Dieselparkietfileter

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
luch
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 23.12.2017 - 18:32

Hallo, Heb de Volvo XC60 aangekocht juni 2016, de wagen is reeds tweemaal afgevoerd naar garage om reden van problemen die te maken hebben met werking parkietfieter.
Heb momenteel een 18000 km met wagen gereden.
Door de wagen te gebruiken voor meestal korte afstanden ontstaan er problemen i.v.m. roetuitstoot.
Heeft er iemand ook dergelijke problemen of ervaring daaromtrent.

Groeten,

LucH
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Hoeveel km staan er op de wagen?Van welk bouwjaar?Is de wagen nieuw aangekocht in 2016 of occasie?welke motor ligt er in?Wat zijn korte afstanden?..
Laatst gewijzigd door BendW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13771
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dieselparkiet?
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

OGA244 schreef: Dieselparkiet?
Ja, de fileter. Je weet toch!
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 894
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

4wielen schreef:
OGA244 schreef: Dieselparkiet?
Ja, de fileter. Je weet toch!
Jongens niet zo flauw doen! Hij schrijft toch duidelijk: parkietfieter.....

:bandit:
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13771
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Twee woorden die ik ff niet plaatsen kon...
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Zie hier de vertaling voor wie het niet begrijpt: ROETFILTER
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13771
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

BendW schreef: Zie hier de vertaling voor wie het niet begrijpt: ROETFILTER
schrijf dat dan gewoon
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Misschien even netjes voorstellen, komt er vast meer (serieus) respons.

Overigens zijn korte ritten slecht voor deze diesels.

Je zou er over kunnen nadenken om elke zoveel maanden even langs de dealer te rijden en tegen betaling geforceerd regenereren.

Betere optie lijkt mij inruilen voor een benzine met zulke korte ritten.

Of lange ritten gaan maken dat ie zelf goed kan regenereren.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
luch
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 23.12.2017 - 18:32

Het gaat dus om de DPF (Diesel partikel filter) , heb vermoedelijk wat rap getypt en niet nagelezen.
Kan me vinden in reactie van POIKA: overschakelen naar benzine, wat ik al een tijdje overweeg.
Telkens de dealer laten ingrijpen voor eventueel geforceerd regenereren wordt een kostelijke onderneming.
De wagen is nieuw aangekocht in 2016: Volvo XC60 D3 Geartronic
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Dan zijn echt wel heel korte stukjes die je rijd...wij hebben hier een my 2010 d5 waar dagelijks 2 × 25km enkele rit mee word gereden met 120dkm op de teller en geen problemen met de roetfilter...
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8503
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Onze C70 D3 doet 3 x per week 17km enkel, dit nu al 85.000km en 6 jaar zonder 1 probleem.

Maak je dan echt nog kortere ritjes ?

Indien dat het geval is, was een diesel inderdaad niet de juiste keuze destijds
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Wel andere motoren dacht ik zo... andere emissie klasse.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Is het de D3 VEA? Is de EGR modificatie uitgevoerd?
Of is het de 5 cilinder?
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
luch
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 23.12.2017 - 18:32

De D3 is bouwjaar 2016 met Euronorm 6 - 4 cilinder - 1969 cc - 150 pk
Er worden dus regelmatig ritten gemaakt van een 5-tal km.
Doen uiteraard ook langere ritten, maar overwegend dus korte afstanden.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

luch schreef: De D3 is bouwjaar 2016 met Euronorm 6 - 4 cilinder - 1969 cc - 150 pk
Er worden dus regelmatig ritten gemaakt van een 5-tal km.
Doen uiteraard ook langere ritten, maar overwegend dus korte afstanden.
Ik zou dan even laten nagaan of de EGR modificatie is uitgevoerd. De oude versie koelt de gassen zodanig dat er problemen optreden.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”