Winterset V60

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
arnold_w
2nd Gear member

Ik kan een set winterbanden op Volvovelgen overnemen voor de V60, maar twijfel een beetje of deze passen.

Bandenmaat: 205-55-16
Steekmaat: 5x108
ET52,5

Iemand die advies kan geven?
Walter
Geartronic member
Contacteer:

nee, minimaal 17" en dan eigenlijk ook de speciale Hybrid velgen anders krijg je ze niet over de remmen. En let je ook op de loadindex? Die is bij een duracell een stuk hoger want de auto is zwaarder
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
arnold_w
2nd Gear member

Was er al bang voor, 55 is volgens mij ook niet goed.
Ga even verder zoeken.
RoaldH
6th Gear member

Liever minimaal 235/45R17, volgens Volvo. Sadia, Njord en Thia velgen zijn zondermeer te gebruiken. Je zou eventueel 225/50R17 kunnen gebruiken met een loadindex van 97.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Paul
Geartronic member

Op marktplaats staan genoeg setjes, hou rekening mee dat modellen vanaf my15 geloof ik ook bandenspanning sensoren nodig hebben. Of je hebt steeds lampje branden, ook prima natuurlijk.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
arnold_w
2nd Gear member

Ik ben uiteindelijk voor een andere optie gegaan, kijken of dat bevalt, all-season.
Jarenlang heb ik LM velgen met winterbanden gehad voor de S40, V40 en S60, maar die dingen staan me in de weg en de wissel deed ik altijd zelf.
Daar was ik wel een beetje klaar mee, dus wilde bij een nieuwe set de opslag eigenlijk ook buiten de deur doen, net als de wissel.
Daar komen dan per jaar (2 wissels) nog wel de nodige kosten bij.

Inmiddels is de kwaliteit van de all-season banden dusdanig verbeterd dat ik het maar eens ga proberen.
Scheelt me een boel geld in extra LM velgen, opslag, wissel, balanceren etc.
Bovendien zijn die tweede hands setjes op MP ook niet nieuw en koop je doorgaans banden die volgend jaar alweer aan vervanging toe zijn (meestal zo'n 4 a 5 mm profiel) en moeten ook worden gebalanceerd.

Ik heb nu een set Michelin CrossClimate+ XL 235/45 R17 besteld, die komen er in de tests als beste uit, is een zomerband met winter eigenschappen en presteert buitengewoon goed.
Heeft het M+S en het nieuwe sneeuwvlok met bergje logo en dus geschikt voor winterse omstandigheden in de wintersportlanden.
Weinig geluid, lage slijtage, goede eigenschappen op droog en nat en gemiddeld op sneeuw. Hoewel ze zijn toegestaan in de winter voor Duitsland en Oostenrijk, ga ik er toch niet mee op Wintersport en voor die paar keer dat het hier sneeuwt zijn ze voor mij meer dan voldoende.

Het weertype per seizoen schommelt nogal en is maar weinig constant in ons kikkerlandje, dus elke seizoensband is nooit voor alle weersomstandigheden optimaal.
Meestal deed ik half oktober de winterbanden erop, maar de eerste vorst of sneeuw bleef uit tot halverwege december. Maar er zijn ook jaren geweest dat we in oktober al sneeuw hadden en jaren waarin het in december 15 graden was.
In maart gingen ze er dan meestal weer vanaf, tot je in april weer een sneeuwbui kreeg.

M.a.w. voor die paar keer dat het in Nederland echt winter is en de temperatuur onder de 7 graden komt zijn winterbanden voor het overgrote deel van het winterseizoen overbodig.
Nu heb je in het winterseizoen wel meer neerslag en rotzooi op de weg en daar zijn winterbanden dan ook in het voordeel, maar hierin bieden de Michelin CrossClimate+ dan uitkomst, nauwelijks compromissen en een band die zich aan elke omstandigheid aanpast.

Ben erg benieuwd hoe ze gaan bevallen.

https://www.carblogger.nl/michelin-cros ... -autoband/
https://www.bright.nl/duurtest/duurtest ... -de-sneeuw
Autowina
3rd Gear member

Ik heb dezelfde afweging gemaakt. All-season bevalt mij tot nu toe prima, en heerlijk dat de banden niet meer twee keer per jaar gewisseld hoeven te worden!

