S40 heeft rare kuren

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
arnold41
Starter

Hallo ik ben Arnold en rij al jaren Volvo. Ik ben begonnen met een V40(8jaar) daarna een V70(1jaar) en nu rijd ik een S40 1.8 uit 2006(mijn vrouw rijdt in een classic)

De laatste tijd heeft hij kuren, als ik gas geef dan gaan de lichten feller branden, radio valt soms uit en komt weer terug. Na het contact 5 minuten op stand 2 te hebben staan krijg ik de melding: accu spanning laag. Ook valt de rpm terug af en toe, gaan helemaal naar 400 en komt dan weer omhoog(heb gashuisklep al gereinigd)Nu heb ik er vorig jaar hij aankoop gelijk een nieuwe accu in laten zetten. Wanneer de auto warm is doet hij dit niet meer.

Wanneer ik de accu meet dan geeft hij als bronspanning 12,39 V aan. Met de motor draaiend en alle gebruikers uit, 14,89 Volt, alle gebruikers aan ook 14.89V ook wanneer ik aan 2000 rpm kom. De massa van de dynamo geeft 0,7V aan bij 2000 rpm. Ik ben van plan deze auto van de hand te doen en wil dan graag weer een V70, die rijdt toch het lekkerst.

Kan de spanningsregelaar kapot zijn of dynamo. is 14,89 V niet veel te veel?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
trondheim
2nd Gear member

ik zou het toch eens met een andere accu proberen. 12,39 Volt is erg laag voor een gezonde accu. Eén jaar oud zegt niets, er zijn low budget accu's die er al snel de geest aan geven. Of hij is een keer compleet ontladen geweest, kunnen ze ook stuk van gaan.
Laatst gewijzigd door trondheim op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 2.4 170PK (03-2007)
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Mijn keus zou ook zijn om de dynamo te onderwerpen aan een test. Misschien levert die wel te weinig stroom om alles bij stationair lekker te laten branden.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
JohanHB
1st Gear member

Klinkt bekend... vooral de zin 'Na het contact 5 minuten op stand 2 te hebben staan krijg ik de melding: accu spanning laag.' Als mijn vrouw snel wat boodschappen deed, deed ik de motor uit en liet 'm in stand 1 staan met radio aan. Na circa 5 minuten dezelfde melding. Ik had ook mijn accu gemeten met een voltmeter. Juiste spanning overigens dus toen geen reden tot ongerustheid. Dit begon overigens een half jaar geleden. Een aantal maanden later ging onder het rijden af en toe mijn radio uit of hoorde ik om de zoveel minuten een pieptoon. Op het laatst begonnen zelfs de spiegels na het starten spontaan in en uit te klappen. Omdat dit soort dingen steeds vaker voorkwam, ging ik naar de garage. Daar hebben ze de accu aan een accutester gehangen (soortgelijk apparaat als Voltcraft BT-1, even googlen) en daar bleek uit dat de huidige accu na een aantal seconden al behoorlijk terugviel op het snel leveren van vermogen. Door het omhalen van de schakelaar simuleer je eigenlijk een grote stroomvraag van de startmotor. De hittespiralen in dit apparaat gaan dan gloeien...

Einde van dit verhaal: nieuwe accu erin en alle eerder genoemde problemen allemaal weg !
arnold41
Starter

Top, bedankt voor de reacties, ik zal de accu door laten meten door een profi en de dynamo ook.
arnold41
Starter

Hallo,

Vandaag naar de dealert geweest en auto laten uitlezen, gaf geen meldingen. Laadtoestand natte batterij 11.85V, hij laat dus niet bij. Dus ik ga er vanuit dat de dynamo de boosdoener is. Straks even kijken na een gebruikt exemplaar. Accu conditie was 82%, laadconditie 6%.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”