De v70 met 444dkm (waarvan 344dkm op lpg) is toe aan een nieuwe koppeling (incl drukgroep en zo), een nieuwe dynamo, aircopomp en kan ook wel wat spuitwerk gebruiken (zeg maar de hele auto). Afijn, voor dat je het weet ben je zo weer richting de 5000euro verder.
Vraag is niet of dit een een goede belegging is, maar wel of iemand enig idee heeft of er nog >200dkm mee gereden kan worden.
Ik heb geen idee wat ik van de rest van de onderdelen moet verwachten. Kleppen, lagers in de motor, ontsteking/elektronica, (boord)computer, etc.
Motor loopt goed, op gehoor en gevoel. Heeft ook altijd wel goed onderhoud gehad.
Het is een auto waar ik wel wat voor over heb. Maar omdat liefde blind maakt is het soms goed om wat input van anderen te krijgen.
Ben ik de eerste/enige die zo’n project overweegt?
Of zijn er tips/overwegingen van ervaringsdeskundigen hier die me kunnen helpen?
Groet, Patrick
Oudje opknappen, hoe realistisch is het?
- PdJ
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 27.09.2008 - 13:48
Laatst gewijzigd door PdJ op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
v40 black - sports - 1.9d - 2003 || v70 black sapphire - 2.4 - LPG (vanaf 100dkm) - 2004 || c30 silver+brown - 1.6d - 2007 || v70 savile grey met. - 2.5ft - LPG (vanaf 70dkm) - 2008 || subaru outback tugnsten metallic - 2.5i - LPG (vanaf 20dkm) - 2019 - c40 recharche extended range rwd - 2024
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28414
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Economisch gezien is je V70 afgeschreven en is het verstandig om iets nieuws te kopen. Gevoelsmatig is het een ander verhaal en maakt liefde inderdaad blind. Aan jou de afweging.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- trondheim
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 02.07.2017 - 17:00
- Locatie: NH
Je kunt je ook afvragen als je deze wegdoet en er 5000 Euro bij doet, wat voor auto je er voor terugkrijgt. Als hij verder netjes is bijgehouden en geen olieboot is, dan denk ik dat het blok het wel uithoudt. Dynamo's, uitlaten, airco's e.d. gaan sowieso stuk, ook bij lagere km-standen.
Volvo S60 2.4 170PK (03-2007)
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Heb zelf net de 850 ook een nieuw (7e?) leven gegeven. De koppeling vervangen, nieuwe dynamo, carterventilatie gereinigd en nieuwe remmen en banden. Binnenkort krijgt hij een nieuwe airco pomp en verdamper. Deze auto is nu 22 jaar oud en heeft ruim 350000 km gelopen, maar rijdt nog erg goed, geen noemenswaardig olieverbruik. Deze heeft nagenoeg geen roest, al zeker niet op de “vaste” delen (alleen achterklep zeer licht). De auto kan echt nog heel wat jaren mee, ik gok maar zo minimaal 5 jaar. Dat kon wat mij betreft prima uit. Dan moet wel in overweging genomen worden dat liever een 22 jaar oude 850 voor de deur heb staan dan een 12 jaar oude golf om maar wat te noemen.
Je moet er natuurlijk niet mee naar de dealer gaan, want dan kan het echt niet uit. Ik doe alles zelf, en dan is het natuurlijk wel een ander verhaal. Maar er zijn veel mensen die voor een bescheiden bedrag een auto willen onderhouden.
In jouw geval zou ik bezien hoe duur het spuitwerk wordt, en daarvan de afweging maken. Dat kan wel eens flink in de papieren lopen. Je geeft aan dat hij rondom moet worden gespoten. Is er schade, of is de lak alleen niet zo fraai meer? Ik denk dan eerlijk gezegd dat het slimmer is een andere te zoeken. Een collega van me heeft net een andere V70 gekocht, een 2001 op lpg. Een zeer nette auto voor 2000 euro. Kijk eens rond wat je krijgt voor je geld, dan kom je er snel achter wat verstandig is.
Je moet er natuurlijk niet mee naar de dealer gaan, want dan kan het echt niet uit. Ik doe alles zelf, en dan is het natuurlijk wel een ander verhaal. Maar er zijn veel mensen die voor een bescheiden bedrag een auto willen onderhouden.
