Hallo Forummers,
Na bijna 9 jaar in mijn huidige xc90d5, wordt het tijd voor iets anders. Aanvankelijk had ik mijn zinnen gezet op de nieuwe xc90 maar die is (voorlopig) onbetaalbaar voor mij.
Alternatief dus een xc70 of xc60 van na 06/ 2013. (Dit betreft dus in beide gevallen my 2014.)
I.v.m. een caravan van beladen ong. 1800kg wordt het beslist weer een d5 AWD met automaat. Echter, een ander alternatief dat ik inmiddels in mijn hoofd heb, is een VW Touareg 3.0tdi; dit is schijnbaar ook een enorm trekpaard. Ik hoor echter gemengde meningen over onderhoud, kosten en betrouwbaarheid van deze auto - ik heb het over de 2e generatie die rond 2010 werd geintroduceerd. Deze auto heeft ook wel een aantal sterke punten zoals permanente 4wd, 8 traps automaat en 550 NM aan koppel!
Als laatste optie zou nog een xc90 van my 2010 - 2014 in beeld komen. Echter we hebben al 9 jaar in zo'n tank gereden en best wel een leuk bedrag aan reparaties en onderhoud weggebracht naar de dealer... Voor een auto die hoofdzakelijk dienst doet als trekker van de caravan in de zomer en als reiskoets richting wintersport zijn die kosten eigenlijk niet te rechtvaardigen. (Jaarlijks kilometrage 10.000 - max. 15.000)
Wie kan mij verder helpen met dit dilemma? Wie heeft ervaring met deze auto's of heeft mogelijk meerdere gereden? Verschillen qua onderhoudskosten, duurzaamheid of specifieke kwalen en vooral de capaciteiten als trekauto zijn voor mij hele belangrijke criteria.
Lees graag jullie input waarvoor alvast hartelijk dank.
Bas Fortuin
XC90 (My2010-2014) of XC70 (My2013+) of XC60 (My 2013+) ????
- marc400
- 2nd Gear member
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 14.08.2011 - 12:30
- Locatie: betuwe
Ik wil je keuze niet moeilijker maken maar als je max 15.000 km rijdt per jaar zou ik niet voor een diesel van MY 2014 of nieuwer gaan. Te weinig kilometers voor een probleemloze dieselervaring is mijn mening. Of je moet de auto niet dagelijks maar wel voor langere afstanden gebruiken.
Wielen:
2013 XC60 D3 Summum (MY 2014), 6-handbak, savile grey, argus in de zomer, pan in de winter
2009 XC60 2.4D Kinetic (MY 2010), 6-handbak, terra bronze, professional line, argus
2012 Fiat Panda 0,9 Twinnair
2005 S60 D5 Summum (MY06), 6-handbak, willow green, Mobility Line, Sports Summum, Orestes
2011 S60 D2 Summum, handbak cosmic white
2006 Renault Grand Scenic 2.0 16v
2016 De Rosa 838 racefiets
2011 Focus superbud 3.0 mountainbike
2006 De Rosa Vega racefiets
2013 XC60 D3 Summum (MY 2014), 6-handbak, savile grey, argus in de zomer, pan in de winter
2009 XC60 2.4D Kinetic (MY 2010), 6-handbak, terra bronze, professional line, argus
2012 Fiat Panda 0,9 Twinnair
2005 S60 D5 Summum (MY06), 6-handbak, willow green, Mobility Line, Sports Summum, Orestes
2011 S60 D2 Summum, handbak cosmic white
2006 Renault Grand Scenic 2.0 16v
2016 De Rosa 838 racefiets
2011 Focus superbud 3.0 mountainbike
2006 De Rosa Vega racefiets
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Neem een XC90 V8, geen gedoe met verstuivers en dichte EGR vanwege de korte afstanden die je gaat rijden.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1159
- Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40
15dkm/jaar zeker diesel...Kijk naar ons in België 80% wat hier rond rijd is diesel...lekker hoog koppel ideaal als je moet slepen!marc400 schreef: Ik wil je keuze niet moeilijker maken maar als je max 15.000 km rijdt per jaar zou ik niet voor een diesel van MY 2014 of nieuwer gaan. Te weinig kilometers voor een probleemloze dieselervaring is mijn mening. Of je moet de auto niet dagelijks maar wel voor langere afstanden gebruiken.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 18.05.2007 - 12:12
Die verbruikt nóg meer dan mijn vorige v70 T5 automaat. 1 op 4 met caravan... Dat betekende min. € 1.000,- ongelode super per zomervakantiet5power schreef: Neem een XC90 V8, geen gedoe met verstuivers en dichte EGR vanwege de korte afstanden die je gaat rijden.

V8 spreekt wel tot de verbeelding...
