Mijn naam is Carlo, en een paar maanden geleden heb ik een Volvo 940 LPT uit '96 gekocht. Super blij dat ik was, want mijn vorige auto (Audi 100 1.8 uit '83) had de geest gegeven, en toen was de Volvo ineens een hele upgrade wat betreft uitrusting. Ja natuurlijk heeft hij hier en daar beschadigingen, maar dat maakt niet uit. Ook de kilometerstand van 283.000km bij aankoop baarde mij geen grote zorgen.
Tot dat ik op zaterdagochtend moest werken, een week na aankoop. De auto hield er spontaan mee op en ik kon hem net op tijd een afrit af laten rollen, de distributieriem geknapt. Terwijl ik voor dit gebeurde al mijn twijfels had en een week later deze wilde laten vervangen, was ik nu toch te laat. Nu bleek dit alles achteraf met een sisser af te lopen (leve de non-interference blokken!). Maar de schrik en woede zat er flink in die dag... En niet alleen een extra deuk in de auto, maar ook een deuk in mijn (en die van mijn vader) ego. Want een autoliefhebber die zijn motor in de soep laat lopen, dat kan natuurlijk niet.
Zoals ik al zei, eind goed al goed, hij loopt weer prima. Toch een aantal weken daarna merkte ik dat hij toch wel wat olie lekte, vooraan bij het blok. Na enige inspectie doormiddel van het schoonmaken en kijken waar het lek zat bleek het uit de krukaskeerring te komen. Als jonge gast grijp ik direct naar het internet om te zoeken naar oplossingen en mogelijke oorzaken. Zo kwam ik op het carterventilatie systeem dat mogelijk verstopt zat (youtube: drifts 'n lifts. Toffe gast die flink ragt in zijn volvo's en klinkt alsof 'ie weet waar die over praat), en een kapotte krukaskeerring. De keerring heb ik laten vervangen, alsook weer de distributieriem. Toch bleef het blok olie lekken en heb ik dus vandaag het inlaatspruitstuk losgemaakt en de carteroverdruk box (pcv box?) eruit gehaald om deze te controleren. Deze was niet echt verstopt maar heb hem toch gereinigd, al het spul eromheen ook zoals de slangen gecheckt etc. Dat is dus ook niet het probleem.
Nu zit ik natuurlijk te bakkeleien over wat nou de oorzaak is van het lekken. En toen herinnerde mijn pa en ik wat de monteur had gezegd over de krukaspoelie, die wiebelt, dat is duidelijk te zien. Er zit zeker een wiebel in van 1 tot 2 mm als ik vanaf de zijkant het blok in kijk en de motor draait. Het is me duidelijk dat ik een nieuwe poelie moet zien te vinden, maar is het mogelijk dat door het wiebelen van die poelie, er toch olie langs de keering loopt? Of heeft iemand misschien een andere verklaring?
Alle tips zijn welkom!

Want los van mijn olieprobleempje ben ik hartstikke blij met de 940. Daarnaast is het gelukt om een dubbel din android radio in te bouwen (wat onmogelijk word gebleken als er geen 780 frontje gevonden kan worden). Ik voeg hieronder wat foto's toe


Moet nog goed goed afgewerkt worden, maar tot zover ben ik er al heel erg blij mee


Groeten,
Carlo