In jouw geval zou ik bezien hoe duur het spuitwerk wordt, en daarvan de afweging maken. Dat kan wel eens flink in de papieren lopen. Je geeft aan dat hij rondom moet worden gespoten. Is er schade, of is de lak alleen niet zo fraai meer? Ik denk dan eerlijk gezegd dat het slimmer is een andere te zoeken. Een collega van me heeft net een andere V70 gekocht, een 2001 op lpg. Een zeer nette auto voor 2000 euro. Kijk eens rond wat je krijgt voor je geld, dan kom je er snel achter wat verstandig is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20912
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Spuiten? Heb je al geprobeerd om de auto te poetsen, al dan niet professioneel? Dat zou zomaar een verrassend resultaat kunnen opleveren.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 30.01.2011 - 10:35
Hoi Patrick, om je overwegingen te voeden: ik kreeg in juni 2014 bij km stand 432K voor mijn v70-D5 uit 2002, vlak voor de zomervakantie, bij een beurt een tegenslag/offerte van 4800 euro, overigens keurig vooraf ter overleg (Frank Klijn volvo-dealer). Tot dan alleen van beurt naar beurt, sinds ik de auto begin 2011 bij km stand 340k -km had gekocht, en altijd carte blanche voor de dealer mbt onderhoud noodzakelijk voor de veiligheid. Dat was wel even slikken 4800 euro (had de auto in 2011 voor het zelfde bedrag gekocht via een veiling...) en gelukkig maar dat er een autovakantie naar Sardinie gepland was 2 weken later, waardoor de beslissing/hap zure appel toch snel genomen was. Met een zo goed als nieuw onderstel (draagarmen, 4 schokbrekers, stabilisatorstangetjes) en remmen op vakantie naar Sardinie was geen straf...
Inmiddels ben ik op pad richting de 600k km (hoop ik), en nog steeds elke dag met veel plezier. Tegenwoordig stel ik me in op gemiddeld ong 2000 euro onderhoudskosten per jaar(gemiddeld 35.000 km) en troost me met de gedachte dat ik de helft weer terugverdien door de goedkopere WA verzekering, en... dat afschrijving van een nieuwe(re) altijd veel hoger is. Voor een oudere volvo betaal je eigenlijk statiegeld(aanschaf) en abonnementskosten(onderhoud) zoals ik het zie. Dat mijn auto van buiten iets "doorleeft" is inmiddels, vind ik zelf een voordeel, nooit stress op een parkeerplaats, als de techniek maar gewoon 100% in orde is!
Ik heb mijn totale onderhoudskosten(beurten, reparaties, flushen automaat, banden en ruitenwissers) recent eens uitgerekend, en kwam op een ruim 14.000 euro van begin 2011 t/m eind 2017 bij ruim 200.000 km. Het onderhoud kan vast goedkoper bij specialist of op eigen oprit, maar heb zelf veel vertrouwen in mijn dealer en stel ook wel prijs op de volvo-mobiliteits-regeling (nog nooit echt nodig gehad overigens) en het gemak. Ik heb verder ook de indruk dat er rond de 300-400k km wat vaker duurdere dingen een keer vervangen of gedaan moesten worden(airco, stoel opvullen,remvloeistof vervangen, motorsteunen, startmotor, accu 2015 was nog origineel, dynamo)), maar inmiddels rijdt ik al weer een paar jaar van beurt naar beurt.
En oh-ja, nog een waarschuwing; op enig moment wordt het een sport om door te gaan qua km-stand!!!
Inmiddels ben ik op pad richting de 600k km (hoop ik), en nog steeds elke dag met veel plezier. Tegenwoordig stel ik me in op gemiddeld ong 2000 euro onderhoudskosten per jaar(gemiddeld 35.000 km) en troost me met de gedachte dat ik de helft weer terugverdien door de goedkopere WA verzekering, en... dat afschrijving van een nieuwe(re) altijd veel hoger is. Voor een oudere volvo betaal je eigenlijk statiegeld(aanschaf) en abonnementskosten(onderhoud) zoals ik het zie. Dat mijn auto van buiten iets "doorleeft" is inmiddels, vind ik zelf een voordeel, nooit stress op een parkeerplaats, als de techniek maar gewoon 100% in orde is!
