D5 perikelen met de D6?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Ik ben me al eventjes aan het beraden op een pih. Maar ik blijf wat huiverig voor de techniek. Ik heb me goed ingelezen over alle perikelen die mijn huidige D5 kan hebben, m.n. de EGR-issues, en heb mijn rijgedrag daarop afgestemd. Ik rij eigenlijk nooit ritjes onder de 30 km enkele reis, vervang de olie tijdig, etc. Maar nu vraag ik me af hoe het met de pih zit. Ik moet regelmatig ritjes van van ca. 50-60 km rijden. Perfect voor de D5. Maar voor de pih geldt dan dat de dieselmotor maar 10-20 km gebruikt wordt. Deze komt dus helemaal niet op temperatuur. Leidt dat dan niet tot de bekende D5-problemen? Iemand daar bekend mee?
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Het "bekende D5 probleem" speelt niet meer bij de nieuwere motoren. De D6 heeft daar ook geen last van bij mijn weten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10629
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

edraket schreef: Het "bekende D5 probleem" speelt niet meer bij de nieuwere motoren. De D6 heeft daar ook geen last van bij mijn weten.
Ook de D4 motoren(4 cyl. MY 2016) hebben daar bij mijn weten géén last meer van.... Uit ervaring kan ik U melden dat ik er geen last van gehad heb. Muv 1x reinigen van de EGR bij ca 100K km.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ik heb nooit last gehad van EGR problemen. Bij ritten onder de 30 km, rij je vrijwel 100% elektrisch. Als de buitentemperatuur onder de 15 graden is, zal de standkachel tijdens het eerste stuk elektrisch rijden de D5 al opwarmen (geen koude start). De electronica dwingt zelf het reinigen van de roetfilter en D5 af. Dan Kun je tijdelijk niet elektrisch rijden.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hans oet Twent schreef:
edraket schreef: Het "bekende D5 probleem" speelt niet meer bij de nieuwere motoren. De D6 heeft daar ook geen last van bij mijn weten.
Ook de D4 motoren(4 cyl. MY 2016) hebben daar bij mijn weten géén last meer van.... Uit ervaring kan ik U melden dat ik er geen last van gehad heb. Muv 1x reinigen van de EGR bij ca 100K km.
Idd vanmorgen even aan het sporten geweest, blijft geinig om de opdringerige V40 los te rijden vanmorgen.
Pipo zat op de Hereweg weer bijna bij de hond op schoot, Nobhead.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ik vind dat sporten ook leuk. Blijft leuk om met een eco mobiel andere auto's los te rijden...
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

RoaldH schreef: Ik vind dat sporten ook leuk. Blijft leuk om met een eco mobiel andere auto's los te rijden...
Herkenbaar op zijn tijd ja...
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Dus beperkt de verbrandingsmotor gebruiken leidt niet meer tot problemen?
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat niet nee m.i. De D6 heeft alleen wel meer techniek en dus dito navenant meer kans op storing/defecten.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Er zijn extra controles ingebouwd om problemen te voorkomen aan de D5. Ook moet elk jaar de olie vervangen worden. Doordat je het aantal koude starts kan verminderen door de kortere ritten volledig elektrisch te rijden, wordt de D5 extra ontzien.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”