S60 D5: wegvallen remdruk bij draaiende motor
Mijn S60 D5 van 2004 heeft 81.000Km.
Garage onderhouden volgens onderhoudsplan.
Sedert een paar dagen heb ik het volgende probleem: bij uitgeschakelde motor heb ik een hard rempedaal. Echter, loopt de motor en sta ik stil en ik mijn voet op het rempedaal moet houden, voel ik de pedaaldruk vrijwel direct weker worden en langszaam wegzakken en na ca. 10 seconden heb ik het pedaal op de bodem.
(lijkt als bij een auto zonder rembekrachtiging die een lekke hoofdremcylinder heeft).
Zet ik de motor dan uit en laat ik het rempedaal los en trap het vervolgens weer in, heb ik weer harde rempedaaldruk.
Evenzo, als ik de motor weer start, zakt de rempedaaldruk weer weg.
Wie (her)kent dit probleem?
Vaccumpomp? Vacuumleiding? Hoofdremcylinder?
Ik ben namelijk bang met allerhande rekeningen van garage probeersel geconfronteerd te worden.
Ik hoor graag.
Jan
S60 D5: wegvallen remdruk bij draaiende motor
-
- 2nd Gear member
Hallo Jan,
Volgens mij heb je helemaal geen probleem. Het "hard" worden van je pedaal als je motor niet loopt en je trapt op het pedaal is volkomen normaal.
Start je daarna de motor, dan treedt je rembekrachtiging in werking en voel je het pedaal onder je voet wegzakken.
Misschien heb je er nooit op gelet of nooit gewoon eens 's avonds in je auto zitten "genieten" zoals wel meer autogekken (zoals ik) doen
Remt ie gewoon goed tijdens het rijden? Zoja, niks aan doen en lekker verder genieten van je D5.
Het fenomeen dat jij omschrijft heb ik volgens mij bij al mijn auto's tot nu toe gehad en zeker bij mijn vorige volvo, een S70 2.5 en huidige S60 D5.
groeten,
Keesjan
Volgens mij heb je helemaal geen probleem. Het "hard" worden van je pedaal als je motor niet loopt en je trapt op het pedaal is volkomen normaal.
Start je daarna de motor, dan treedt je rembekrachtiging in werking en voel je het pedaal onder je voet wegzakken.
Misschien heb je er nooit op gelet of nooit gewoon eens 's avonds in je auto zitten "genieten" zoals wel meer autogekken (zoals ik) doen

Remt ie gewoon goed tijdens het rijden? Zoja, niks aan doen en lekker verder genieten van je D5.
Het fenomeen dat jij omschrijft heb ik volgens mij bij al mijn auto's tot nu toe gehad en zeker bij mijn vorige volvo, een S70 2.5 en huidige S60 D5.
groeten,
Keesjan
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
-
- 2nd Gear member
Ligt eraan hoe hard je trapt, maar ik vermoed dat die 10 seconden eerder gevoelsmatig zijn dan wetenschappelijk aangetoond...IkeV70 schreef:Is het normaal dat je je pedaal na 10 sec de bodem bereikt ?
Als je voor de verkeerslichten staat en je trapt op de rem, blijft ie echt wel staan als je het pedaal lichtjes beroert, maar trap je iets harder dan nodig, dan zakt het pedaal toch langzamerhand steeds verder richting bodem? Dat gaat in een kwestie van seconde(n).
Dat is hier volgens mij aan de orde...
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
- jlfbos
- 1st Gear member
Is echt 10 sec.!
Motor uit en rempedaal is echt knalhard.
Met draaiende motor en echt in ca. 10 sec. voel je met iets verhoogde pedaaldruk het rempedaal echt tot de bodem zakken.
Ca. 600-700 km geleden heeft men bij beurt voor nieuwe blokken geplaatst en remolie vervangen, volgens onderhoudsschema.
Moet toch tegendruk in het remsysteem houden met draaiende motor?
Motor uit en rempedaal is echt knalhard.
Met draaiende motor en echt in ca. 10 sec. voel je met iets verhoogde pedaaldruk het rempedaal echt tot de bodem zakken.
Ca. 600-700 km geleden heeft men bij beurt voor nieuwe blokken geplaatst en remolie vervangen, volgens onderhoudsschema.
Moet toch tegendruk in het remsysteem houden met draaiende motor?
cpl/ir/vo/multi ret.
Opel Omega V6
Volvo S60D5Ed. MY05
Volvo S60D5 Dr.Ed. MY09
.... Een auto heeft altijd 100Pk te weinig
Opel Omega V6
Volvo S60D5Ed. MY05
Volvo S60D5 Dr.Ed. MY09
.... Een auto heeft altijd 100Pk te weinig
-
- Starter
Beste Jan,
Ik had 14 dagen terug een zelfde soort probleem. Het is inmiddels opgelost en bij mij was het een defecte rembooster. Mijn rempedaal was ook heel hard als de motor niet draaide. Na het opstarten kon ik deze weer intrappen.
Opmerkelijk aan het probleem was als ik met draaiende motor met mijn hoofd onder het stuur luisterde hoorde ik steeds een sissend geluid. Misschien dat jij dit ook kunt horen? Zodra ik de pedaal intrapte hield het sissen weer op.
Gr. Roel
Ik had 14 dagen terug een zelfde soort probleem. Het is inmiddels opgelost en bij mij was het een defecte rembooster. Mijn rempedaal was ook heel hard als de motor niet draaide. Na het opstarten kon ik deze weer intrappen.
Opmerkelijk aan het probleem was als ik met draaiende motor met mijn hoofd onder het stuur luisterde hoorde ik steeds een sissend geluid. Misschien dat jij dit ook kunt horen? Zodra ik de pedaal intrapte hield het sissen weer op.
Gr. Roel