Omdat deze goed uit een test kwam heb ik destijds voor Maxxis gekozen, wat mij goed bevalt. Maar de doorontwikkeling gaat snel. Een goede vergelijking vind je hier: http://www.autoexpress.co.uk/accessorie ... y-category.
Leuk is dat in deze vergelijking ook een winterband (Continental) en een zomerband (Dunlop) in de vergelijking worden meegenomen. De Michelin lijkt een prima keuze!
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
RoaldH
6th Gear member

Autowina schreef: Ik heb dezelfde afweging gemaakt. All-season bevalt mij tot nu toe prima, en heerlijk dat de banden niet meer twee keer per jaar gewisseld hoeven te worden!

Omdat deze goed uit een test kwam heb ik destijds voor Maxxis gekozen, wat mij goed bevalt. Maar de doorontwikkeling gaat snel. Een goede vergelijking vind je hier: http://www.autoexpress.co.uk/accessorie ... y-category.
Leuk is dat in deze vergelijking ook een winterband (Continental) en een zomerband (Dunlop) in de vergelijking worden meegenomen. De Michelin lijkt een prima keuze!
Ik ben benieuwd. Misschien doe ik wel mee komende winter.
arnold_w
2nd Gear member

Nog niet eerder zo'n strakke planning gehad.
Vrijdagmiddag om 16:00 de afspraak voor de bandenwissel, 17:00 was de auto klaar, de nieuwe Michelin CrossClimate+ XL lagen erop.
Een uurtjes later gingen we naar de Intratuin in Duiven en toen we buiten kwamen lag er een dik pak sneeuw.

Meteen de banden kunnen testen, auto in AWD modus en karren maar.
Banden hebben prima grip, zeker icm AWD is dat heerlijk rijden in de sneeuw.

Vanmorgen op opvriezende wegen gereden, daarbij had de auto in bochten de neiging te gaan glibberen, maar dat werd al snel gecorrigeerd.
Het zijn weliswaar geen dedicated winterbanden, maar ik heb ook niet het gevoel dat ze onder doen voor de Dunlop Wintersport 3D die ik hiervoor op de S60 had.

Ik hoor ook niet meer bandengeluid dan de zomerbanden en ze sporen ook erg prettig.
Tot nu toe erg tevreden met de Michelin CrossClimate+ XL.
Laatst gewijzigd door arnold_w op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
RoaldH
6th Gear member

arnold_w schreef: Nog niet eerder zo'n strakke planning gehad.
Vrijdagmiddag om 16:00 de afspraak voor de bandenwissel, 17:00 was de auto klaar, de nieuwe Michelin CrossClimate+ XL lagen erop.
Een uurtjes later gingen we naar de Intratuin in Duiven en toen we buiten kwamen lag er een dik pak sneeuw.

Meteen de banden kunnen testen, auto in AWD modus en karren maar.
Banden hebben prima grip, zeker icm AWD is dat heerlijk rijden in de sneeuw.

Vanmorgen op opvriezende wegen gereden, daarbij had de auto in bochten de neiging te gaan glibberen, maar dat werd al snel gecorrigeerd.
Het zijn weliswaar geen dedicated winterbanden, maar ik heb ook niet het gevoel dat ze onder doen voor de Dunlop Wintersport 3D die ik hiervoor op de S60 had.

Ik hoor ook niet meer bandengeluid dan de zomerbanden en ze sporen ook erg prettig.
Tot nu toe erg tevreden met de Michelin CrossClimate+ XL.
Dat lijkt veelbelovend. Ik had nog geen last van glibberen vanochtend. Maar je voelt wel de vibratie bij het rijden door de sneeuwresten met de winterbanden. De Uniroyals die er nu onder zitten, lijken beste stijvere wangen te hebben dan de Michelins Alpin A4 onder mijn vorige auto.
Autowina
3rd Gear member

Bij mij zitten de vierseizoenbanden er al een jaartje om, dus het profiel is al wat minder. Maar het reed prima gisteren in de sneeuw.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
IV39
4th Gear member

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1464432 ... egels-niet

M+S mag niet meer in Duitsland vanaf 1 januari 2018. Vallen vier seizoenen banden hier ook onder?
Laatst gewijzigd door IV39 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Zolang de band maar een berg-teken als kenmerk heeft, even kort door de bocht
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
arnold_w
2nd Gear member

Je hebt inderdaad het sneeuwvlok met mountain peak symbool nodig om als band gekwalificeerd te zijn voor rijden onder winterse omstandigheden in oa Duitsland en Oostenrijk.
RoaldH
6th Gear member

arnold_w schreef: Je hebt inderdaad het sneeuwvlok met mountain peak symbool nodig om als band gekwalificeerd te zijn voor rijden onder winterse omstandigheden in oa Duitsland en Oostenrijk.
In Duitsland met een DOT die vanaf 2018 is. Dus een band van 2017 of ouder mag je tot 2024 oprijden.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”