto start altijd.
Mochten jullie nog tips hebben ....ik hoor het graag.
Groet trim
Resultaat:
- monteur merkt idd de hapering op bij flink optrekken. Duidelijk merkbaar in toerengebied 3000-3500 rpm.
- B4 servo is volgens hem niet het probleem .( hij denkt iig niet dat het de bak is, eerder de motor)
- ook al een paar keer brandstof additief geprobeerd ( forte) maar geen verschil.
Monteur vindt het iig erg lastig en om dan zomaar onderdelen te gaan verwisselen kan kostbaar worden.
Het lijkt te wijzen op een motor probleem maarja , lucht, brandstof, ontsteking...... het zijn nogal wat onderdelen.
Volgende week ga ik naar V tune waar ik de auto in 2014 heb laten chippen. Ik hoop dat zij miss iets kunnen zien of tips kunnen geven. Ik word er een beetje moedeloos van...
Als je â normaalâ rijdt is er niks aan de hand. Niks stotteren... auto start altijd.
Groet trim
- MartijnAbel
- 4th Gear member
Vtune heeft, als ze het goed doen, je originele software ook nog wel. Laat die eens terugzetten en kijken wat er dan eventueel naar voren komttrim schreef: Beste allemaal.
Resultaat:
Groet trim
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
Laat de vvtâs maar eens controleren door de dealer.
Distributie kappen eraf, en dan met starten goed naar de poelies kijken.
Die dingen geven de raarste storingen, ook bij lage kmstand autos.
Distributie kappen eraf, en dan met starten goed naar de poelies kijken.
Die dingen geven de raarste storingen, ook bij lage kmstand autos.
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
Niet heel spannend, wel heel duur.
Zie youtube en zoek dan:
VVT volvo, dat geeft een goed beeld bij wat het is.
Als de auto jarenlang goed heeft gereden, zit het niet in de software hoor.
Kan natuurlijk ook nog een turbo dip zijn, tcvâs geven nog weleens problemen (turbodrukregelaar)
Of of of.... lastig zo via internet.
Zie youtube en zoek dan:
VVT volvo, dat geeft een goed beeld bij wat het is.
Als de auto jarenlang goed heeft gereden, zit het niet in de software hoor.
Kan natuurlijk ook nog een turbo dip zijn, tcvâs geven nog weleens problemen (turbodrukregelaar)
Of of of.... lastig zo via internet.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
Ja het is ook lastig.... maar daarom ga ik alles stap voor stap even langs. Ik verwacht ook niet echt een software probleem maar wil toch alles gaan uitsluiten..
Hoop dat de mannen van V tune miss een tip hebben.
Maar een probleem met de vvt, kan dat zo specifiek in toerental zijn? Auto rijdt buiten het harde optrekken gewoon goed.
Hoop dat de mannen van V tune miss een tip hebben.
Maar een probleem met de vvt, kan dat zo specifiek in toerental zijn? Auto rijdt buiten het harde optrekken gewoon goed.
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
Niet specifiek. De klachten lopen uiteen.
Ik zou er zelf dan eens mee moeten rijden.
Op het moment van inhouden moeten er wel wat parameters veranderen, dus even met vida eraan gaan rijden. Wellicht komt er wat naar boven dan.
Ik zou er zelf dan eens mee moeten rijden.
Op het moment van inhouden moeten er wel wat parameters veranderen, dus even met vida eraan gaan rijden. Wellicht komt er wat naar boven dan.