Ik heb mijn totale onderhoudskosten(beurten, reparaties, flushen automaat, banden en ruitenwissers) recent eens uitgerekend, en kwam op een ruim 14.000 euro van begin 2011 t/m eind 2017 bij ruim 200.000 km. Het onderhoud kan vast goedkoper bij specialist of op eigen oprit, maar heb zelf veel vertrouwen in mijn dealer en stel ook wel prijs op de volvo-mobiliteits-regeling (nog nooit echt nodig gehad overigens) en het gemak. Ik heb verder ook de indruk dat er rond de 300-400k km wat vaker duurdere dingen een keer vervangen of gedaan moesten worden(airco, stoel opvullen,remvloeistof vervangen, motorsteunen, startmotor, accu 2015 was nog origineel, dynamo)), maar inmiddels rijdt ik al weer een paar jaar van beurt naar beurt.
En oh-ja, nog een waarschuwing; op enig moment wordt het een sport om door te gaan qua km-stand!!!

- PdJ
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 27.09.2008 - 13:48
Dank allemaal voor de feedback tot nu. En nee, het maakt de keuze er nog niet makkelijker op 
Spuitwerk heb ik voorgenomen om de auto er optisch top uit te laten zien als de techniek ook weer volledig 100% is.
Er zitten op de zijkanten verschillende kleine butsen en een wat grotere van een andere auto die hem net geraakt heeft (parkeerschade).
De motorkap heeft wat slechte plekken nu in de lak wat eigenlijk is gekomen na verkeerd (te veel) poetsen.
De achterbumper heeft schade van een dissel van een aanhanger die er in prikte.
Het vreemde is dat het eigenlijk niet de meest voor de hand liggende optie is om te doen. Eerder zou je normaliter een nieuwe(re) auto aanschaffen.
Maar ja, daar is ook van alles tegen te zeggen. Zo betaal je voor een nieuwe auto zomaar 10-15 duizend euro BPM. Is ook geld voor 'niks'.
En bij een andere tweedehands auto is het moeilijk de historie helemaal te kennen.
Deze v70 heeft nu wat punten van aandacht, maar is vanaf begin in mijn bezit geweest en heeft altijd heel goed onderhoud gehad. En nooit een (flinke) aanrijding.
Ik vind het maar lastig. Moet het allemaal nog eens heel goed laten bezinken en overwegen.
Heb inmiddels een pro-forma rekening voor al het vervangwerk met nog wat extra zaken als distributieriem en alle vloeistoffen verversen. Maar dat komt aardig in de buurt van de tegevaller/offerte die HZaudia23L noemt. Tja, en zoals gezegd, wat je aan BPM voor een nieuwe neerlegt is nog vele malen meer...
Lastig

Spuitwerk heb ik voorgenomen om de auto er optisch top uit te laten zien als de techniek ook weer volledig 100% is.
Er zitten op de zijkanten verschillende kleine butsen en een wat grotere van een andere auto die hem net geraakt heeft (parkeerschade).
De motorkap heeft wat slechte plekken nu in de lak wat eigenlijk is gekomen na verkeerd (te veel) poetsen.
De achterbumper heeft schade van een dissel van een aanhanger die er in prikte.
Het vreemde is dat het eigenlijk niet de meest voor de hand liggende optie is om te doen. Eerder zou je normaliter een nieuwe(re) auto aanschaffen.
Maar ja, daar is ook van alles tegen te zeggen. Zo betaal je voor een nieuwe auto zomaar 10-15 duizend euro BPM. Is ook geld voor 'niks'.
En bij een andere tweedehands auto is het moeilijk de historie helemaal te kennen.
Deze v70 heeft nu wat punten van aandacht, maar is vanaf begin in mijn bezit geweest en heeft altijd heel goed onderhoud gehad. En nooit een (flinke) aanrijding.
Ik vind het maar lastig. Moet het allemaal nog eens heel goed laten bezinken en overwegen.
Heb inmiddels een pro-forma rekening voor al het vervangwerk met nog wat extra zaken als distributieriem en alle vloeistoffen verversen. Maar dat komt aardig in de buurt van de tegevaller/offerte die HZaudia23L noemt. Tja, en zoals gezegd, wat je aan BPM voor een nieuwe neerlegt is nog vele malen meer...
