Wie heeft er bij zijn V70NN de dynamo al laten vervangen? En zo ja bij welke km stand?
Ik verdenk bij de mijne (2008, 2.4D, 220.000km) de lagers. Ik zit met een zoemend geluid.
Dit geluid lijkt maar te beginnen vanaf de motor warm gelopen is. Het is ook maar begonnen enige tijd na vervanging van de multiriem en zijn spanrol.
Aircopomp en servopomp zijn het niet, deze zijn recent vervangen.
dynamo
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Hmmm, ik begon te lezen en dacht gelijk aan de aircopomp. Kennelijk niet dus.
Ik heb nu mijn tweede V70NN. De eerste is er met goed 275.000 uitgegaan en die heeft best wel wat reparaties gehad. Maar GEEN kapotte dynamo.
Het is een slijtagedeel. Even uitbouwen en goed (laten controleren/zelf controleren) mee naar een revisiebedrijf
Ik heb nu mijn tweede V70NN. De eerste is er met goed 275.000 uitgegaan en die heeft best wel wat reparaties gehad. Maar GEEN kapotte dynamo.
Het is een slijtagedeel. Even uitbouwen en goed (laten controleren/zelf controleren) mee naar een revisiebedrijf
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Zoemend geluid.... kan je een video uploaden?
Vrijloop poelies gaan wel vrij snel stuk op de dynamo.
Vrijloop poelies gaan wel vrij snel stuk op de dynamo.
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Zoemend of jankend? Mijn Dynamo in de V50 begon bij 2 ton echt te janken bijna.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05
De vrijlooppoulie is samen met de multiriem en de spanrol (en de servopomp) 5000km geleden vervangen.
Om deze poulie te vervangen had ik de dynamo uitgebouwd. Toen was er niets aan de lagers te miszien, voelen of horen. Toen stond de motor en dynamo wel koud.
Video ligt wat moeilijk vrees ik, ik hoor het geluid vooral in de auto. Als ik luister onder de motorkap overstemd het geluid van de motor het gezoem.
Om deze poulie te vervangen had ik de dynamo uitgebouwd. Toen was er niets aan de lagers te miszien, voelen of horen. Toen stond de motor en dynamo wel koud.
Video ligt wat moeilijk vrees ik, ik hoor het geluid vooral in de auto. Als ik luister onder de motorkap overstemd het geluid van de motor het gezoem.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Zoooo, je bent al flink bezig geweest €€€€€
Effe multiriem eraf en wederom starten, geluid weg, dan moet je het iniedergeval daar zoeken dus.
Heb je een automotive stethoscoop? Kan je heel gericht mee luisteren.
Effe multiriem eraf en wederom starten, geluid weg, dan moet je het iniedergeval daar zoeken dus.
Heb je een automotive stethoscoop? Kan je heel gericht mee luisteren.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05
Hallo Poika.
Ik heb een stethoscoop, het enige wat ik hiermee hoor dat lawaai lijkt te maken is de dynamo. Anderzijds zitten hier koolborstels in die wss ook wel wat lawaai maken.
Wat die €€€ betreft, valt dit goed mee als je alles zelf kunt doen. De aircopomp was door de vorige eigenaar reeds vervangen.
De servopomp heb ik moeten vervangen omdat deze ook een jankend lawaai maakte. De oorzaak hiervan was het gebruik van ATF ipv de juiste servo-olie.
Aangezien alles dan toch los lag heb ik ervoor gekozen om direct de vrijloop van de dynamo, de multiriem en deze zijn spanrol te vervangen.
Hierna was het een maandje goed, en nu begint er weer iets te zoemen/janken. Gisteren heb ik de klemmen op de servopomp nog eens goed aangedraaid om zeker te zijn dat ik hier geen valse lucht aanzoog, want dit kan ook zo een gevolgen hebben. Ik heb tot nog toe geen lange rit gemaakt dus ik weet nog niet of dit geholpen heeft.
Met de dynamo zit ik een beetje in tweestrijd. Als ik de multiriem nog eens losmaak, dan vervang ik zoiezo de lagers van de dynamo, anders blijf je bezig, en ik ben dan bij wijze van spreken reeds halfweg van het werk.
Echter vind ik, als ik dan toch het boeltje heb openliggen dat ik dan evengoed de sleepringen en de regelaar kan vervangen. Dan weet ik zeker dat ik een zo goed als nieuwe heb. Voor de prijs van de lagers moet ik het niet laten, en de regelaar en de sleepringen heb ik voor een 50€.