Mvg
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Deed die V70 T5 1 op 4 met caravan? Nondeju, hoe zwaar was dat ding en hoe hard reed je dan? Ik heb mijn (getunede) vorige volvo V70 T5 met Knaus van 1500 kg niet onder de 1 op 7 gekregen, was wel een handbak.Echalon schreef:Die verbruikt nóg meer dan mijn vorige v70 T5 automaat. 1 op 4 met caravan... Dat betekende min. € 1.000,- ongelode super per zomervakantiet5power schreef: Neem een XC90 V8, geen gedoe met verstuivers en dichte EGR vanwege de korte afstanden die je gaat rijden.
V8 spreekt wel tot de verbeelding...
Mvg
Maar ik kan me niet voorstellen dat de XC90 V8 (die ik nu heb) zoveel slechter gaat doen. Met 110 op de snelweg doet ie bijna 1 op 10 , zou zomaar zo kunnen dat je dan met caravan met 90/100 ook 1 op 7 zou kunnen halen.
Maar goed, heb geen ervaring nog.
Ik denk dat het alsnog wel uit kan , wegenbelasting van een XC90 diesel is ook niet mals..
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 18.05.2007 - 12:12
t5power schreef:Deed die V70 T5 1 op 4 met caravan? Nondeju, hoe zwaar was dat ding en hoe hard reed je dan? Ik heb mijn (getunede) vorige volvo V70 T5 met Knaus van 1500 kg niet onder de 1 op 7 gekregen, was wel een handbak.Echalon schreef:Die verbruikt nóg meer dan mijn vorige v70 T5 automaat. 1 op 4 met caravan... Dat betekende min. € 1.000,- ongelode super per zomervakantiet5power schreef: Neem een XC90 V8, geen gedoe met verstuivers en dichte EGR vanwege de korte afstanden die je gaat rijden.
V8 spreekt wel tot de verbeelding...
Mvg
Maar ik kan me niet voorstellen dat de XC90 V8 (die ik nu heb) zoveel slechter gaat doen. Met 110 op de snelweg doet ie bijna 1 op 10 , zou zomaar zo kunnen dat je dan met caravan met 90/100 ook 1 op 7 zou kunnen halen.
Maar goed, heb geen ervaring nog.
Ik denk dat het alsnog wel uit kan , wegenbelasting van een XC90 diesel is ook niet mals..
1800 kg..(mogelijk zelfs meer) Fendt caravan is zwaar. Oh, en ik ben nog vergeten te melden dat doorgaans de voorbanden kaal waren na de zomervakantie. Michelin Pilot Sport. En ik ben geen fanatieke rijder; 100- 110 in Frankrijk maximaal maar de meeste wegen binnendoor op RN of D wegen.
Mijn xc90d5 doet idd ook 1 op 10 onderweg. Is wel iets prettiger qua kosten aan de pomp.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 23.09.2016 - 10:05
Kosten bij diesel of benzine, die berekening is niet zo moeilijk te maken. Als je veel korte stukjes rijdt kun je daar wel wat extra onderhoud voor de diesel bij rekenen.
De kilometers met je caravan kun je dubbel tellen. Het verbruik is immers ook ongeveer dubbel.
Maar ik vraag me af of bij dit soort auto's een kostenafweging nog relevant is. Laten we eerlijk zijn, je hebt echt geen beest van een motor nodig om een caravan van 1800kg te trekken.
Als je eenmaal op snelheid bent is het vooral de luchtweerstand die het voor de auto zwaar maakt. En die is waarschijnlijk niet veel hoger dan een caravan van 1500 kg of heb je een 250'er?
Wat dat betreft is een hoge auto ook gunstiger. Die vangt al een hoop wind weg voor de caravan, dus het relatieve verbruikverschil is kleiner. Maargoed, dat doet hij ook als hij solo rijdt….
De XC60 of XC70 ontlopen elkaar haast niks dat is net wat je mooi of praktisch vindt. De XC90 2011-2014 is er niet in V8 toch? Volgens mij alleen 3.2 6-cilinder. Power genoeg denk ik, maar als je de ruimte niet echt nodig hebt zou ik dan wel voor de T6 van de XC60 of 70 gaan.
Bij diesel zouden de 60 en 70 ook wel de voorkeur hebben als je de kosten nog wilt beheersen
Leuke alternatief in benzine is misschien nog een Cayenne Hybrid of Touareg Hybrid. Zelfde motor, maar de Cayenne is (volgens Autoweek) ruimer. Leuke prijs ook.
Is in ieder geval een leuk luxeprobleem om deze keuze te maken.
De kilometers met je caravan kun je dubbel tellen. Het verbruik is immers ook ongeveer dubbel.
Maar ik vraag me af of bij dit soort auto's een kostenafweging nog relevant is. Laten we eerlijk zijn, je hebt echt geen beest van een motor nodig om een caravan van 1800kg te trekken.
