Ben bezig met het inbouwen van een alarmledje in de lichtsensor midden bovenop het dashboard, maar nu zoek ik een gemakkelijk bereikbare plek (waarschijnlijk via klokkenwinkel) waar altijd 12V accuspanning aanwezig is, ook als de auto op slot staat.
Iemand tips voor locaties die gemakkelijk te bereiken zijn?
Altijd 12V ergens achter dashboard
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Laatst gewijzigd door olav op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Even een toelichting.
Ik ben bezig om een ledje in te bouwen dat knippert alsof er alarm op zit.
Mijn huidige lichtsensor midden op het dashboard heeft geen alarmledje en ook geen ruimte daarvoor, maar ik heb een originele lichtsensor met alarmledje kunnen vinden. Ding is verder identiek, maar er zit een ledje ingebouwd en zo'n rood bubbeltje bovenop.
De sensor wordt aangesloten op een vijfgats stekker met vijf pinnen. Alle vijf de pinnen zijn in mijn auto ook daadwerkelijk bedraad, alhoewel er geen alarmledje aanwezig is.
Wanneer ik de sensor met ledje vergelijk met die zonder ledje, dan blijkt dat bij de sensor zonder ledje geen middelste pin 3 heeft. De sensor zonder ledje heeft een printplaatje waarop de gaatjes voor een ledje wel aanwezig zijn. Doormeten laat zien dat deze middelste pin 3 de plus voeding van de led is. De min lijkt te lopen via de meest rechtse pin 5.
Bij doormeten van de sensor met het ledje blijkt het ledje inderdaad te gaan branden wanneer ik de plus op de middelste pin 3 zet en de min op de meest rechtse 5. Vreemd is echter dat het ledje ook gaat branden wanneer ik de min op pin 1, 2 of 4 zet. 1, 2,4 en 5 geven bij doormeten geen onderlinge verbinding door, dus hoe dat precies zit weet ik niet. Mogelijk heeft dit te maken met de lichtsensoren die meer of minder stroom doorgeven?
Wat ik nu wil doen is het volgende: bij de vijfgats stekker in het dashboard neem ik de middelste draad (die nu dus nergens op is aangesloten aangezien mijn huidige sensor geen middelste pin 3 heeft) los uit de stekkerbehuizing en vervang deze door de rode draad van mijn Velleman MK126 alarmsimulator. Vervolgens plaats ik de dashboardsensor met het ledje, dus de sensor die wel vijf pinnen heeft. Als het goed is, zou het ledje nu dan gaan knipperen via de nu bekrachtigde pin 3, terwijl pin 5 als massa wordt gebruikt. Ik ga nog even doormeten of de stekker bij 5 inderdaad is verbonden met de massa van de auto.
Dan is het vervolgens nog een kwestie van dat Velleman printplaatje (dat ik binnenkort nog leuk in elkaar mag gaan solderen) voorzien van een permanente plus en min, en dat zou het zo moeten zijn dat het ledje knippert wanner de auto uit staat (en de accuspanning dus rond de 12V is, en uit gaat wanneer de motor loopt (accuspanning rond 13-14 V).
En ja, het is uiteraard maar een poor men's alarmledje, maar wel origineel en op de originele plaats. Elke twijfel die het zaait bij het dievengilde is mooi meegenomen, en het voordeel is dat ik 's nachts mijn bed niet uithoef omdat het alarm weer eens kuren heeft (zoals bij mijn vorige 70). En daarbij ben ik weer een tijdje lekker aan het knutselen
Maar mocht iemand dus nog een mooie plek weten voor een permanente plus ergens achter de klokkenwinkel, dan houd ik me van harte aanbevolen!
Ik ben bezig om een ledje in te bouwen dat knippert alsof er alarm op zit.
Mijn huidige lichtsensor midden op het dashboard heeft geen alarmledje en ook geen ruimte daarvoor, maar ik heb een originele lichtsensor met alarmledje kunnen vinden. Ding is verder identiek, maar er zit een ledje ingebouwd en zo'n rood bubbeltje bovenop.
De sensor wordt aangesloten op een vijfgats stekker met vijf pinnen. Alle vijf de pinnen zijn in mijn auto ook daadwerkelijk bedraad, alhoewel er geen alarmledje aanwezig is.
Wanneer ik de sensor met ledje vergelijk met die zonder ledje, dan blijkt dat bij de sensor zonder ledje geen middelste pin 3 heeft. De sensor zonder ledje heeft een printplaatje waarop de gaatjes voor een ledje wel aanwezig zijn. Doormeten laat zien dat deze middelste pin 3 de plus voeding van de led is. De min lijkt te lopen via de meest rechtse pin 5.
Bij doormeten van de sensor met het ledje blijkt het ledje inderdaad te gaan branden wanneer ik de plus op de middelste pin 3 zet en de min op de meest rechtse 5. Vreemd is echter dat het ledje ook gaat branden wanneer ik de min op pin 1, 2 of 4 zet. 1, 2,4 en 5 geven bij doormeten geen onderlinge verbinding door, dus hoe dat precies zit weet ik niet. Mogelijk heeft dit te maken met de lichtsensoren die meer of minder stroom doorgeven?
Wat ik nu wil doen is het volgende: bij de vijfgats stekker in het dashboard neem ik de middelste draad (die nu dus nergens op is aangesloten aangezien mijn huidige sensor geen middelste pin 3 heeft) los uit de stekkerbehuizing en vervang deze door de rode draad van mijn Velleman MK126 alarmsimulator. Vervolgens plaats ik de dashboardsensor met het ledje, dus de sensor die wel vijf pinnen heeft. Als het goed is, zou het ledje nu dan gaan knipperen via de nu bekrachtigde pin 3, terwijl pin 5 als massa wordt gebruikt. Ik ga nog even doormeten of de stekker bij 5 inderdaad is verbonden met de massa van de auto.
Dan is het vervolgens nog een kwestie van dat Velleman printplaatje (dat ik binnenkort nog leuk in elkaar mag gaan solderen) voorzien van een permanente plus en min, en dat zou het zo moeten zijn dat het ledje knippert wanner de auto uit staat (en de accuspanning dus rond de 12V is, en uit gaat wanneer de motor loopt (accuspanning rond 13-14 V).
En ja, het is uiteraard maar een poor men's alarmledje, maar wel origineel en op de originele plaats. Elke twijfel die het zaait bij het dievengilde is mooi meegenomen, en het voordeel is dat ik 's nachts mijn bed niet uithoef omdat het alarm weer eens kuren heeft (zoals bij mijn vorige 70). En daarbij ben ik weer een tijdje lekker aan het knutselen

Maar mocht iemand dus nog een mooie plek weten voor een permanente plus ergens achter de klokkenwinkel, dan houd ik me van harte aanbevolen!
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 412
- Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31
Niet direct achter de klokkenwinkel: de alarmlichtschakelaar heeft altijd spanning.
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.
C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)
Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)
Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38
Ik heb een identiek kitje gebouwd maar nog niet ingebouwd. Daar heb ik vroeger ook nog een item aan gewijd. Dus heb jij een sensor met ledje op de kop getikt. Via schroot of als OEM? Past een sensor 'pre-2012' ook op mijn 2012? Wat mij wel opvalt is de gierigheid van Volvo wat de draadlengte betreft. De kans is groot dat het lostrekken van de sensor resulteert in een kabel met stekker down under. Een veiligheidsdraadje om te stekker vast te houden is m.i. de enige optie. Andere opties eventueel?