Anderzijds, als er geen problemen zijn met dit type dynamo kan ik mss evengoed eentje van de sloop monteren (75€) echter hiervan weet ik zijn verleden niet.
Ik heb een stethoscoop, het enige wat ik hiermee hoor dat lawaai lijkt te maken is de dynamo. Anderzijds zitten hier koolborstels in die wss ook wel wat lawaai maken.
Wat die €€€ betreft, valt dit goed mee als je alles zelf kunt doen. De aircopomp was door de vorige eigenaar reeds vervangen.
De servopomp heb ik moeten vervangen omdat deze ook een jankend lawaai maakte. De oorzaak hiervan was het gebruik van ATF ipv de juiste servo-olie.
Aangezien alles dan toch los lag heb ik ervoor gekozen om direct de vrijloop van de dynamo, de multiriem en deze zijn spanrol te vervangen.
Hierna was het een maandje goed, en nu begint er weer iets te zoemen/janken. Gisteren heb ik de klemmen op de servopomp nog eens goed aangedraaid om zeker te zijn dat ik hier geen valse lucht aanzoog, want dit kan ook zo een gevolgen hebben. Ik heb tot nog toe geen lange rit gemaakt dus ik weet nog niet of dit geholpen heeft.
Met de dynamo zit ik een beetje in tweestrijd. Als ik de multiriem nog eens losmaak, dan vervang ik zoiezo de lagers van de dynamo, anders blijf je bezig, en ik ben dan bij wijze van spreken reeds halfweg van het werk.
Echter vind ik, als ik dan toch het boeltje heb openliggen dat ik dan evengoed de sleepringen en de regelaar kan vervangen. Dan weet ik zeker dat ik een zo goed als nieuwe heb. Voor de prijs van de lagers moet ik het niet laten, en de regelaar en de sleepringen heb ik voor een 50€.
Anderzijds, als er geen problemen zijn met dit type dynamo kan ik mss evengoed eentje van de sloop monteren (75€) echter hiervan weet ik zijn verleden niet.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Ik zou een gereviseerde plaatsen.
Weet je zeker dat alle atf eruit is?
Weet je zeker dat alle atf eruit is?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05
Een gereviseerde blijkt hier 250€ te kosten. Voor dat geld reviseer ik de mijne wel zelf.
Alle ATF eruit? Laat ons zeggen 95% is er wel uit. Ik heb gespoeld met 2 liter goede servo olie, echter er blijft steeds een klein beetje achter in het stuurhuis.
Alle ATF eruit? Laat ons zeggen 95% is er wel uit. Ik heb gespoeld met 2 liter goede servo olie, echter er blijft steeds een klein beetje achter in het stuurhuis.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Ik zou toch even multiriem eraf halen en starten. Luisteren of geluid weg is. Misschien zit het wel in distributie.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05
Dit kan ik nog wel eens doen. Dit moet dan wel op een ogenblik gebeuren dat het geluid net voordien aanwezig is.
Bij een V70NN is het ietwat meer werk dan bij de V70N, daar kon ik binnen de halve minuut de riem losleggen.
Bij de V70NN moet eerst het wiel los en de wielkuip eruit.
Al moet ik zeggen dat ik niet verwacht dat het uit de distributie komt, deze had ik gecontroleerd voordat ik de servopomp verving.
Je weet echter nooit....
Bij een V70NN is het ietwat meer werk dan bij de V70N, daar kon ik binnen de halve minuut de riem losleggen.
Bij de V70NN moet eerst het wiel los en de wielkuip eruit.
Al moet ik zeggen dat ik niet verwacht dat het uit de distributie komt, deze had ik gecontroleerd voordat ik de servopomp verving.
Je weet echter nooit....
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 14.05.2011 - 10:26
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Bij mijn 175.000 beurt afgelopen augustus zei de dealer dat de dynamo stuk was en is deze vervangen. Ik had er niets van gemerkt maar blijkbaar had die het met de proefrit begeven.
Auto was toen 6 jaar oud, nieuwe koste 400 euro.
Auto was toen 6 jaar oud, nieuwe koste 400 euro.
Volvo V70T6 MY12 Geartronic Polestar.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Het voorste lager van een dynamo wordt zeer zwaar belast en gaan ook bijna altijd als eerste stuk. Als de koolborstels en sleepringen nog goed zijn zou ik alleen de slechte lagers vervangen. Het is niet vreemd bij deze km stand dat de dynamolagers slecht worden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95