Als je eenmaal op snelheid bent is het vooral de luchtweerstand die het voor de auto zwaar maakt. En die is waarschijnlijk niet veel hoger dan een caravan van 1500 kg of heb je een 250'er?
Wat dat betreft is een hoge auto ook gunstiger. Die vangt al een hoop wind weg voor de caravan, dus het relatieve verbruikverschil is kleiner. Maargoed, dat doet hij ook als hij solo rijdt….
De XC60 of XC70 ontlopen elkaar haast niks dat is net wat je mooi of praktisch vindt. De XC90 2011-2014 is er niet in V8 toch? Volgens mij alleen 3.2 6-cilinder. Power genoeg denk ik, maar als je de ruimte niet echt nodig hebt zou ik dan wel voor de T6 van de XC60 of 70 gaan.
Bij diesel zouden de 60 en 70 ook wel de voorkeur hebben als je de kosten nog wilt beheersen
Leuke alternatief in benzine is misschien nog een Cayenne Hybrid of Touareg Hybrid. Zelfde motor, maar de Cayenne is (volgens Autoweek) ruimer. Leuke prijs ook.

Is in ieder geval een leuk luxeprobleem om deze keuze te maken.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8499
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ik heb 2 jaar met een XC60 D3 AWD (2.4, 5 cyl) MY11 en nu al 4 jaar met een XC70 D3AWD MY12 gereden.
Wat zijn de verschillen :
XC60 verbruik ligt een halve liter hoger dan de XC70, door hoogteverschil van beide auto's
XC70 heeft veel betere stoelen dan de XC60
XC60 heeft aangenamere zitpositie (hoger) dan de XC70
XC70 wegligging is vele malen comfortabeler dan de XC60 (XC60 is stugger)
XC60 kan harder door snelle bochten dan de XC70
Onze C70 D3 doet elke dag slechts 17km enkele reis woon-werk verkeer en dat gaat al 7 jaar en 85.000km probleemloos, slechts af en toe eens een langere rit
Wat zijn de verschillen :
XC60 verbruik ligt een halve liter hoger dan de XC70, door hoogteverschil van beide auto's
XC70 heeft veel betere stoelen dan de XC60
XC60 heeft aangenamere zitpositie (hoger) dan de XC70
XC70 wegligging is vele malen comfortabeler dan de XC60 (XC60 is stugger)
XC60 kan harder door snelle bochten dan de XC70
Onze C70 D3 doet elke dag slechts 17km enkele reis woon-werk verkeer en dat gaat al 7 jaar en 85.000km probleemloos, slechts af en toe eens een langere rit
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- passenger
- 3rd Gear member
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 15.02.2007 - 23:57
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Tja, XC90 is wél vreselijk fijn, ruim en comfortabel ten opzichte van een XC70 (MY05), zou ik niet zomaar uitsluiten. Is een 3,2 benzine op LPG geen optie? Heb je wel de power verbruik is naar verluidt ook redelijk.
Er had hier een héél intelligente tekst kunnen staan
940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 18.05.2007 - 12:12
Beste forummers,
De beslissing is genomen: ik heb vanochtend een jonge vw touareg 3.0 TDI V6 full options gekocht!
De xc90 was inmiddels mijn 3e Volvo; altijd met veel plezier en verrtouwen "tonka's" gereden. Maar... mijn dealer Arendsen in Ruurlo heeft jammerlijk al mijn eerdere koopsignalen voor een andere 90 niet helemaal (lees: helemaal NIET) begrepen en recent wéér een beledigend bod gedaan op mijn 'oude xc90". Klaar mee dus.
Vandaag heb ik met de touareg proefgereden en de rest is geschiedenis....
Ik zal het forum eerbiedig verlaten en wens iedere Volvo rijder alle goeds en gezondheid.
Groeten,
De beslissing is genomen: ik heb vanochtend een jonge vw touareg 3.0 TDI V6 full options gekocht!
De xc90 was inmiddels mijn 3e Volvo; altijd met veel plezier en verrtouwen "tonka's" gereden. Maar... mijn dealer Arendsen in Ruurlo heeft jammerlijk al mijn eerdere koopsignalen voor een andere 90 niet helemaal (lees: helemaal NIET) begrepen en recent wéér een beledigend bod gedaan op mijn 'oude xc90". Klaar mee dus.
Vandaag heb ik met de touareg proefgereden en de rest is geschiedenis....
Ik zal het forum eerbiedig verlaten en wens iedere Volvo rijder alle goeds en gezondheid.
Groeten,
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21385
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Je hoeft niet weg. Af en toe verhalen van iemand met een hobby is toch niet zo erg? Vinden ze hier leuk.
Veel plezier met je monster.
Veel plezier met je monster.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]