Plannen om XC90 te kopen.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
lingsper
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:20

We zitten te denken om er een XC90 bij te kopen. Zelf rijd ik tot volle tevredenheid in mijn '98 S90, mijn vrouw heeft nu nog een Lancia Ypsilon maar ivm dat we zo af en toe wat meer bagageruimte nodig hebben met onze 3 kinderen en we een XC90 erg fraai vinden vraag ik of iemand misschien nog wat tips en aandachtspunten heeft? Er staat hier in de buurt een XC90 T6 Exclusive van 2004 te koop met 210000 km. Daar wil ik eens bij gaan kijken.
Volvo V90 T5 Inscription MY17
Volvo S80 3.2 Summum 2008
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

De XC90 T6 heeft nou niet de meest feilloze reputatie.
6 in lijn en 2 turbo's maar daardoor ruimte gebrek voor de automaat.

Hierdoor zit er een automaatbak van General Motors in met 4 versnellingen welke best storings gevoelig is.
Deze combinatie maakt hem ook erg dorstig.

Verder is de haldex en haakse overbrenging een punt van aandacht.
Is die kapot moet je toch een paar duizend rekenen. Net zoals de automaat.

Vanaf 2007 heb je facelift model met onderhuids toch een hoop aanpassingen en verbeteringen.
Maar dat is weer afhankelijk van je budget.

Ik heb zelf een 2.5T en haal in de stad 1 op 7.5 a 8 en op de snelweg 1 op 11.
Naar horen / zeggen heeft de V8 versie de zelfde waardes.
Alleen moet je daar ook de eerste serie's niet van hebben ivm een constructiefout in het blok. (Afwatering)
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
Gebruikersavatar
RogerO
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 25.08.2008 - 21:39

Als je een 6-cylinder wilt, zou mijn voorkeur uitgaan naar een 3.2. Dan krijg je, net als bij de overige modellen ook een automaat met 6 versnellingen i.p.v. 4 zoals bij de T6. Dat rijdt een stuk comfortabeler. Alleen is deze versie alleen in de latere jaren geleverd en heeft in de tweedehands markt dus een hogere prijs. Maar ik zou me niet blind staren op de aanschafprijs. Staat van onderhoud is veel belangrijker. Je bent namelijk zo een paar duizend euro kwijt aan achterstallig onderhoud.
Een grote kostenpost wordt gevormd door de vaste kosten zoals wegenbelasting en verzekering. Een XC90 is niet de goedkoopste auto om te rijden, onafhankelijk van welke versie je ook kiest.

Een 2,5T is een motor die vrijwel in alle productiejaren geleverd is. Wordt ook veel gebruikt in andere modellen. In relatie tot het gewicht van een XC90 houdt het vermogen natuurlijk niet over. Dan is een 3.2 of een V8 natuurlijk beter. De verbruikskosten zullen echter wel weer hoger zijn. Een V8 kun je rustig kopen vanaf 2006, toen was de motor namelijk al gemodificeerd. Zelf heb ik gekozen voor het facelift model welk vanaf MY2007 beschikbaar is, nog iets mooier dan de oorspronkelijke versie.
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
Gebruikersavatar
lingsper
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:20

Bedankt voor de informatie! Ik had met de T6 al niet zo veel op dus die gaat het niet worden. Beter nog even doorsparen en voor een jongere XC90 gaan.
Laatst gewijzigd door lingsper op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V90 T5 Inscription MY17
Volvo S80 3.2 Summum 2008
Gebruikersavatar
passenger
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 15.02.2007 - 23:57
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Vriend in Australië heeft een 3.2'tje, die wordt er heel gelukkig van. Zijn overweging was de V8 over te slaan, omdat het een wat ouder blok is en hij voorzag dat het bij problemen een kostbare zaak zou gaan worden, afgezien van de distributieketting ipv riem. 6 in lijn is dus de aanrader.

Qua verbruik moet je nooit voor een XC90 gaan, die heb je voor de schandalige hoeveelheid ruimte en ultracomfort. Net zelf door Duitsland gekruist gisteren, zoooo lekker...

En overweeg anders uit Duitsland te halen, veel keus daar.
Er had hier een héél intelligente tekst kunnen staan

940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

passenger schreef: Vriend in Australië heeft een 3.2'tje, die wordt er heel gelukkig van. Zijn overweging was de V8 over te slaan, omdat het een wat ouder blok is en hij voorzag dat het bij problemen een kostbare zaak zou gaan worden, afgezien van de distributieketting ipv riem. 6 in lijn is dus de aanrader.

Qua verbruik moet je nooit voor een XC90 gaan, die heb je voor de schandalige hoeveelheid ruimte en ultracomfort. Net zelf door Duitsland gekruist gisteren, zoooo lekker...

En overweeg anders uit Duitsland te halen, veel keus daar.
Ik heb een paar maand geleden ook voor dezelfde keuze gestaan. Heb toen gekozen voor de V8 omdat het verbruik van de 3.2 6 cylinder volgens spritmonitor nauwelijks hoger lag. Heb ook heel veel berichten gelezen over V8 vs 3.2 gebruikers en veel 3.2 waren het erover eens dat deze motor underpowered was voor de xc90. Denk zelf dat het wel mee zal vallen maar ik vind het wel gek dat de prestaties (0-100 in 9.5 sec) van de 3.2 met 238 pk hetzelfde zijn als de 2.5T met 210 pk. De V8 is ruime 2 seconden sneller en dendert in 7.3 sec naar de 100. Nu kom ik zelf uit een gechipte V70 T5 dus wilde ik sowieso niet teveel achteruit gaan maar ik had anders zelf liever een 2.5T genomen (om deze vervolgens te tunen, kan vrij makkelijk) of V8. Het "probleem" met de 2.5T was alleen dat deze vnl leverbaar is geweest in de oudere modellen en slechts zeer gelimiteerd in de nieuwere modeljaren. Dus de keuze was altijd 3.2 vs v8.
Heb overigens helemaal niks gevonden over structurele problemen van de V8 behalve het feit dat de motor in de 2005 modeljaar een issue heeft met waterafvoer (bijv als de motor schoonspuit) wat kan resulteren in permanente motorproblemen. Vanaf MY2006 zou dit geen issue moeten zijn. Het feit dat de V8 een ketting heeft ipv riem is mooi meegenomen.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21386
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Mudde Kok biedt een V8 aan maar daar is wat mee: rateltje bij starten van koude motor. Ondanks de prijs van 5750 zou ik die niet kopen.

https://www.muddekok.nl/occasion-overzi ... d=15177808
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Msuidgeest schreef: Mudde Kok biedt een V8 aan maar daar is wat mee: rateltje bij starten van koude motor. Ondanks de prijs van 5750 zou ik die niet kopen.

https://www.muddekok.nl/occasion-overzi ... d=15177808
Misschien heeft die wel 1 van de beruchte v8 motoren? Ik zou zelf alleen vanaf MY2006 kopen. Met een 3.2 heb je trouwens ook geen miskoop en veel meer keuze.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Hier nog 1tje te koop in Duitsland https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo ... ?cldtidx=1
Weinig kms, goed bouwjaar (ws MY2007) en pakembeet 1500 euro BPM? (uit de losse pols)
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”