Hoe kom je op een enigszins normale manier bij de thermostaat om te vervangen?
Ik kom geen voorbeelden bij de C30/S40/V50 tegen..
[youtube]_Ne0zoyNeOI[/youtube]
Dit filmpje van een Ford focus zegt eigenlijk alles wel, de ruimte is bagger en de locatie van de thermostaat ronduit slecht.
Bovendien kunnenwe ook niet werken via de koplamp zoals bij een Mondeo.
Daar zit namelijk staal in de weg.. Verder lijkt de ruimte kleiner dan bij de Focus..
Dus hoe? Een handleiding heb ik niet kunnen vinden..
Thermostaat vervangen 1.8/2.0
- JTC30
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20
Multiriem eraf, spanner multiriem verwijderen, slangen eraf en dan met het juiste gereedschap de 3 boutjes eruit draaien. Met een beetje handigheid en het juiste gereedschap lukt het. Volgens mij had ik het onderste boutje van onderen af verwijderd. Weet het niet meer zeker, is al weer even geleden. Misschien had ik ook de dynamo verwijderd maar daar ben ik niet zeker van.
- JTC30
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46
Multiriem eraf is rotwerk omdat het een stretch riem is...
Kun je er van onderen niet bij met de auto op een brug?
Kun je er van onderen niet bij met de auto op een brug?
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Doorsnijden en een nieuwe erop 

- JTC30
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46
Er moet toch een andere manier zijn? Die riem zit er nog niet zo lang op.... Pff en dan kan ik eerst nog een riem gaan bestellen ;(
Heeft Volvo misschien ook zulke handleidingen ergens online staan? Bv van Peugeot en Fiat kan ik ze vrij eenvoudig vinden..
Heeft Volvo misschien ook zulke handleidingen ergens online staan? Bv van Peugeot en Fiat kan ik ze vrij eenvoudig vinden..
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Pm je chassisnr even. Dan kijk ik in vida voor je.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Redelijk simpel als je t mij vraagt.
Met het juiste gereedschap zo te doen dus, verlengstukken en dopje 10 schat ik zo in.
Met het juiste gereedschap zo te doen dus, verlengstukken en dopje 10 schat ik zo in.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- JTC30
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46
Bedankt Poika,
Qua installatie is het zoals ik dacht, maar erbij komen is denk ik lastiger dan die info aangeeft...
We zullen zien na de kerst.
Auto heeft geen foutcodes, maar hij wordt niet warmer dan 76, en zodra ik harder ga rijden dan 110 keldert de temperatuur richting 60 oid..
Qua installatie is het zoals ik dacht, maar erbij komen is denk ik lastiger dan die info aangeeft...
We zullen zien na de kerst.
Auto heeft geen foutcodes, maar hij wordt niet warmer dan 76, en zodra ik harder ga rijden dan 110 keldert de temperatuur richting 60 oid..
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
- JTC30
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46
Uiteindelijk is dit de oplossing gebleken:HbTps schreef: Multiriem eraf, spanner multiriem verwijderen, slangen eraf en dan met het juiste gereedschap de 3 boutjes eruit draaien. Met een beetje handigheid en het juiste gereedschap lukt het. Volgens mij had ik het onderste boutje van onderen af verwijderd. Weet het niet meer zeker, is al weer even geleden. Misschien had ik ook de dynamo verwijderd maar daar ben ik niet zeker van.
Was er zelf ruim 3u zoet mee. Lastige zijn 2 bouten. De rechtse en die onderaan.
Daar kom je nauwelijks bij en gereedschap nog draaiend krijgen is zeer lastig..
Dus idd ook multiriem eraf. Blijkbaar is er bij de vervanging een tijd terug gekozen voor een normale riem IPV stretch. Was ik wel blij mee vandaag.
Overigens dop 10 voor de rol van de riem.
Dop 8 voor de bouten van de thermostaat.
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Jammer dat het niet lukt met verlengstukken e.d.
Toch raar dat de handleiding niet klopt.
Toch raar dat de handleiding niet klopt.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Ook niet met een accesoire zoals dit?


- JTC30
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46
Die heb ik niet gebruikt. Wel biflexsleutels, cardanstukken etc.
Probleem blijft vooral de ruimte.
Die zoals hierboven gaat iig niet passen om de bouten, te weinig ruimte rondom.
Probleem blijft vooral de ruimte.
Die zoals hierboven gaat iig niet passen om de bouten, te weinig ruimte rondom.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
- JTC30
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46
Hmm ben k het niet 100% mee eens Verlengstukken zijn vaak te lang of te kort, of de kop van het ratel set gaat niet passen.
Zeker die rechtsboven is wat dat betreft een bitch.
Die van onderaf kom je er op zich goed bij, maar is het draaien van je gereedschap lastig door allerlei slangen. Perslucht ratel was daar wel erg handig geweest.
Maar die rechtsboven hebben ook 2 anderen naar gekeken, maar bv een cardanstuk komt soms met de dikke kant tegen het inlaattraject aan waardoor je niet door kunt draaien. En bij sommige ratels klikt hij net niet door, dat de afstand tussen die kliks te groot is.
Iig met de ratel set die ik thuis heb liggen was het niet gelukt.
Zeker die rechtsboven is wat dat betreft een bitch.
Die van onderaf kom je er op zich goed bij, maar is het draaien van je gereedschap lastig door allerlei slangen. Perslucht ratel was daar wel erg handig geweest.
Maar die rechtsboven hebben ook 2 anderen naar gekeken, maar bv een cardanstuk komt soms met de dikke kant tegen het inlaattraject aan waardoor je niet door kunt draaien. En bij sommige ratels klikt hij net niet door, dat de afstand tussen die kliks te groot is.
Iig met de ratel set die ik thuis heb liggen was het niet gelukt.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20
Misschien is dat net het verschil tussen gereedschap en goed gereedschap? Volgens mij had k voor 1 boutje een ringratel gebruikt. Anyways, het is gelukt dus probleem opgelost!JTC30 schreef: Hmm ben k het niet 100% mee eens Verlengstukken zijn vaak te lang of te kort, of de kop van het ratel set gaat niet passen.
Zeker die rechtsboven is wat dat betreft een bitch.
Die van onderaf kom je er op zich goed bij, maar is het draaien van je gereedschap lastig door allerlei slangen. Perslucht ratel was daar wel erg handig geweest.
Maar die rechtsboven hebben ook 2 anderen naar gekeken, maar bv een cardanstuk komt soms met de dikke kant tegen het inlaattraject aan waardoor je niet door kunt draaien. En bij sommige ratels klikt hij net niet door, dat de afstand tussen die kliks te groot is.
Iig met de ratel set die ik thuis heb liggen was het niet gelukt.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 31.12.2013 - 11:19
- Contacteer:
Multiriem is makkelijker te vervangen als je de bouten van je aircopomp los haalt (wel de pomp ondersteunen) op die manier gaat het vrij simpel zonder gedoe met speciaal gereedschap.
- JTC30
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46
Een normale riem wel ja, maar origineel was het een stretchriem in deze auto, en dat is toch andere koek.MMattijs schreef: Multiriem is makkelijker te vervangen als je de bouten van je aircopomp los haalt (wel de pomp ondersteunen) op die manier gaat het vrij simpel zonder gedoe met speciaal gereedschap.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+