Lastig
v40 black - sports - 1.9d - 2003 || v70 black sapphire - 2.4 - LPG (vanaf 100dkm) - 2004 || c30 silver+brown - 1.6d - 2007 || v70 savile grey met. - 2.5ft - LPG (vanaf 70dkm) - 2008 || subaru outback tugnsten metallic - 2.5i - LPG (vanaf 20dkm) - 2019 - c40 recharche extended range rwd - 2024
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 25.10.2011 - 11:54
- Locatie: Lelystad
Hoi Patrick, ik snap je overwegingen helemaal. Elk jaar zit ik met hetzelfde vraagstuk. Mijn D5 uit 2005 heeft nu de respectabele km stand van 560.000 km gereden.
Gekocht in 2011 met een stand van bijna 4 ton.
Het is een D5 Summum met alle opties erop, lederen bekleding, schuifdak, etc etc
De auto had een nieuwprijs van 65.000 euro.
De auto heeft nog geen enkel deukje en de lak is nog steeds perfect.
Toen ik hem in 2011 kocht kreeg ik hem voor weinig in handen omdat de automaat telkens in storing viel. Maar nadat Gery Slot hem gespeld had, was het probleem weg. at was de eerste winst.
De duurste reparatie tot nu toe was het vriesstopje met daardoor een forse olielekkage. Uiteindelijk viel dat nog mee qua kosten (525 euro)
Een paar weken geleden de rembekrachtiger zelf vervangen en dat was uiteindelijk maar 100 euro.
Verder het normale onderhoud gedaan.
Gisteren bij Gery Slot geweest en de automaat is nu helaas echt kapot.
En dan begint dat vraagstuk weer opnieuw. Moet ik hem nu wegdoen? Moet ik een ruilbak plaatsen?
En wat voor reparaties komen er nog aan?
De auto is verder keurig om te zien en ik durf er nog steeds mee bij mijn klanten aan te komen. Het vervangen van de automaatbak zal zo'n 1500 a 1800 euro gaan kosten. Maar ik moet ook heel binnenkort de distributieriem vervangen en een grote beurt.
Kortom, het gaat me zo weer 2500 euro kosten.
Maar met die gedachten van wat nog kan gaan komen aan reparaties rij ik nu al bijna 7 jaar en 160.000 km rond.
Geen idee of het wijsheid is maar ik ga toch deze reparaties laten uitvoeren.
Immers koop ik voor dat geld echt geen vergelijkbare auto. Niet met deze luxe en uitstraling.
En als ik een occasion koop geeft niemand mij de garantie dat ik niet ook deze kosten aan de broek krijg. Immers begint dan de hele cyclus weer opnieuw.
Mijn V70 heeft me verder nog nooit in de steek gelaten. In de loop der tijd is het echt mijn grote vriend geworden. Dus ik ga nog een tijdje rondrijden.
Het blijft een lastige overweging. Echter als ik een Renault of een Volkswagen of BMW had gekocht dan stond er nu een Johnny of bontkraagauto voor mijn huis. Ik denk dat die overigens nooit deze km stand hadden gehaald.
En inderdaad zoals in het bericht hiervoor geschreven: het wordt op enig moment inderdaad een sport om dor te gaan.
Veel succes met je overweging maar ga gewoon op je gevoel af.
Gekocht in 2011 met een stand van bijna 4 ton.
Het is een D5 Summum met alle opties erop, lederen bekleding, schuifdak, etc etc
De auto had een nieuwprijs van 65.000 euro.
De auto heeft nog geen enkel deukje en de lak is nog steeds perfect.
Toen ik hem in 2011 kocht kreeg ik hem voor weinig in handen omdat de automaat telkens in storing viel. Maar nadat Gery Slot hem gespeld had, was het probleem weg. at was de eerste winst.
De duurste reparatie tot nu toe was het vriesstopje met daardoor een forse olielekkage. Uiteindelijk viel dat nog mee qua kosten (525 euro)
Een paar weken geleden de rembekrachtiger zelf vervangen en dat was uiteindelijk maar 100 euro.
Verder het normale onderhoud gedaan.
Gisteren bij Gery Slot geweest en de automaat is nu helaas echt kapot.
En dan begint dat vraagstuk weer opnieuw. Moet ik hem nu wegdoen? Moet ik een ruilbak plaatsen?
En wat voor reparaties komen er nog aan?
De auto is verder keurig om te zien en ik durf er nog steeds mee bij mijn klanten aan te komen. Het vervangen van de automaatbak zal zo'n 1500 a 1800 euro gaan kosten. Maar ik moet ook heel binnenkort de distributieriem vervangen en een grote beurt.
Kortom, het gaat me zo weer 2500 euro kosten.
Maar met die gedachten van wat nog kan gaan komen aan reparaties rij ik nu al bijna 7 jaar en 160.000 km rond.
Geen idee of het wijsheid is maar ik ga toch deze reparaties laten uitvoeren.
Immers koop ik voor dat geld echt geen vergelijkbare auto. Niet met deze luxe en uitstraling.
En als ik een occasion koop geeft niemand mij de garantie dat ik niet ook deze kosten aan de broek krijg. Immers begint dan de hele cyclus weer opnieuw.
Mijn V70 heeft me verder nog nooit in de steek gelaten. In de loop der tijd is het echt mijn grote vriend geworden. Dus ik ga nog een tijdje rondrijden.
Het blijft een lastige overweging. Echter als ik een Renault of een Volkswagen of BMW had gekocht dan stond er nu een Johnny of bontkraagauto voor mijn huis. Ik denk dat die overigens nooit deze km stand hadden gehaald.
En inderdaad zoals in het bericht hiervoor geschreven: het wordt op enig moment inderdaad een sport om dor te gaan.
Veel succes met je overweging maar ga gewoon op je gevoel af.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 25.10.2009 - 22:18
- Locatie: Zelhem
hoi Patrick,
lastige keuze. Ook ik heb voor dezelfde keuze gestaan. Mijn d5 van 2003 met 520k heb ik een aardige tijd kunnen rijden met standaard onderhoud en geen gekke dingen. Afgelopen week eens een goede check gedaan. Daar kwam uit: stuurhuis vervangen, injectoren en nivomats. Dat zijn delen die de waarde van de auto ver overstijgen. Mijn keuze is vervangen geweest. Met bijbetaling van 2200,- rij ik nu in een d5 van 2005 met 280k op de teller. Keurige auto die veel frisser en strakker aanvoelt.
Kijk eens op de diverse autosites, er is een enorm aanbod. Als je de tijd neemt om te zoeken en proef te rijden is het te doen.
Al met al hangt het natuurlijk ook af van jouw gehechtheid aan jouw auto. Succes met jouw keuze!
Mark
lastige keuze. Ook ik heb voor dezelfde keuze gestaan. Mijn d5 van 2003 met 520k heb ik een aardige tijd kunnen rijden met standaard onderhoud en geen gekke dingen. Afgelopen week eens een goede check gedaan. Daar kwam uit: stuurhuis vervangen, injectoren en nivomats. Dat zijn delen die de waarde van de auto ver overstijgen. Mijn keuze is vervangen geweest. Met bijbetaling van 2200,- rij ik nu in een d5 van 2005 met 280k op de teller. Keurige auto die veel frisser en strakker aanvoelt.
Kijk eens op de diverse autosites, er is een enorm aanbod. Als je de tijd neemt om te zoeken en proef te rijden is het te doen.
Al met al hangt het natuurlijk ook af van jouw gehechtheid aan jouw auto. Succes met jouw keuze!
Mark
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Ligt er natuurlijk ook aan of je veel zelf kan/wil sleutelen of dat je alles door de dealer laat doen. Ik vind het zelf leuk om te sleutelen aan mijn auto en dat scheelt natuurlijk enorm in de kosten. Maar je gaat dan ook eerder preventief dingen vervangen om de auto in goede conditie te houden. Laatst nieuwe gloeibougies, dat is net zo'n onderdeel die volgens mij nooit getest zouden worden bij de dealer tenzij je ernstige problemen hebt.
Op de planning staan nu de schokdempers achter en de spoorstangen en stuurkogels. Als je het zelf doet en slim inkoopt is het lang vol te houden.
Kilometerstand staat nu op 592.000
Op de planning staan nu de schokdempers achter en de spoorstangen en stuurkogels. Als je het zelf doet en slim inkoopt is het lang vol te houden.
Kilometerstand staat nu op 592.000
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km